Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 27 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| cis45 | 2012-11-04 14:06 | |
![]() | Porla : 1921 och 2007 var väl inte relevant? Det är bara löjligt av dig att knäppa nån på näsan i detta ämne som tydligen gjort dig så förblindad ist för att erkänna problemen. För mig är det brukligt att alla kan delta i debatten oavsett om man blir ombedd eller ej . | |
| Porla - Ej medlem längre | 2012-11-04 14:21 | |
![]() | Du kan gärna delta i debatten, men i det här fallet var det en direkt följdfråga till Virrvarr. Blev lite irriterad över att du tog över, men ok, det kanske var fel av mig. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2012-11-04 14:26 | |
![]() | cis45. Nu frågar jag dig. Vem bestämmer vilka år som är relevanta att jämföra? Vad har verkligheten för årtal? | |
| ingson | 2012-11-04 14:27 | |
![]() | stol 12:11 Tycker du har en märklig inställning till verkligheten Du skriver : "Du är ju för mycket. Siffror kan förvanskas i positiv såväl negativ riktning. Jag plockar inte siffror från internet mina antaganden bygger sunt förnuft" Siffror får man ju när man vägt eller mätt något i verkligheten och räknat. Om det mätts fel bör man väl påpeka det i stället för att klippa av med att säga att sunt förnuft säger att det förhåller sig på just det sättet som jag påstår. Och det var inte vilka siffror som helst som Limpan hänvisade till utan SCBs. Förkastar du alla deras siffror? | |
| stol | 2012-11-04 14:30 | |
![]() | Det är väl klart att problemen är värre än jämnfört med 2007. Storstäderna har väl inte fler lägenheter än tidigare och jobben är inte fler de heller. Det kan inte ha undgått någon att tex Rosengård och många andra liknande områden har drabbats av en våldspiral med en hel drös av frustrerade invandrare som trodde att de kom till ett serverat bord av läckerheter men ack vad de misstog sig på bordet står bara blodpudding. | |
| stol | 2012-11-04 14:36 | |
![]() | Förkastar du mina siffror. Läs förra veckans debatt i GP ang Göteborgsskolan. Skolinspektionen slår ner på hela skiten. I stort sett får samtliga kolor underkänt. Nästan 50% av skolpengen hamnar i Göteborgs stora hål som bara ökar. | |
| cis45 | 2012-11-04 14:54 | |
![]() | Porla: det är ingen som bestämmer. Men för att få någon relevans i ämnet behöver man inte backa till 1921. Jag påpekade det inte bestämde:) jag har en fråga till dig också: klippet från youtube var från 2007 anser du att problemet inte finns längre ? | |
| meimse | 2012-11-04 19:45 | |
![]() | Rapport idag: Miljonbelopp till pensionerade politiker. Pengar finns som sagt. Lägg energin på att ifrågasätta sådana bidrag istället. | |
| limpan__2 | 2012-11-04 20:07 | |
![]() | Stol, eftersom de flesta inte är från Göteborg vore det väl bra om du länkade till debatten så vi får läsa. Lite svårt att uttala sig om någon lokal fråga som du lite slumpmässigt slänger in i debatten. än så länge har du inte presenterat en siffra, mest bara tyckande. Om era skolpolitiker missbrukar skolpengen, vad har det med invandringen att göra? Trots allt satsar Göteborgs kommun mer pengar per elev idag är för tio år sedan. Satsas de fel så byt lokalpolitiker innan du skyller på de asylsökande. | |
| cis45 | 2012-11-04 20:15 | |
![]() | Meimse: för egen del lägger jag energi på det mesta jag tycker är galet. Det du skriver är för jävligt rent ut sakt men du kan väl starta den tråden? :) | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-11-04 20:29 | |
![]() | Det är politikerna själva och direktörerna som har ätit upp vår välfärd, inte flyktingar. | |
| corlini | 2012-11-04 20:50 | |
![]() | välfärden äts upp när invånargrupper som kostar samhället ökar mycket mer och fortare än de invånargrupper som genererar skattemedel in. välfärden äts upp när statliga utgifter till invånargrupper ökar mer än tillväxten. resultatet heter nedskärning på andra områden och utförsäljning av sådant som tex vård och äldreomsorg. välfärden äts upp utan att man märker det när folk förnekar, mörkar, omskriver eller börjar dribbla bort dessa två enkla självklara svar på hur det går till när välfärd minskar genom att blanda in andra faktorer såsom konjukturer och räntor. konjukturer och räntor följer landets utveckling och ekonomi. inte tvärt om, skaffar man kostnader i högre takt än inkomster så påverkar det räntan och konjukturen. väldigt enkelt. | |
| cis45 | 2012-11-04 20:56 | |
![]() | Självklart är det politikernas fel att saker är som det är nåt annat har iaf inte jag hävdat men faktum är oavsett att fler människor ska dela kakan. Men det är fortfarande inte det som gör att jag vill dra ner farten en smula det viktigaste för mig är integration och segregationsproblemen. | |
| corlini | 2012-11-04 21:04 | |
![]() | om kakan inte är lika mycket större som gruppen som ska dela på den så minskar välfärden. minskar välfärden finns inga medel till integrering och då ökar segrationen. någon borde förklara grundläggande logik för våra politiker och alla glada amatöranalytiker som försvarar precis allt om ämnet råkar snudda vid något tabubelagt såsom tex invandring eller flyktingpolitik. | |
| cis45 | 2012-11-04 21:07 | |
![]() | Mycket bra skrivet Corlini !! | |
| limpan__2 | 2012-11-04 21:15 | |
![]() | "om kakan inte är lika mycket större som gruppen som ska dela på den så minskar välfärden. minskar välfärden finns inga medel till integrering och då ökar segrationen" Sån tur då att kakan växer mest varje år då. Från 1994 har kakan (BNP per capita) bara minskat i samband med finanskrisen 2008-2009. Men du kanske har andra siffror att visa upp? | |
| corlini | 2012-11-04 21:29 | |
![]() | välfärden ökar inte för att en person får 100 miljoner mer detta året och det samtidigt flyttar in 99 pers utan förmåga att bidraga eller försörja sig. teoretiskt sett har vi då enl BNP en ökning på 99 nya pers och 100 nya miljoner i omlopp. BNP per capita ökade men ökade välfärden? jag visste du skulle dyka upp Limpan :) väntar med spänning på hur du skall försöka övertyga oss tvivlare på att vår välfärd ökat i takt med vår invandring. det kan inte vara så att invandrare kan må bättre och få ett bättre liv om vi tänker kvalitet istället för kvantitet | |
| stol | 2012-11-04 21:47 | |
![]() | Bra formulerat. Äntligen en till som är klarsynt. Det är ingen ide Limpan fattar inte hur det hänger ihop. Limpan plockar statistik som han hittar lite varstans och svänger med fina ord. Jag begriper inte vad han menar med sina inlägg eller vad han är ute efter. | |
| stol | 2012-11-04 21:54 | |
![]() | Limpan Dina siffror visar att BNP har ökat, men det har inte kommit befolkningen till godo. Har du helt missat alla försämringar i välfärden. En arbetslös som varken får jobb eller inkomst, utförsäkrade från sjukkkassan, pensionärer som får lägre pensioner vad har alla dessa stackare för nytta av att BNP har ökat. | |
| limpan__2 | 2012-11-04 23:00 | |
![]() | Det är troligt att välståndsökningen inte kommit alla till del. Men kakan vi har att dela är nu större än den någonsin innan varit (räknat per person). Om den nu delas på ett, i era ögon, mer orättvist sätt än innan beror det på fördelningspolitiken, inte flyktingpolitiken. Skyll inte på flyktingarna om ni inte är nöjda med välfärden, de har en mindre betydelse (såväl positiv som negativ) än vad ni verkar tro. Detta visar sig även i de studier om attityder som genomförs årligen. Det är färre än någonsin som oroar sig över ett ökat antal flyktingar och andelen som tycker vi bör ta emot färre är fallande (men fortfarande i majoritet). Andelen missnöjda med livet i stort är lika lågt som vanligt, andelen mycket nöjda har dock ökat. www.som.gu.se/aktuel...ci d1102609 Kritisera gärna statistiken eller vetenskapen, men gör det på ett seriöst sätt i alla fall. Sammantaget verkar inte svensken i gemen dela era uppfattningar om ett samhälle i förfall. Några bevis däremot? Och den som tycker ekonomiska termer är svåra bör kanske vara lite ödmjuk i en ekonomisk diskussion. | |