Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 583

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Kokonut2013-05-24 08:32
Antal inlägg: 508

Exakt.
Kan inte säga det bättre....
Och som nån sa innan i tråden . SD får massa röster nu....

Pugge33 - Ej medlem längre2013-05-24 08:36
Antal inlägg: 69

Jag är inte rasist men jag tycker att både kidsen och deras föräldrar ska utvisas. Vi måste visa att det inte är okej att förstöra skattebetalares egendom!

boffertomte2013-05-24 08:50
Antal inlägg: 1128

Välkommen till beta och forumet, Pugge. Ditt förslag verkar både genomtänkt och förnuftigt och ingen har hittills yppat någon liknande tankegång i denna diskussion.

Black Mao2013-05-24 11:55
Antal inlägg: 57

ni är kanske inte rasister, men ni är främlingsfientliga. alla svenska medborgare är lika svenska, och vi har inte exil som straff i sverige. sorry

micro1132013-05-24 12:12
Antal inlägg: 17540

Black Mao
Nej, alla svenska medborgare är inte "lika svenska" - om inte annat borde väl de sista dagarnas terrordåd visa det.

Pugge33 - Ej medlem längre2013-05-24 12:33

Det har aldrig tidigare lagts så mycket pengar på invandrartäta förorter som det görs idag. I Husby är lärartätheten extremt hög, man har nybyggda bibliotek och ungdomsgårdarna har generösa öppettider. Man har öst pengar över föreningslivet och alla skolelever har fått en egen surfplatta. Vad är problemet?

Lika bra2013-05-24 13:31
Antal inlägg: 437

micro
Dina tankegångar väcker många intressanta frågeställningar hos mig. Kan du förklara på vilket sätt som alla svenska medborgare inte är lika svenska? Kan du definiera vem som är svensk? När man blir svensk? Hur blir man svensk? Är du själv svensk? Hur har du blivit svensk? Är man mer värd i Sverige som svensk? Ska vi särbehandla vissa medborgare? Vilka medborgare ska särbehandlas?

Det här ska bli intressant! *bänkar mig framför datorn med chips och cola*

pink ribbon - Ej medlem längre2013-05-24 13:38
Antal inlägg: 2906

Det blir svårt för dem att betala igen. Det blir vi alla som gör det via skattsedeln och höjda försäkringspremier.
Jag kan förstå vissa handlingar, andra inte och jag ursäktar ingenting. Är rasande på huliganerna som förstör för sina närmaste och oss alla. Bara tur att ingen har omkommit av deras djävla stenar och bränder.

micro1132013-05-24 13:44

Bänka dig du:

micro
Dina tankegångar väcker många intressanta frågeställningar hos mig. Kan du förklara på vilket sätt som alla svenska medborgare inte är lika svenska?

Svar;
En del är födda i utlandet och/eller har utländska föräldrar, de är då icke lika svenska som den som är född i Sverige av svenska föräldrar, eftersom de har utländskt påbrå/är indvandrade.

I inlägget avsåg jag dock synen på konflikthantering, vilket det finns en "svensk modell" för som är ganska unik. Den icke konfrontativa linjen där man förändrar genom demokratiska metoder och inte terror.
Det har ingenting med etnicitet att göra faktiskt.

Kan du definiera vem som är svensk?

Svar:
Svenskfödd med svenska föräldrar är det som är att beteckna som "svenskar". Svenskar är ett folk, precis som turkar, greker, amerikaner osv.. Du vet väl det?

När man blir svensk? Hur blir man svensk?

Svar:
Man kan bli svensk medborgare, men sitt ursprung kan man inte förändra -- att bli svensk är alltså något som sker i senare generationer.

Är du själv svensk? Hur har du blivit svensk?

Svar
Ja, jag är svensk, född svensk.

Är man mer värd i Sverige som svensk?

Svar
Nej, vem har sagt det. Jag anser att man kan ställa lika stor krav på människor oavsett etnicitet, däremot är det medborgarskapet som styr vilka rättigheter man har på vissa områden.

Ska vi särbehandla vissa medborgare? Vilka medborgare ska särbehandlas?

Svar
Nej, därför skall också de om nu begår terrordåd och uppmanar till terrordåd bestraffas som de brottslingar de är och inte daltas med.

Det här ska bli intressant! *bänkar mig framför datorn med chips och cola*

Svar
Hoppas chipsen och cola smakar gott. Jag besitter inte fegheten att tro att jag måste utplåna min egen identitet eller nationalitet för att bevisa att jag inte är rasist och anser att alla människor äger både rättigheter och skyldigheter när de lever i ett samhälle.

Lika bra2013-05-24 13:45

pugge
Tack för ditt citat från Jimmie och Richards debattartikel i SVD. När man ordagrant upprepar det som andra har sagt kan det vara passande att sätta det inom citationstecken. Annars framstår man lätt som en idiot som inte har några egna kunskaper och åsikter utan endast upprepar korkad skit som andra idioter redan har vräkt ur sig.

limpan__22013-05-24 13:48
Antal inlägg: 2847

Vad i pugges inlägg är korkad skit? Stämmer det inte borde du visa på det istället för att protestera bara för att det är skivet av andra. Vill du ha citationstecken för att göra det bjuder jag på inlägget i repris:

"Det har aldrig tidigare lagts så mycket pengar på invandrartäta förorter som det görs idag. I Husby är lärartätheten extremt hög, man har nybyggda bibliotek och ungdomsgårdarna har generösa öppettider. Man har öst pengar över föreningslivet och alla skolelever har fått en egen surfplatta. Vad är problemet?"

Ja vad är problemet? Vad har man för förväntingar på samhället?

pink ribbon - Ej medlem längre2013-05-24 13:52

Micro: Om man är född med mörk hudfärg, blir man aldrig svensk då? Om min pappa vore från Gambia skulle mina ättlingar i flera generationer ha en ökad pigmentering. Blir vi aldrig svenska då?

chupa - Ej medlem längre2013-05-24 13:53
Antal inlägg: 448

Om man föder barn under utlandssemestern, är det inte svenskt då?

Lika bra2013-05-24 13:59

micro
Tack för ditt svar. Många oklarheter kvarstår.

Jag förstår dig som att svenskheten sträcker sig en generation bakåt i tiden. Om mina föräldrar är födda utomlands så är jag inte svensk skriver du. Men om mina far- och morföräldrar föddes utanför Sverige är jag svensk då?

Jag är född i Sverige. Min pappa är född i Ungern, han kom hit som fyraåring. Min mamma är född i Sverige och har svenska föräldrar. Är jag svensk?

Samtidigt verkar det som att du syftar på olika grader av svenskhet, inte minst när du skriver att vissa inte är "lika svenska". Kanske kan du presentera en skala, någon slags diagram för svenskhet? Hur svensk är jag?

Du pratar om "folk". Vad är ett folk? Finns det någon slags vetenskaplig grund för vad ett folk är? När blev i så fall amerikanarna, som du nämner, ett folk? Den största delen av befolkningen i Amerika är invandrad, förutom ursprungsbefolkningen. Vilka är amerikaner? Är det ursprungsbefolkningen du syftar på? Eller är det de utvandrade svenskarna? Är de nu helt plötsligt amerikaner? Eller är det kanske alla utomamerikanska invandrare som är bosatta i amerika som är amerikaner? När blev de i så fall amerikaner? Är det kanske just det utomamerkianska ursprunget som definierar "folket" amerikaner?

Fredagsmyset fortsätter. Ska strax fixa tacos, är det svenskt?

micro1132013-05-24 14:02

chupa
Om folk föder barn när de är på semester i Sverige, är barnet svenskt då?

micro1132013-05-24 14:03

pink ribbon
Du anser alltså att "svenskhet" sitter i hudnyansen?

I så fall är du bättre skickad att svara på din egen fråga än jag som inte delar den synen.

Pugge33 - Ej medlem längre2013-05-24 14:03

Om din pappa är från Ungern så är du halvsvensk. Men det har inget med upploppen att göra. Såvida du inte deltagit i dom. Så håll dig till ämnet.

micro1132013-05-24 14:12

micro
Tack för ditt svar. Många oklarheter kvarstår.

Jag förstår dig som att svenskheten sträcker sig en generation bakåt i tiden. Om mina föräldrar är födda utomlands så är jag inte svensk skriver du. Men om mina far- och morföräldrar föddes utanför Sverige är jag svensk då?

Jag är född i Sverige. Min pappa är född i Ungern, han kom hit som fyraåring. Min mamma är född i Sverige och har svenska föräldrar. Är jag svensk?

Svar:
Om du har utländska morföräldrar har du väl - till skillnad från mig - utländskt påbrå nära i ledet.

Du är alltså halvungrare. Är det ett problem för dig.

Själv har flertalet i släkten där de har svensk förälder på ena sidan och utländsk på andra. .. Halvturkar, halvgreker, halvtjecker, halvamerikanare osv...

Ingen av dem är benägen att förneka sitt ursprung. Varför vill man göra det?

Samtidigt verkar det som att du syftar på olika grader av svenskhet, inte minst när du skriver att vissa inte är "lika svenska". Kanske kan du presentera en skala, någon slags diagram för svenskhet? Hur svensk är jag?

Svar
Du är halvsvensk enligt egen uppgift.

Och återigen så talade inte jag om etnicitet i mitt inlägg.

Du pratar om "folk". Vad är ett folk? Finns det någon slags vetenskaplig grund för vad ett folk är? När blev i så fall amerikanarna, som du nämner, ett folk? Den största delen av befolkningen i Amerika är invandrad, förutom ursprungsbefolkningen. Vilka är amerikaner? Är det ursprungsbefolkningen du syftar på? Eller är det de utvandrade svenskarna? Är de nu helt plötsligt amerikaner? Eller är det kanske alla utomamerikanska invandrare som är bosatta i amerika som är amerikaner? När blev de i så fall amerikaner? Är det kanske just det utomamerkianska ursprunget som definierar "folket" amerikaner?

Svar
Ta gärna upp USA du - du vet väl att de faktiskt identifierar sig via ursprung där. Irish-amerikan, afro-amerikan osv...

Min svägerska är för övrigt amerikansk medborgare -- men inte tusan bytet hon ursprung när hon bytte medborgarskap.

Jag föreslår dessutom att du tar dig en funderare över detta med dubbla medborgarskap och vilket syfte det fyller.

Och ja - det finns definitioner för vad som utgör "ett folk".

Fredagsmyset fortsätter. Ska strax fixa tacos, är det svenskt?

Svar
Maträtten ingår inte i svensk mattradition - nej, utan är influerat av/hämtad från utländsk kockkonst ... Smakar den sämre då?

pink ribbon - Ej medlem längre2013-05-24 14:14

Ha nej, Micro, det tycker jag verkligen inte. Jag fick bryderier av dina olika kriterier för svenskhet.

idahanna2013-05-24 15:07
Antal inlägg: 79

En stilla undran,vad är det för föräldrar som låter sina 12-åriga barn vara ute kl 01 02 på natten.Där är nog början till mycket av detta. Dessa föräldrar borde SKÄMMAS.Ta hand om ungarna så slipper ni hälsa på dem i fängelset.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?