Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 869 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| hundbiten - Ej medlem längre | 2013-01-01 19:45 | |
![]() | Jag tror inte heller att det är normalt att hundar dödar varandra eller är dödligt aggressiv mot människor. | |
| slånbär | 2013-01-01 20:20 | |
![]() | Alltså är det onormalt, vilket lär tyda på att något i hundens beteende är felaktigt. Det är inte blodtörsten som slår till om en hund som är normalt funtad släpps in i en kaninhage utan själva jaktinstinkten som tar över. Skulle hunden i det läget få tag i bytet då är risken stor att den biter ihjäl det. Men inte för att den drivs av nån primitiv instinkt att döda utan för att det råkade bli följden av att den fångade sitt byte och en stor hund har stor kraft i käkarna. En hund som leker med sin leksak skakar den, detta är i sig en kvarleva från vargen, som skakar sitt byte för att döda. En hund gör det av nedärvd instinkt men inte för att den drivs av lusten att döda i sig. En hund som jagar tex en kanin, fångar den och skakar den så den dör gör det mer troligt av leklust än att driften att döda tog över. | |
| boffertomte | 2013-01-01 20:30 | |
![]() | Slånbär, vem avgör vilken hund som anföll oprovocerat och vilken som hade, ur ett hundperspektiv, fullgoda skäl för en attack m eventuell dödlig utgång - dvs motparten höll svansen för högt, stirrade kaxigt osv eller hade fått både svans, öron och ragg till oigenkännlighet bortavlade (mops t ex) så att normala hundliga signaler inte kunde längre är tolkningsbara för andra hundar? Det kan gå jättefort när en hund attackerar en annan hund, men bara för att vi inte har sett provokationen kan vi inte vara tvärsäkra på att den inte fanns där. Vi är inte alltid vare sig uppmärksamma nog eller tillräckligt skickliga i att tolka hundars signaler. Hur utgången av en attack blir beror i stort sett alltid på storleksskillnaden mellan hundarna. Ryker en rottis ihop med en papillon så är det papillonen som har minst chans att klara sig. Men det betyder inte automatiskt att rottweilern är den mentalt klenare av de två kombattanterna. I en disneyfilm vore det förstås så, då vore rottisen en stor, samvetslös bandit som ger sig på en liten luddig och oskyldig papillon (som dessutom pratar med gullig barnröst). Men man ska ha klart för sig att djur i disneyfilmer inte är riktiga djur, bara tecknade fantasifigurer. (Detta har OBS ingenting att göra med ansvar i lagens mening, den ägare vars hund skadar en annans hund har strikt ansvar - vilket är en civilrättslig term, inte en straffrättslig. Men det har väldigt mkt att göra med om den anfallande hunden är mentalt frisk eller ej.) | |
| slånbär | 2013-01-01 21:03 | |
![]() | Boffer- det är ju precis det som är min poäng. Det är tyvärr alltför ofta så att det är den mindre hunden som har provocerat fram ett bråk som tyvärr slutar med att det är den stora hunden som ses som boven trots att den många gånger agerar fullständigt normalt och helt enligt " hundreglerna " . Det jag syftade på i mitt första inlägg som du ifrågasatte var Ttiittis inlägg om en hund som hade bitit ihjäl två hundar. Jag tolkade det ( kanske felaktigt) som att det var en hund ägd av någon som inte var en bra hundägare och att hunden pga det var instabil och hade gett sig på och bitit ihjäl dom andra två. Jag kanske övertolkade och självklart så behöver det ju inte vara så utan dom andra två kanske rusade fram med fel signaler och så blev det ett slagsmål där dom andra dog. Jag menar bara att om en hund utan någon provokation ger sig på en annan hund med enda syfte att döda då är det en instabil hund. Tex om en hund som blivit tränad till kamp är lös i skogen och ger sig på en annan då är det mest troliga att den kamptränade hunden har orsakat det hela då sådana hundar har fel träning och fel signaler att gå på. Sådana hundar är mentalt instabila pga av felaktig hantering. Sådana hundar går nästan inte att rehabilitera utan är tyvärr en stor risk för framförallt andra hundar men även människor i synnerhet barn. Hänger du med i hur jag menar nu? | |