Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 045

Forumkategorier

Användare Inlägg  
corlini2013-06-04 18:58
Antal inlägg: 3172

det har talats en hel del om utomsvensk arbetskraft, för att återknyta till tråden lite mer undrar jag vad ni anser om alla dessa arbetsmarknadsprojekt rörande våra utomeuropeiska invandrare och flyktingar?

ger det egentligen några jobb, jag tror många bara tar "praktikanten" sålänge det går för att få billig hjälp och att väldigt liten andel av dessa personer faktiskt får jobb.

ställer mig lite tveksam även pga att det inte känns helt rättvist att inflyttat folk ska få ekonomisk fördel hos arbetsgivarna när "svenska" ungdomar och nu allt vanligare medelålders permiterade står utan arbeten, är inte detta en sån sak som skapar avog inställning gentemot inflyttade?

HUR får man annars in invandrare på vår arbetsmarknad? vilken småföretagare anställer en person som bryter starkt, kanske inte kan läsa svenska, har svårt att förstå vissa instruktioner pga språket och saknar helt utbildning eller har speciella krav och behov pga sin tro när det finns arbetslös svensk personal tillgänglig?

jag funderar på om det verkligen är så bra att alla ska ha samma lön för samma arbete, "alla" gör inte samma arbete bara för att de på pappret är anställda som samma sak. vore det inte bättre med mera individuella lönesättningar än med bidrag för vissa utvalda, är inte det rättvisare?

micro1132013-06-04 19:51
Antal inlägg: 17542

corlini

Nej, det är inte "konstigt" att egoister hänsynslöst utnyttjar andra - det är förväntat.

Däremot är det konstigt att tillåts pågå på svensk arbetsmarknad.

Ströken - Ej medlem längre2013-06-04 20:54
Antal inlägg: 118

Corlini, vi ska inte ha in utlänningar på arbetsmarknaden förrän svenskar har jobb. Och du är inte rätt person att svamla om arbete och lön.

Guldplate2013-06-05 04:14
Antal inlägg: 1212

Det är ju inte invandrarnas fel att företagen utnyttjar att de jobbar för lägre löner.

Hur många av oss kollar inte på priserna när vi handlar?

Vi kanske inte köper det billigaste men vi klagar inte när det vi vill ha är billigt att köpa. Det är bara att se till internet och mobilappar. Det förväntas vara gratis om vi ska vilja testa och använda det. Ikea älskas även de av många svenskar. Fast vem får betala för deras billiga priser i tex restaurangen? Är det långsökt att tro att det är bönderna som får betala det slutliga priset genom prispress och konkurrens från utlandets billigare priser?

Det blir en svår ekvation att få ihop bra löner med kravet på billigare priser. Så att företagarna tar in utländsk arbetskraft för att de jobbar billigare eller lägger produktionen utomlands är vårt eget fel. Det "kräver" vi varje gång vi väljer att köpa billigt i butiken.

micro1132013-06-05 08:10

Guldplate
Jag har inte noterat någon prisdumpning i takt med lönedumpningen ... har du?

Guldplate2013-06-05 09:08

micro113

Jag tror du tittar på det på fel sätt. Generellt sett så har inte priserna gått ner när det gäller tex mat. Däremot har dom inte ökat i närheten av samma takt som våra löner har gjort. Det är i princip samma sak som att priserna har sjunkit, eller prisdumpats för att använda dina ord.

Urklipp från en rapport från jordbruksverket:

"När man sedan tittar på ett särskilt varuområde inom KPI, kan man relatera den prisutvecklingen till den allmänna prisutvecklingen. När det gäller livsmedel är motsvarande indexvärde 280,68, vilket innebär att livsmedelspriserna har stigit med drygt 180 % mellan 1980 och 2009"

www2.jordbruksverket...a1 0_20.pdf

Sammanfattning av en tabell från ekonomifakta.se:

1980 låg löneindex på 126, 127 och 128 i tre olika stora yrkesområden
2009 låg löneindex på 593, 520 och 589 i samma yrkesområden.

www.ekonomifakta.se/...83 =,1,2,3,

Indexet utgår från 100 i båda fallen så skillnaderna mellan löneökningarna och prisökningarna, i detta fall mat, är ganska stora.

Guldplate2013-06-05 09:24

Så visst kan man säga att lönerna inte dumpas i samma takt som priserna. Åt andra sidan så kan vi jämföra arbetslösheten som 1980 låg på ca 2% jämför med dagen ca 9%, källa statistiska centralbyrån.

Produktionen är i betydligt större grad flyttad utomlands där det är billigare. Detta för att att kunna hålla kraven på att vi i Sverige vill tjäna mer och betala mindre. Vill vi ha tillbaka produktionsjobben så blir det till att sänka lönerna eller acceptera att vi inte har lika mycket jobb att erbjuda här hemma när det kommer till produktion.

Att vi tar in billigare arbetskraft är ett nytt påfund i den meningen att det var 2008 som företagarna själva fick börja bestämma över om det ville ta in arbetskraft. Tidigare var det styrt från högre instans och utgick efter om det var berättigat i jämförelse med arbetsbehovet inom landet. Denna effekten kommer vi kunna utläsa när en sån undersökning görs.

micro1132013-06-05 14:07

Guldplate
Du tittar på en kasse mat och glömmer kostnaderna för bensin, hyra, el, försäkringar osv...

Väljer man selektivt så får man givetvis det utfall man vill ha.

Bortser man dessutom från att många inte har skatteavdrag samt har drabbats av sänkta pensioner etc .. så inser man att det enda som hänt är att några blivit rikare, många blivit fattigare och en del har ungefär samma läge som förut.

micro1132013-06-05 14:09

Guldplate
Den effekten kan vi utläsa redan - genom att titta på läget på arbetsmarknaden.

leseid2013-06-05 15:28
Antal inlägg: 63

detta tycker jag är ett steg på vägen
invandrarungdomar får lära sig krypskytte i Sollefteå
Eller inte??

jaapmeister - Ej medlem längre2013-06-05 15:40
Antal inlägg: 2109

micro,

Finns ingen lagstiftning om lön i Sverige.

corlini2013-06-05 20:11

ingen har ens funderat eller kommenterat eller besvarat mina frågeställningar :( trist då de faktiskt är ganska viktiga gällande integration, utanförskap på arbetsmarknaden och resultatet av det.

Micro, du kommenterade kort att det inte är konstigt att egoister utnyttjar !!!??? vad syftar du på då? att ett privat åkeri hellre anlitar en förare som kostar 27 000 än 42 000 ? är det egoistiskt av åkeriet?

handlar du på lidl, willys osv och köper våra butikkedjors "egna" lågprisvaror? jäkla egoist! köpa ost gjord av tjecker för 59:- när du kan köpa ost gjord av svenska fackanslutna skiftarbetare för 99:-

typiskt egoist micro, eller bara dubbelmoral?

Måns_E2013-06-05 20:21
Antal inlägg: 12038

Jag tycker för en gångs skull att du har en del poänger corlini (kors i taket), jag tror också att höga instegslöner kan vara ett problem för personer som står utanför arbetsmarknaden (såväl ungdomar som flyktingar), och det är väl klart att om man inte har någon erfarenhet eller har exempelvis språkliga svårigheter så blir man givetvis inte lika attraktiv för en arbetsgivare.

Som systemet ser ut idag så finns det istället arbetsgivare som utnyttjar systemen med gratis arbetskraft och byter ut den så fort bidragsavtalen löper ut. Den som har arbetat får inte direkt med sig någon erfarenhet därifrån och men ofta ett stukat självförtroende av att ha blivit utnyttjad. Och det hela subventionerar vi med skattemedel.

Vad du är värd på arbetsmarknaden borde i högre mån speglas i vad du är värd för din arbetsgivare.

corlini2013-06-05 20:27

Måns, du har fattat precis vad jag ville tala om. tyvärr kommer jag inte på någon annan lösning än att faktiskt tillåta större variabler inom individuell lönesättning, men där sätter kollektivavtalen stopp och vi har bara bidragssystemet att använda och då skickas både ungdomar och alla de invandrare som inget hellre vill än att lyckas integrera och bli självförsörjande bara runt i systemet utan att faktiskt bli självförsörjande. bara än mer särbehandlade och utanför.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?