Spelrum
Giraffen | 17 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 4 |
Inloggade | 21 |
Mobilspel
Pågående | 19 235 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Aquila1 | 2012-10-20 16:49 | |
![]() | Haha kaffe. | |
_hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-10-20 16:55 | |
![]() | ja det är ett gammalt uttryck för människans motsats. Jag vet att många tror att ens husdjur har själ och förstår som en människa men det är inte min uppfattning. Jag tror inte heller det finns en himmel där djuren kommer in efter döden jag tror inte heller det finns en himmel eller helvete för människan efter döden. jag är rädd ni förmänskligar djuren och sätter mänskliga egenskaper på dem. Minta, du kanske ska titta på filmen om orangutangen som äter på en gasellunge som lever, om den apan har en själ ska jag tro på både himmel och helvete | |
_hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-10-20 17:02 | |
![]() | nu har nivån hamnat för lågt ner för mig och trådämnet tappats bort och ovidkommande argument torgförs så jag lämnar för lördagsmåltid. | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-20 17:05 | |
![]() | Klart naturen är grym. Fåglar matar sina egna ungar med andras fågelungar, bara för att ta ett av många exempel. Det är inte trevligt att titta på naturfilmer. Samtidigt kan en elefanthanne knuffa ihjäl en elefanthona, men inte för att äta upp den, utan på grund av ilska. Själ eller inte? Känslor? Kanske har alla djur samma förmåga att stänga av, för att överleva. Det finns känslor, men man måste samtidigt vara en del av naturen. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-10-20 17:08 | |
![]() | Människan har inte heller en autonom "själ", så aningen mycket begärt att djur skall ha det. Men det är min högst personliga åsikt och en helt egen tråd. | |
Speeedo - Ej medlem längre | 2012-10-20 17:16 | |
![]() | Själar å akvarie hit å dit. Det jag reflekterade på kalla fakta programmet är hur hon ljög som helvete . OCH man avlivar ett djur man har tagit hand om på ett zoo för att sätta dit ett annat kattdjur. Underbart att hon blev så pinkenödig å sa upp sig. Talar bara sitt tydliga språk på hur dåligt man sköter parken zoo. | |
Minta | 2012-10-20 17:24 | |
![]() | Hon sa inte upp sig, hon fick mer eller mindre sparken. Åtminstone tillfälligt. | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-20 17:25 | |
![]() | Har hon sagt upp sig? Hon blev väl tjänstebefriad medan utredning pågår, en viss skillnad ändå. Jag undrar vart de insamlade pengarna tagit vägen? | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-20 17:26 | |
![]() | Om man inte hittar de insamlade medlen, varför ska då vd sitta kvar? Hur mycket ansvar ligger på djurparkschefen? När det ekonomiska börjar bränna får nog även han fundera på framtiden. | |
Speeedo - Ej medlem längre | 2012-10-20 17:28 | |
![]() | Japp ursäkta helt korrekt. Jag menar sparken. Men hörde ändå att hon fanns kvar på parken??? Det jag menar med pengar.....parken vd har nog förvaltat dessa pengar till fina saker till sig själv. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-10-20 17:41 | |
![]() | Vi projicerar gärna mänskliga egenskaper på djur för att knyta an till dem mer. Man säger ju att elefanter "sörjer" döda flockmedlemmar och ordnar ritualer för dem osv. Känslor tycker jag dock är fel ord eftersom det kräver ett avancerat medvetande. Djur har instinkter och jag tror absolut de på en omedveten nivå kan uppleva "dödsskräck" osv. Därför tar jag djur på allvar nog mycket för att vilja se dem leva under ok förhållanden. Skillnaden mellan oss och dem är inte så stor. | |
Minta | 2012-10-20 17:49 | |
![]() | Vi projicerar mänskliga känslor på människor också utan att veta vad de tänker och känner egentligen. Det finns flera instinktiva beteenden hos t.ex. hund, men det finns också andra. Även om de inte sörjer med vårt tidsperspektiv t.ex. en avliden "kommer aldrig mer att få träffa" är de helt klart kapabla att sörja, t.ex. bli ledsna, sorgsna om de blir av med sin flock t.ex. Man kan säga att det är instinkter det med, men det är väl vår sorg också ofta i så fall? | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-10-20 17:50 | |
![]() | Ja? Vem har sagt något annat? | |
Minta | 2012-10-20 18:00 | |
![]() | Meningen "Vi projicerar gärna mänskliga egenskaper på djur för att knyta an till dem mer" och om jag tolkar dig rätt, tanken att djur enbart har instinkter. Det tror jag inte på. Det sägs ofta att vi förmänskliga djur och ger dem mänskliga egenskaper, det kanske vi gör i viss mån, men jag kan ju inte förstå exakt hur min hund känner och tänker, det kan jag inte när det gäller människor heller. Jag kan samspela med min hund, uppfatta hur hunden känner sig ibland tom hur den tänker ibland på ett ungefär utifrån hur den beter sig, men jag förstår ju att hon inte tänker som jag. Mer behövs inte, det viktiga är att jag ger henne vad en hund behöver för att må bra, det är inte att sitta vid datorn, se på tv, vara ensam länge inte få komma ut och träffa andra hundar eller människor t.ex. Det finns ju hundar som enbart är till för människans behov, men så behöver det inte vara för mig och min hund. Jag märker att hunden är social, gillar att träffa andra människor och hundar, gillar uppmärksamhet, inte gillar att man domderar med henne, gillar att nosa, jaga ekorrar mm. Då tycker jag att respekterar henne som art och med sina tankar och känslor. Det skadar varken henne eller mig eller någon annan. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-10-20 18:01 | |
![]() | Du ge inte läst mitt inlägg. | |
Minta | 2012-10-20 18:02 | |
![]() | Jodå, jag läste det. Kanske jag misstolkat det. Jag menar att djur inte enbart har instinkter. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-10-20 18:02 | |
![]() | Och ärligt talat förstår jag inte riktigt relevansen i ditt inlägg. | |
Minta | 2012-10-20 18:04 | |
![]() | Ok, det måste du inte. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-10-20 18:06 | |
![]() | "Känslor" kräver en metanivå som djur saknar (tror jag, jag är inte Gud), förmågan att reflektera, definiera och i efterhand rekonstruera. Jag vänder mig mot ordet känslor men inte mot att djur precis som människor har en repertoar av beteenden och uttryck. | |
Minta | 2012-10-20 18:08 | |
![]() | Och jag tror inte att djur som t.ex. hundar, apor, grisar, hästar, kor saknar denna nivå. Jag tror att man kan känna utan att reflektera, definiera och i efterhand konstruera. det är en högre nivå som kanske människor är ensamma om, men vi är inte ensamma om att kunna känna och tänka. | |