Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 10 |
Mobilspel
| Pågående | 19 838 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-23 13:01 | |
![]() | du frågar mig om det är tomt på din förlossning på dagarna.....ja du Mickro jag rekomenderar gameboy | |
| Måns_E | 2012-11-23 13:02 | |
![]() | Micro, det är liksom inget unikt just för papperslösa flyktingar, det kommer att fungera precis likadant som det idag gör för asylsökande flyktingar. Landstingen får helt enkelt pengar för de asylsökande flyktingar som behöver vård som inte kan vänta, det kommer att fungera precis likadant för papperslösa flyktingar som inte kan vänta. Dessa pengar skall naturligtvis också täcka ökande personalkostnader. Det finns som sagt var analytiker som räknar på sådant här innan ett regeringsförslag blir till verklighet, och du kan vara helt lugn över att de har tagit med alla aspekter som tänkas kan enligt den forskning och de beräkningsmodeller som finns på området. I just detta fall finns det ju dessutom europeiska exempel där man kan se hur mycket högre faktiskt vårdkostnaderna blir. | |
| micro113 | 2012-11-23 13:19 | |
![]() | Måns_E Nej, staten är med och finansierar landstingen med statsbidrag. Det är en del av landstingens budget. Här är ett exempel från Västernorrland Landstingets finansiering 2012 (Mnkr) Landstingsskatt 4 887 Statsbidrag 1 295 Försäljning 478 Patientavgifter 230 Ränteintäkter 46 www.lvn.se/demokrati...ts -pengar/ Landstingen är en statlig verksamhet. Istället för att vissa funktioner styrs direkt från staten har man lagt ut detta i regionerna och gett landstingen uppdraget att sköta dessa verksamheter/funktioner. Men de styrs enligt statens/regeringens direktiv och på statens uppdrag. Avvecklar man landsstingen så kommer uppdraget endera delegeras vidare till kommunerna eller också återgå till staten (huvudmannen). Det är också därför staten (huvudmannen) har huvudansvar och granskar verksamheterna till exempel. | |
| Måns_E | 2012-11-23 13:22 | |
![]() | Förövrigt så har du fel angående "vanlig skatt" också. För jag utgår att du menar att vanlig skatt är löneskatt? Och då är det så att om man tjänar under 34 500 i månaden så betalar man kommunalskatt och landstingsskatt däremot så betalar man inte statlig skatt. Statlig skatt betalar du först om du har en årsinkomst över 414 000. För övrigt så är det företagen som betalar statlig skatt, men de betalar istället ingen kommunalskatt eller landstingsskatt. Hur många faktafel kan man lyckas skrapa ihop i en forumtråd? | |
| micro113 | 2012-11-23 13:23 | |
![]() | Måns_E Vet du vad skillnaden mellan en asylsökande och en papperslös flykting är? De asylsökade är boende och räknas in i patientunderlaget eftersom de är boende i regionen och har rätt till viss form av vård. Papperslösa finns inte och kan inte räknas med någonstans. Man kan inte anställa personal om utifall att ... I synnerhet inte i tider av nedskärning. Pengar äskas i efterhand. Man kan inte veta att det kommer ytterligare papperslösa i efterhand ... och kan alltså inte anställa personal om utifall att ... | |
| Måns_E | 2012-11-23 13:27 | |
![]() | En liten hint, vad tror du att statsbidrag är? Pengar som staten bara pytsar in så där för att landstingsskatten inte räcker? Då kommer vi tillbaka till finansieringsprincipen. Vilket jag har hänvisat till hela tiden. Det är ju knappast så att staten sitter och detaljstyr hur vården i landstingen skall fungera, det är inte heller så att staten bestämmer hur landstingen skall fördela sina resurser eller hur hög landstingsskatten skall vara. Det skulle vara toppstyre. | |
| Måns_E | 2012-11-23 13:28 | |
![]() | Ja du Micro, redan idag så har papperslösa flyktingars barn rätt till vård, så uppenbarligen så kan man göra vettiga uppskattningar på vad saker och ting kostar. Det finns som sagt var analytiker som arbetar med att just räkna på sådana saker. | |
| Måns_E | 2012-11-23 13:30 | |
![]() | Micro, så du tror på allvar att landstingen har noll i likviditet? Det är ju så mycket snömos som du kommer med så man vet ju inte om man skall skratta eller gråta. | |
| micro113 | 2012-11-23 13:32 | |
![]() | Måns_E 1) Var skrev jag "löneskatt"? 2) Om vi nu talar om statlig skatt - spelar det någon roll vem som betalar den? ------------------------- - Närmare 60 procent av de totala skatteintäkterna kommer från skatt på arbete, framför allt inkomstskatter och arbetsgivaravgifter. Ungefär 30 procent utgörs av skatter på konsumtion. Resterande del, dryga 10 procent, utgörs av skatt på kapital. Totalt uppgick skatteintäkterna år 2011 till 1 552 miljarder kronor. www.ekonomifakta.se/...pe r-skatt/ | |
| Måns_E | 2012-11-23 13:35 | |
![]() | Men för att knyta ann till något som jag också har nämnt i den här tråden, så skulle jag tro att en ganska stor del av de pengar som landstingen får från statskassan idag är vårdmiljarderna som har satsas från regeringshåll för att korta vårdköerna. Det är liksom så det går till, när regeringspolitikerna vill ha igenom ett politiskt beslut i landstinget, som landstinget själv inte kan finansiera eller som faller utanför landstingets uppdrag att finansiera, så får helt enkelt pengar tas från statsbudgeten. | |
| micro113 | 2012-11-23 13:35 | |
![]() | Måns_E Var skrev jag att landstinget har noll i likviditet. Jag har länkat till en landstingsbudget bl a. Pengar för papperslösa flyktingar talar jag om. När du läser försök då att hålla dig i samma ruta som du läser i när du funderar på vad jag kan syfta på i det jag skriver. | |
| Minta | 2012-11-23 13:36 | |
![]() | 0,4 % av sjukvårdsbudgeten kommer det att kosta. Kommer det att ta resurser från oss "äkta" invånare? Man kan ställa olika utgifter mot varandra, men varför välja de svagaste som de som inte får kosta? Det finns nog många saker man skulle kunna avlägsna från budgeten, t.ex. Ekeroths månadslön, och förtidspensionerade kommunal- och riksdagspolitikers löner tills de blir ålderspensionärer. Riskkapitalisters undanhållande av skatt och mycket mera. Då finns det andra argument som att de är nyttiga för samhället på andra sätt, skapar jobb mm. Kan man inte också se att viss generositet mot utsatta människor gynnar oss? Att vara dåliga medmänniskor straffar sig kanske? | |
| micro113 | 2012-11-23 13:36 | |
![]() | Måns_E Du menar att landstingen går redan på knä och har inte i dagsläget ens resurser att hålla ihop verksamheten så staten får gå in med akuthjälp? Normalt baseras inte budgeten på några statsbidrag? | |
| Måns_E | 2012-11-23 13:38 | |
![]() | Men snälla någon, du länkar till att inkomstskatter står för den största delen av skatteintäkter. Det är rätt. Men i den statliga skatten är det en ytterst liten del som består av inkomstskatt. Vilket var vad jag skrev. Läser du inte mina inlägg? Du verkar ju bara svara lite på måfå, med helt irrelevanta länkar. | |
| micro113 | 2012-11-23 13:38 | |
![]() | Minta Det är lite ointressant att det finns människor som har ordnat det bra för sig faktiskt. Det som är intressant är hur långt man kan gå i ansvaret för andra när man inte klarar de åtaganden man redan har. | |
| Måns_E | 2012-11-23 13:40 | |
![]() | Micro, nej, jag menar att om regeringspolitiker vill få igenom en politisk fråga i landstinget så får också regeringspolitiker finansiera det. Om du tycker att vården är dålig så borde du istället vara sur på landstingspolitikerna som i så fall inte sköter sitt jobb med hur de fördelar sina utgifter och hur hög LANDSTINGSSKATT och PATIENTAVGIFTER de tar in. | |
| micro113 | 2012-11-23 13:42 | |
![]() | Måns_E Jag tycker att du går in och tittar på cirkeldiagrammet. | |
| Minta | 2012-11-23 13:43 | |
![]() | Det är inte ett dugg ointressant och mer än bara anekdoter. Skatt som försvinner till skatteparadis, försvinner från behövande i Sverige. Löner till sparkade eller öga löner till förtidspensionerade politiker tas från skattebetalarna. Exakt samma argument som du har fast mot papperslösa sjuka. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-23 13:43 | |
![]() | någon har missat den gyllene regeln.Du ska behandla andra som Du vill bli behandlad själv,tänk om det var du som var där papperslös och sjuk | |
| micro113 | 2012-11-23 13:43 | |
![]() | Måns_E Eller också är jag sur på hur staten fördelar sina resurser och vilka förutsättningar som ges till landstingen. | |