Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 251 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-29 21:51 | |
![]() | slånbär,alla som har socialbidrag har råd att spela fotboll för dom ansöker om fotbollsutrustning dvs benskydd och avgift resten står klubben för,benskydd 99 kronor sesångsavgift max 250 kronor,har dom inte råd med det så prioriterar dom inte sina barn,en familj på 2 vuxna och ett barn har hyran betald och 7500 att leva för och då är det rixnormen som jäller alla och skyller dom på ekonomin att dom inte kan köpa 1 par benskydd så är det bara trams | |
| slånbär | 2012-05-29 22:04 | |
![]() | ttiittii-klubben står inte alls för resten-var får du det ifrån? Vad vet du om deras familjesituation? För dom är det kanske en dryg utgift även om dom har bidrag. Medlemsavgift i en normal mindre breddklubb kan variera från runt 500 upp till 2000 beroende på åldersgrupp. | |
| corlini | 2012-05-30 07:18 | |
![]() | det var ett jäkla tjat om att jag skulle hävda att utövare av dyr hästsport bör få mer i bidrag är utövare av billig fotboll!!??? så är det inte alls, i förhållande till antal aktiva utövare så bör i rättvisans namn ridskolan inte få så mycket mindre än fotbollen som de idag gör. skall varje fotbollsträning samma klubb har på plan räknas som sammankomst så har ju ridskolan sammankomst flera gånger om dagen 7 dagar i veckan. ridskolan här har fullbokat från 07,30 - 20:00 varje dag på utebana, ridhus, lektioner, träningar, tävlingar men det där med sammankomst är fruktansvärt skevt räknat eftersom bara tävlingen ingår i sammankomst, det övriga är vardagsverksamhet. slånbär, jag gnäller inte för egen räkning och klagar inte heller. jag vet att min sport är dyr och det är mitt problem, jag tycker däremot att det är trist och orättvist för ridskolorna och barnen/ungdomen att det är skevt fördelat. | |
| limpan__2 | 2012-05-30 07:21 | |
![]() | Nej, det är inte bara tävlingar som räknas. Till och med teoretiska pass kan ge rätt till bidrag under rätt förutsättningar. Läs på, gör om, gör rätt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-30 07:35 | |
![]() | slånbär,det går inte att ha det sämre en socbidrag,och det finns en riksnorm som är lika i hela Sverige,och söker dom extra för benskydd och avgift så får dom det,och ligger dom över socnormen så har dom råd | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-05-30 07:51 | |
![]() | corlini, att ge bidrag utifrån antalet _aktiva_ utövare vore ett annat sätt att fördela pengarna. Men du säger ju att de som pysslar med ridsport är så ofta i stallet, så att räkna aktiviteter borde ju gynna ridsporten. Fast det kanske inte är är ledarledda aktiviteter ridsporten ägnar sig åt i så stor(?) utsträckning. Kan du förresten definiera vad du menar med aktiv utövare. | |
| Frajtan | 2012-05-30 08:00 | |
![]() | Jag kan hålla med om att ridsporten får dåligt med stöd i många kommuner, men den gången jag började rida kostade det 200kr per termin då kommunen gick in och sponsrade om man bodde och gick i skola i den. Normal ridgrupp kostade 2000kr per termin. Detta var på en grundnivå (nybörjare och fortsättning) men gjorde att man kunde prova på o lära sig skritt, trav och galopp innan man såg om man ville fortsätta och slippa lägga en förmögenhet. Känner INTE igen mig i prisbilden, det beror helt på vilken nivå man ska lägga sig på, och vart i landet man bor. Mina hästar (har 4st inackorderade, kostar per styck). Stallhyra + hö och strö 1200kr/månad Hovslagare 450/månad (900kr var 8e vecka Sadel + träns max 5000kr (bra grejer, men inte köpta nya) Täcken och övrig utrustning 2000kr Tävlingskläder till mig 4000kr (läderstövlar i bra kvalitet, märkeskavaj köpt på rea, hjälm, bra ridbyxor, sporrar). Boggietransport i bra skick 22000kr. Försäkring ca 1000kr/år (ja, jag har en billig hästras) Veterinärvård 1000kr/år för vaccination. Har aldrig anlitat vet. för annat även innan jag själv tog examen då mina hästar alltid varit friska. Sen BEHÖVER man ju inte ha egen häst för att kunna utöva ridsport. Ridskola brukar kosta 2-4000kr/termin, och sen betalade vi anmälan till tävling. Hästens utrustning har den ju då redan, och vi fick låna kavajer, transportskydd och schabrak från klubben. Det ÄR en dyr sport, absolut, men man behöver inte en hästtransport för övriga sporter, så det är väl svårt att ta in i ekvationen. Sen behöver inte de flesta andra sporter veterinärvård och utfodring eller en stallplats, det kan man inte heller jämföra med. Dock kan jag tycka att kommunerna ska sponsra den dagliga hästverksamheten i form av hjälp till ridskolor, när det ändå är sveriges 2a största sport. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-05-30 08:34 | |
![]() | Bra att få lite mer realistiska siffror! De har inte varit så frekventa i den här tråden ... Sveriges andra största sport, hur räknar du då? Och skulle det vara ett argument i sig att få mer bidrag per medlem/aktivitetsdeltagar e än nån annan sport? Och "hästverksamhet" får ju redan stöd från både kommun och stat, är det någon form av extra bidrag som du far efter? Ska dyra materialsporter som kanot, segling, motocross också åtnjuta detta extra bidrag? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-30 08:45 | |
![]() | 1200 för att stalla en häst är en ren förlust för stall ägaren,under 3000 finns inte här,men det beror på hur mycket pengar stallet vill tjäna | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-30 08:47 | |
![]() | Högbo ridklubb 1800 i månaden men då vet jag inte vad som ingår | |
| slånbär | 2012-05-30 08:47 | |
![]() | Det är ju fortfarande fullständigt ointressant hur mycket hästar, försäkringar och transporter och allt annat som hör till kostar för en privatperson. Detta handlar ju om aktivitetsbidragen för barn och ungdomar och att corlini tycker det är orättvist att dom får lika mycket i bidrag oavsett kringkostnader för sporten ifråga. Hon tycker att en dyr sport ska få mer bidrag än en billigara( hur man nu definierar det). | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-05-30 08:50 | |
![]() | ttiittii... jag säger inte emot ditt påstående att kyrkan och politiska ungdomsförbund har läger. Jag har åsikter om vilka utav dem som borde få bidrag och inte. Inte kyrkan. Men det är som sagt en helt annan diskussion och hör inte hemma i den här tråden. Vad jag skrev var att socialdemokraternas och kyrkans läger har helt olika inriktning, vad dom "pysslar med". Du svarade att så är det inte alls. Hur är det då? Har man bibelstund på soc-lägret och kurser i socialdemokratins historia på kyrklägret? Du får gärna inkludra det i svaret om du skapar en ny tråd. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-30 09:35 | |
![]() | eftersom jag är medansvarig i barnläger i kyrkan, så vet jag att det inte förekommer Bibelstunder på våra barnläger.jag tror inte sossarna värvar medlemmar heller | |
| boffertomte | 2012-05-30 09:55 | |
![]() | Corlini får LOA fram bidrag, tycker jag. En utmaning som verkligen kan sätta The Secret på prov. Tänk, Corlini, tänk! Visualisera bidragen, så ska du se att du med tankens kraft kommer att lyckas attrahera bidragsmolekylerna. Falsterbo Horse Show blir helt finansierad med skattepengar, inkl champagnen åt VIP-gästerna. Men om du inte lyckas Corlini, då vet du vad det betyder. Att du innerst inne bara är ännu en losertattare. | |
| slånbär | 2012-05-30 09:56 | |
![]() | Fast Ttiittii-det kanske är så på just era läger-andra kyrkor gör säkert annorlunda. Jag var på läger varenda år med kyrkan när jag växte upp och nog sjutton handlade det vi gjorde om det kristna budskapet i första hand. | |
| slånbär | 2012-05-30 09:58 | |
![]() | Boffer-så härligt när man liksom kan knyta ihop trådarna så där fint och verkligen se hur dom (inte ) fungerar på riktigt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-30 10:04 | |
![]() | slånbär det är 30 år sedan du var på läger,saker förändras skulle vi ha Bibelstunder så skulle vi inte få barn till lägren,barn vill bada och leka inte läsa Bibeln, bara pingstkyrkan som har Bibelstunder och det dingnar inte med folk på deras läger,kyrkorna får mycket pengar till läger jag tycker det är fel,jag tycker pengarna ska gå till sporten och musiken | |
| boffertomte | 2012-05-30 10:41 | |
![]() | Slånbär, jag tycker att det blir mer än absurt att i en tråd hävda att LOA fungerar och att man själv väljer hela sitt liv och sitt öde, för att bara en kort tid senare i en annan tråd beklaga sig över att den sport man själv valt får för lite bidrag från staten. | |
| boffertomte | 2012-05-30 11:01 | |
![]() | Men du har självklart rätt, Slånis, LOA fungerar inte på riktigt. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-05-30 14:00 | |
![]() | corlini, du har några frågor du har glömt svara på. | |