Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 610

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lamaglama2013-05-21 16:51
Antal inlägg: 439

Hur skulle den kvinnliga chefen gjort då? "Idag hälsar vi vår nye praktikant XXX välkommen. Han kommer att negativt särbehandla kvinnor, eftersom han anser dem orena, men den sortens diskriminering tycker vi är helt ok på den här arbetsplatsen och kommunen står bakom oss i den frågan. På lunchrasten i morgon är alla medarbetare välkomna att titta på när XXX stenar vår medarbetare Allan som ju lever öppet i ett homosexuellt förhållande - vilket naturligtvis är helt oaccptabelt för XXX."

lamaglama2013-05-21 16:54

Jag undrar jag om svenska skattebetalande kvinnors pengar är lika orena som kvinnorna själva. I så fall borde väl XXX slippa ungefär halva sitt försörjningsstöd, det torde ju vara djupt kränkande för en så manlig man att bli försörjd av orena kvinnor.

lamaglama2013-05-21 17:00

Och jo, han har försörjningsstöd eftersom han söker en praktikplats, han har knappast A-kassa. Och någon har tipsat honom om det perfekta sättet att slippa att någonsin behöva lyfta ett finger för sin försörjning i Sverige: Bara säg att du vägrar ta kvinnor i hand. Då kommer ingen att anställa dig men de kan inte komma åt dig för vägran att ta anvisat arbete heller, eftersom du har religiösa skäl.

Den här gången slapp han inte bara jobbet, han fick 30000 kr extra som bonus.

Kan jag som kristen vägra arbeta ihop med bögar? De är ändå äckliga och Gud gillar inte dom heller.

ingson2013-05-21 17:19
Antal inlägg: 4285

Såvitt jag förstått framgår det inte om den handskaksvägrande mannen plötsligt bara fick 30000 kr eller om han klagade och begärde någon ersättning.
Moraliskt tycker jag det gör stor skillnad.

Minta2013-05-21 17:22
Antal inlägg: 20042

Han klagade och anmälde till DO. "Mannen tackade i det läget nej till jobbet och krävde istället med hjälp av sitt fack skadestånd för diskriminering. Mannen fick sedan 30.000 kronor i skadestånd av kommunen." När han fått reda på att jobbet krävde att han tog kvinnor i hand.

Minta2013-05-21 17:23

Kommunen gick med på en förlikning eftersom de bedömde sina utsikter att vinna som små.

mz_lzrd2013-05-21 17:25
Antal inlägg: 2498

Könsdiskriminering är helt ok alltså. Religion (som ju ändå är självvald) går alltså före kön (som är medfött och icke-valbart.) Rimligt?

mz_lzrd2013-05-21 17:26
Antal inlägg: 2498

Ingson, man får inte 30000 av en kommun bara sådär.

Lillstölla2013-05-21 17:30
Antal inlägg: 23831

lamaglama: Praktikplats kan man ju faktiskt ha vid många olika tillfällen, inte enbart när man har socialbidrag. Det gäller även vid arbetslöshet och om man studerar. Jag säger inte att det är en omöjlighet att det var socialbidrag mannen i fråga har, men det är det som är det lustiga, vad för slags ersättning han har är egalt men likväl drar så många (felaktigt?) slutsatsen att han har stöd från soc. Du beter dig som om det vore nån jävla lyx att leva på soc och man bara glassar runt, det är långt ifrån det.

Din människosyn är skrämmande!

ingson2013-05-21 17:32

Förmodligen inte mz_lzrd, men ju äldre man blir ju mindre förvånas man över alla tokerier

ingson2013-05-21 17:33

Fegt av kommunen att inte göra rättssak

lamaglama2013-05-21 17:38

Nej Lill-Stölla, jag vet att man inte glassar runt på socbidrag. Men jag anser ändå att man bör vara angelägen om att anpassa sig till det samhälle vars skattebetalare försörjer en. Det är ok att komma hit och vägra ta kvinnor i hand, det är jag helt med på. Men då ska man inte begära att bli försörjd av de kvinnor man föraktar så.

Eftersom han knappast har A-kassa så har han som arbetslös socbidrag. En praktikplats ger honom dessutom inte mer pengar än socbidraget. Han kan alltså med hänvisning till sin religion få samma slant om han arbetar (praktiserar) som om han är ledig hela dagarna. Denna förmån åtnjuter inte svenska arbetslösa.

Man kunde väl testa och se: Hur starka är de där religiösa principerna egentligen om de innebär att man förlorar sin försörjning? Jag tror man hade kunnat lära sig ta kvinnor i hand mycket snabbt om pengarna annars uteblev.

corlini2013-05-21 17:42
Antal inlägg: 3172

ni krånglar till det, han sökte ett jobb där man välkomnar människor.
man välkomnar dem till Sverige och man hälsar personligen på dem, man skall verka över gränser för att visa jämnställdhet mellan olika religioner såväl som könsroller. det går ut på att integrera väl.
han fixar inte det vilket innebär att han var fel kille för jobbet, han vägrade ta sin chef i hand enbart pga hennes kön.

han ska inte ha en spänn och han har felaktigt fått 30 papp, han vägrade - inte hon, han visade att han var fel person för tjänsten - hon skulle anställa honom.

kort sagt, alla era utsvävanden om kränkningar, skäl, ursäkter, tonlägen osv är orelevanta. resultatet är det enda som räknas och resultatet är och förblir att han felaktigt fått pengar för att själv varit den som agerat felaktigt och respektlöst mot både chefen och sin AFhandläggare som gav hon möjligheten till arbete vid kontakten med kvinnan.

limpan__22013-05-21 17:43
Antal inlägg: 2847

Skulle man kunna anse sig följa en ny religion och bara hitta på liknande absurditeter och komma undan med det?

Porla - Ej medlem längre2013-05-21 17:53
Antal inlägg: 1471

Enklast hade det varit om chefen hade bett honom om att han inte skulle ta någon i hand, vare sig kvinna eller man. Ingen har någonsin på någon arbetsplats krävt att jag måste hälsa genom att ta i hand. Det finns väl ingen lag på att man måste det. (Snart kommer man väl bli tvungen att krama folk också, det har ju blivit så populärt.)

Leqqq2013-05-21 17:54
Antal inlägg: 5

Mannen som fick skadeståndet ringde säkert som blixten åt sina släktingar och asgarvade åt det godtrogne svensket:)

corlini2013-05-21 18:01

Porla, har du jobbat på en arbetsplats vars syfte egentligen är att just hälsa, välkomna och knyta band? där hälsar man nog ganska ofta och då hälsas det på "svenskt" vis eftersom det är till sverige den besökande välkomnas. ganska logiskt va? långt ner på karriärstegen går man egentligen omkring och hälsar, tar uppgifter och skickar vidare. utan själva hälsandet är lite av poängen med att välkomna och integrera försvinner liksom om den anställde hoppar över den fasen.

Porla - Ej medlem längre2013-05-21 18:03
Antal inlägg: 1471

Det är en chefs uppgift att lösa problem, inte att skapa dom. Om han tex hade bugat för alla skulle inte någon ta illa upp.

Minta2013-05-21 18:06

Den västerländska hälsningen är viktig för oss, inte minst i affärssammanhang. Det visas bl.a. av att företag från andra kulturer lär ut hur deras anställda ska hälsa på västerlänningar för att inge förtroende. Exempelvis ska handhälsningen innefatta en tryckning, inte bara en lam hand för det inger motsatsen. Omvänt kan ju västerlänningar lära sig andra sätt att hälsa, men det som kan sätta käppar i hjulet och hindra kommunikation är väl just vägran.

corlini2013-05-21 18:11

och en manlig bugning är representerande för ett välkomnande till sverige?
tänk efter lite nu. det kommer folk från hela världen hit och liksom i alla andra länder oavsett kultur, tro, politik så hälsas personer välkomna på det sätt som är typiskt eller traditionellt eller vanligt gällande i landet ifråga. hit välkomnas man med ett hej, en ögonkontakt och genom att ta i hand oavsett kön, tro och ålder.

vad är så svårt att förstå kring att han inte fixade detta så enkla utan började trixa med egna nycker och satte sig på tvären enbart pga den andra personens kön?

han var helt fel man på den platsen, tjänsten skall besittas av en person som kan välkomna och hälsa på ett för sverige representabelt och neutralt vis oavsett kön, tro, hudfärg och ålder.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?