Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 69 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-15 19:17 | |
![]() | rultan varför avslutade du då med att skriva att jag hade fördomar, om du så tydligt förstod vad jag ville ge exempel på? | |
| Rultatultan | 2013-08-15 19:56 | |
![]() | @chupa Det skrevs lite 'tongue in cheek'. Därav smileyn. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-15 20:41 | |
![]() | ok, my bad. ... | |
| Rultatultan | 2013-08-15 21:00 | |
![]() | @blåhund Du skrev: ".Kanske är det det största skillnaden mellan troende och ateister, att troende känner en enorm dödsskräck, för att faktiskt ruttna bort,och därför behöver en tro på paradis efter döden?" Jag kan inte säga ja eller nej på din fråga, men det är väldigt få av alla troende (oavsett religion), som jag känner eller känt, som känt rädsla inför döden. Jag personligen är inte rädd för att dö. Det var jag inte innan jag hade en personlig Gudsrelation heller. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-16 08:08 | |
![]() | Chupa, då pratar vi om två helt skilda frälsningar. Den frälsning som ger fortsatt liv efter döden är ju Jesus, men undrar vilken frälsning du menar när du säger att du kan hitta frälsning utan Jesus? | |
| jellyflower | 2013-08-16 09:18 | |
![]() | Ordminna, förlåt jag tränger mig in, men för min personliga del känns det inte ok att gå omkring och ägna livet åt att hoppas på ett liv efter döden när allt skall bli så bra, så bra. Det är den delen av kristendomen som makthavare har utnyttjat allra mest för att hålla nere massorna. Det är också den delen av islam som man lockar blivande självmordsbombare med: Ett underbart liv i himmelriket med femtielva oskulder osv. Det gör det ok att folk är fattiga, förtryckta och eländiga, eftersom de kommer att bli så rikligt belönade i himlen bara de fortsätter att sträva på och inte knota. Det gör det ok att begå fruktansvärda illdåd i enlighet med Guds vilja. Det är ett lockbete för de förvirrade och förtvivlade. Jag hugger personligen icke på den kroken kan jag säga. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-08-16 10:03 | |
![]() | Word ! | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-16 10:23 | |
![]() | Ordminna: förstår du inte vilken sorts frälsning jag menar när jag skrev det rakt ut i mitt förra inlägg till dig? Du skrev att jag inte kan känna frälsning. Jag svarade att det kan jag visst det, och förklarade ordbetydelsen av ordet frälsning och visade att ni kristna hade inte på något sätt kan kidnappa ordet frälsning och göra det till något kristet. Ni kan använda det, visst. Men som med alla ord man använder bör man ha koll på vad dom betyder, och det har inte du. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-16 11:32 | |
![]() | Chupa- KÄNNA frälsning? menar du? Ja det är ju inte samma sak som kristendomens frälsning. Frälst betyder räddad och kommer från bibeln, Guds ord. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-16 11:34 | |
![]() | Det finns en text i bibeln som jag tror icke troende och troende kan tycka är intressant att läsa eftersom det finns ingen logik i att sprida budskap om Jesu frälsning om det inte är sant. 1 kor 15:12-34 Jag kan klippa in texten i ett inlägg härefter. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-16 11:38 | |
![]() | Skrivet av Paulus: (Han som förföljde, fängslade och mördade kristna: Men om det nu förkunnas att Kristus har uppstått från de döda, hur kan då några bland er säga att det inte finns någon uppståndelse från de döda? 13Om det inte finns någon uppståndelse från de döda har inte heller Kristus uppstått. 14Men om Kristus inte har uppstått, ja, då är vår förkunnelse tom, och tom är också er tro. 15Och då visar det sig att vi har vittnat falskt om Gud, eftersom vi har vittnat om Gud att han har uppväckt Kristus, som han ju inte kan ha uppväckt om det är sant att de döda inte uppstår. 16Ty om inga döda uppstår har heller inte Kristus uppstått. 17Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös, och ni är ännu kvar i era synder. 18Då är också de som har avlidit i tron på Kristus förlorade. 19Gäller vårt hopp till Kristus bara detta livet, då är vi de mest ömkansvärda bland människor. 20Men nu har Kristus uppstått från de döda, som den förste av de avlidna. 21Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. 22Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus. 23Men i tur och ordning: först Kristus och därefter, vid hans ankomst, de som tillhör honom. 24Sedan kommer slutet, när han överlämnar riket åt Gud, fadern. Då har han förintat varje välde och varje makt och kraft, 25ty han måste härska tills han har lagt alla fiender under sina fötter. 26Den siste fienden som förintas är döden, 27ty allt har han lagt under sina fötter. När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom. 28Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt. 29Vad skall annars de göra som låter döpa sig för de dödas skull? Om de döda inte alls uppstår, varför låter man då döpa sig för deras skull? 30Och jag själv, varför sätter jag livet på spel i varje ögonblick? 31Ja, bröder, så sant som ni är min stolthet i Kristus Jesus, vår herre: jag står inför döden varje dag. 32Om jag bara hade tänkt på människors sätt när jag kämpade mot vilddjuren i Efesos, vad hade det då tjänat till? Om de döda inte uppstår, låt oss äta och dricka, ty i morgon skall vi dö. 33Låt inte bedra er. ”Av dåligt sällskap blir den bäste snart förstörd.” 34Nyktra till på allvar och synda inte mer! Det finns ju några som inte vill veta något om Gud, det säger jag till er skam. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-16 11:41 | |
![]() | Forts... (men läs gärna vidare hela 1 kor 15) Nu undrar någon: ”Hur uppstår de döda? Hurdan kropp har de när de kommer?” 36Vilken enfaldig fråga! Det du sår får inte liv om det inte dör. 37Och när du sår är det inte den blivande växten du sår utan ett naket sädeskorn eller något annat frö. 38Men Gud ger det den gestalt han har bestämt, och varje frö får sin egen gestalt. 39Alla kroppar är inte likadana, människorna har sina, boskapen sina, fåglarna sina och fiskarna sina. 40Vidare finns det himmelska kroppar och jordiska, men de himmelska har sin glans och de jordiska har en annan. 41Solen har sin glans, månen sin och stjärnorna sin. Ja, alla stjärnor har olika glans. 42Så är det också med de dödas uppståndelse. Det som blir sått förgängligt uppstår oförgängligt. 43Det som blir sått föraktat uppstår i härlighet. Det som blir sått svagt uppstår fullt av kraft. 44Det som blir sått som en kropp med fysiskt liv uppstår som en kropp med ande. Finns det en kropp med fysiskt liv, så finns det också en med ande. 45Och så står det skrivet: Den första människan, Adam, blev en varelse med liv. Men den siste Adam blev en ande som ger liv. 46Det andliga kommer alltså inte först, utan det fysiska; därefter kommer det andliga. 47Den första människan kom från jorden och var jord; den andra människan kom från himlen. 48Som den jordiska var, så är också de jordiska, och som den himmelska är, så är de himmelska. 49Och liksom vi blev en avbild av den jordiska, skall vi också bli en avbild av den himmelska. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-08-16 11:59 | |
![]() | Ordminna: När du (om) läser texter ur Scientologernas bibel, där det talas om rymdvarelser som är "Gud" och att de en dag kommer hit och då är det bara de som är troende scientologer som kommer leva vidare. Vad tänker du då? Börjar du fundera över att "detta kan ju faktiskt vara sant" eller drar du lite lätt på smilbanden åt denna fantastiska historia? | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-16 12:25 | |
![]() | Loco, jag läser inte scientologernas bibel. Att utomjordingar finns tror jag eftersom att i bibeln sägs demoner och onda andar bo i rymden. Och vi strider inte mot kött och blod.... Ty vi strider inte mot kött och blod (människor) utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna. (Ef 6:12.) | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-16 13:03 | |
![]() | Varför står det andemakter i HIMLARNA? Vilka andemakter? Ja inte Guds, för då skulle vi inte behöva slåss mot dom i ett andligt krig. Det är ju känt också att ondskans makt kan ta sig många skepnader och i bibeln står inget om att Gud har skapat gröna och grå små män. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-08-16 13:19 | |
![]() | Ja, det är ju faktiskt vida känt.... | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-08-16 13:20 | |
![]() | Jag tror nog att om det nu finns utomjordingar, så det de inte ut som gröna små män. | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-08-16 14:51 | |
![]() | Jag tror de mer är som små luddiga kattspöken. | |
| Claysune | 2013-08-16 16:00 | |
![]() | Det finns Makter som svävar i himlarymderna enligt vad Paulus skriver i Efesiebrevet, men är det utomjordingar som det skrives om är jag tveksam. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-08-16 16:16 | |
![]() | Så du menar att det är svårt att känna tillit till vad som står i Scientologernas bibel eftersom det står något annat i din? | |