Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 836 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| MartinBolin - Ej medlem längre | 2013-02-13 22:18 | |
![]() | ska väl vara glad att det står mat på bordet. | |
| Minta | 2013-02-13 22:25 | |
![]() | Det är skillnad på livsmedel och surfplattor. Livsmedel ska ge våra kroppar näring och så lite gifter som möjligt. Om de innehåller gifter, ska de inte säljas inte ens till de som skulle välja dem. Om du köper något som du tillför din kropp för att den ska få näring och den innehåller gifter därför att det finns marknadsoperatörer som fuskar, ska dessa inte bara få känna av marknadslagarna. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-13 22:31 | |
![]() | Ok, så den här lilla spekulationen om att hästkött är hälsovådligt bara för att det är hästkött var alltså inte bara ett skämt från din sida? I see. | |
| Minta | 2013-02-13 22:33 | |
![]() | Nej, hästar åtminstone från Sverige innehåller många läkemedel. Det är inget skämt. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-13 22:33 | |
![]() | ''Livsmedel ska ge våra kroppar näring och så lite gifter som möjligt''. El Commondante har pratat... | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-13 22:34 | |
![]() | Minta: Ok. Så om man hade märkt detta hästkött för vad det var så hade det varit förbjudet? | |
| Minta | 2013-02-13 22:34 | |
![]() | Men jag är helt med på att det kan säljas olika produkter märkta på rätt sätt som människor kan välja mellan. Men varför tror du inte att produkter vi äter behöver kontrolleras? Tar marknaden själv hand om bedrägligt beteende? | |
| MartinBolin - Ej medlem längre | 2013-02-13 22:36 | |
![]() | är ju knappast nån som läser märkningen endå | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-13 22:36 | |
![]() | Eh...? | |
| Minta | 2013-02-13 22:36 | |
![]() | Du menar om man märkt det med att det var hästkött med förbjudna läkemedel i sig så skulle det varit förbjudet att sälja? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-13 22:37 | |
![]() | Minta: menar du att det är bedrägligt att inte märka? Förstår inte. För övrigt: det rumänska hästköttet. Hade det varit förbjudet i sverige om märkningen hade varit sann? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-13 22:38 | |
![]() | Minta: ok, så det är alltså välbelagt att det var förbjudna läkemedel i hästköttet? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-13 22:39 | |
![]() | Då förstår jag. Ja, i så fall får jag ta tillbaka stora delar av mitt resonemang. Jag trodde upprördheten var att det handlade om hästkött, inte att det handlade om bevisat olagligt kött fullt med mediciner som bara råkade komma från häst. | |
| Minta | 2013-02-13 22:40 | |
![]() | Det bedrägliga i detta fall är att man märkt, men med fel djurslag. Hästköttet är heller inte kontrollerat men det talas det väldigt lite om. Det rumänska hästköttet hade väl inte varit förbjudet att sälja om det kontrollerats vara tjänligt som människomat. | |
| Minta | 2013-02-13 22:42 | |
![]() | Det är inget som är välbelagt ännu utöver att de innehåller hästkött. Vad detta hästkött innehåller vet man inte, men t.ex. svenska hästar varav tusentals förvinner till slakt i Rumänien varje år, innehåller mycket läkemedel som inte är tillåtna på människor. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-13 22:44 | |
![]() | Minta: ok... så ditt snack om ''otjänligt'' är alltså ren spekulation, ett påhitt för att få debatten att handla om någonting annat än folks aversion mot just hästkött? | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2013-02-13 22:44 | |
![]() | Att livsmedel ska ge våra kroppar näring och så lite gifter som möjligt, är väl ganska självklart. Jag vill i alla fall inte att livsmedelsmaffian ska prångla på mig och mina barn skadliga ämnen och ovärdiga kroppsdelar från djur. Och gör de det ska det stå på förpackningen, så att jag kan välja bort det. Samt välja bort en extra oetisk behandling av djuren. Den här historian har gjort mig ännu mer övertygad om att undvika chark och färdigmat. | |
| Minta | 2013-02-13 22:46 | |
![]() | Nej, det är inget påhitt om du inte tror att det är påhitt att ex. svenska hästar innehåller mycket läkemedel som inte är tillåtna på människor. Varför skulle debatten enbart handla om folks aversion mot hästkött? För att du säger det? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-13 22:57 | |
![]() | För att diskussionen handlar om vad som ska regleras och märkas. Och förstår jag dig rätt så är det inte speciellt viktigt att märka vilken sorts kött det är, eller ursprungsland, så länge köttets tjänlighet som föda garanteras. Gott så. Då är vi ense. Vill du diskutera övermedicinerade djur som används till föda? Icke-ekologiska grisar proppas fulla med antibiotika innan de slaktas (pga av att nästan alla får bakteriella infektioner i det helvetiska burar de befinner sig i). I andra länder än sverige, tex danmark, är det ännu värre. Det finns en diskussion om att förbjuda detta, så som krav-märkta bönder redan gör. Men jag tror inte du vill diskutera detta minta. Istället för de bevisligen övermedicinerade grisarna diskuterar vi istället hästkött, som kanske, möjligen, kan ha varit otjänligt som föda, fast kanske ändå inte. Det beror på att du och andra gillar att moralisera över andra människors matvanor och behöver ett ursäkt för att göra det. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-02-13 23:05 | |
![]() | Har fenylbutazon (som är den för människa förmodat carcinogena substans det pratats om i samband med att hästköttet upptäckts) påvisats i något av lasagneproverna? | |