Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 941 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dinodog | 2013-12-06 22:35 | |
![]() | Han vann Kevin. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2013-12-06 22:37 | |
![]() | Va oväntat! Va trist! | |
| dinodog | 2013-12-06 22:37 | |
![]() | Belong är vinnarlåten. Som faktiskt Kevin sjöng bättre än Elin | |
| ig-apan - Ej medlem längre | 2013-12-06 22:39 | |
![]() | Det var ju en bra vinnarlåt. Tycker hans sång passar också. open.spotify.com/tra...tK yTTV7Tcv | |
| Angel Lady | 2013-12-06 22:44 | |
![]() | Ja herregud vilket antiklimax :( Hela finalen... Och idol, tacka vet jag Erik och Jens!! Go get them tigers :-) | |
| diffdiff | 2013-12-06 23:01 | |
![]() | Tycker Kevin var en värdig vinnare. | |
| Vilja123 | 2013-12-06 23:15 | |
![]() | Har vi sett på samma program??? Så fruktansvärt dåligt att allt blev punsamt! Undrar bara vad Robbie Williams tyckte nu när han redan tidigare kritiserat finalisterna.... Programmet idol har gjort sitt! | |
| Dalze | 2013-12-06 23:18 | |
![]() | En bra säsong i år. Bra blandning av artister och framförallt bättre åldersmix. Förra årets 16-årsboom blev bara jobbigt att titta på. Roligare med mognare deltagare som tar för sig på scen. | |
| med | 2013-12-06 23:42 | |
![]() | Så var det här eländet slut för den här gången.PUH!!!! | |
| krillo18442 | 2013-12-06 23:52 | |
![]() | aha både börjat och slutat nu?! | |
| Sote | 2013-12-06 23:54 | |
![]() | Gunilla - jag skulle tippa på att Satyra är långt mer kapabel att bedöma hur musikalisk en person är än många andra. Hon är musiker själv så hon har liksom halva inne redan om man säger så. Dom flesta andra här , du själv inräknad är helt enkelt vanligt folk som bedömer det hela på betydligt mer amatörmässig basis. Det krävs liksom lite mer än att bara " gilla" en snubbe om man ska bedöma själva musikaliteten. | |
| Dalze | 2013-12-07 00:12 | |
![]() | "Vanligt folk"? Hur vet du det? Och varför kan inte dessa människor bedöma det? Det är ungefär som att påstå att man inte får säga om maten är god bara för att man är kock... För vem är tävlingen för? Musikindustrin? Knappast, även om de drar in mycket pengar på det. | |
| Sote | 2013-12-07 00:27 | |
![]() | Daize - tävlingen är till för att underhålla och plocka fram en artist . Det är inte detsamma som att den som är bäst rent musikaliskt är den som vinner och den som kommer gå långt i branchen. Men ser man till det rent musikaliska så krävs det lite mer än bara tycke och smak för att bedöma det. Det är inte som att bedöma god mat då det bara handlar om smak. Musikalitet är faktiskt något mycket mer komplext och i många fall väldigt svårt att förstå sig på. En som growlar är tex för många helt fruktansvärt och helt obegripligt men är rent sångtekniskt väldigt svårt och kräver teknik och träning. Opera och tex modern klassisk musik är också något som många inte kan förstå sig på men att lyssna på idoldeltagarna är något som vem som helst fixar och kan bedöma utifrån tycke och personlig smak men det kräver ingen större musikalisk erfarenhet eller kunskap. Folk får tycka som dom vill men bland dessa deltagare så fanns en del som helt enkelt var bättre än andra rent musikaliskt. Kevin och Elin var inte bland dessa men dom var dom som tilltalade tittarna mest. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-12-07 00:38 | |
![]() | Oj! Vann Kevin? Nääe så oväntat! :P | |
| Satyra | 2013-12-07 00:44 | |
![]() | Tack för "försvaret" Sote ;-) Och Gunilla - JAG bedömer Idolerna utifrån musikalitet och inte beroende på om de eventuellt kan "slå" efter tävlingen. Och eftersom jag inte sitter i juryn och inte har några pengaspekulationer på deltagarna, så kan jag alltså göra så. :-) Dalze - klart det är en viss skillnad på hur man lyssnar, som "vanligt folk" och som musiker. Not/ton/taktlära följer ju en given mall, som man alltså KAN utgå ifrån i en kvalitetsbedömning. Det betyder ju dock inte att det som är mest korrekt musikaliskt alltid är vad "folk" främst vill höra. Matlagning följer inte samma snäva mallar. Om det inte är en specifik rätt som SKA smaka på ett specifikt sätt man bedömer förstås. ;-) Jag tittade faktiskt inte ens på finalen idag. Tycker inte att någon av finalisterna föll mig i smaken, så det var tyvärr ointressant hur det gick. VET nu att Kevin vann och ja, näe, han må vara hur snygg, söt, trevlig som helst, men en värdig Idolvinnare är han då inte. Enligt mig, är det väl bäst att tillägga. | |
| Satyra | 2013-12-07 00:46 | |
![]() | Ser att du - innan jag hann posta mitt sista inlägg - skrev lite samma sak som jag, Sote. ;-) Och ja precis så är det ju, som du också skriver. :-) Godnatt! | |
| Dalze | 2013-12-07 09:14 | |
![]() | Oj, svar på tal! Men jag tror att ni missade min poäng. Plus att ni sågade en hel yrkeskår längs fotknölarna. (På den punkten så torde ju kvaliten hos en kock vara mer komplex, en artist kan man ignorera, men maten man längtat efter i timmar är tråkigt om den inte är god. Hur som haver, givetvis hr man känsligare öron som musiker. Den "omusikaliske" hör kanske inte kvartstonen som ligger fel eller synkopen som kommer en aningen för tidigt. Att vara musiker och bedöma vem som är bäst är givetvis en rättighet, men att säga att den bedömningen är mer rätt än någon annan, då har man fel. Och vad innebär musikaliskt? Det verkar finnas en missuppfattning om hurvida man är på rätt ton eller inte. Givetvis är det mest tydligt, men i en värld med förproducerad musik där man kan sjunga om hundra gånger om man samt att autotune idag är en standard, anser vi att en person som inte pitchar varenda ton (i direktsändning, framför miljoner tittare, som en nybörjare) är omusikalisk. Sen är Kevin som många andra, en gitarrkille. Trygg med gitarren men utan så blir det svårt. Inte omusikaliskt, nytt och svårt. Sånt sätter sig i pitchen. Det blir surt och låter illa, men är det samma som omusikalisk? Nix. För den som letar perfektion får man slå över till något annat. Musik på TV blir ändå aldrig bra. (Om man inte har en fet ljudanläggning) | |
| Gunilla _ | 2013-12-07 10:18 | |
![]() | Jag tror Dalze sa det som behöver sägas. Sote; "En som growlar är tex för många helt fruktansvärt och helt obegripligt men är rent sångtekniskt väldigt svårt och kräver teknik och träning. Opera och tex modern klassisk musik är också något som många inte kan förstå sig på" - helt riktigt. Men den som är musikalisk ratar inte en hel genre pga att den inte "gillar det", den lyssnar på allt och hittar bra musik/er överallt. Satyra; "JAG bedömer Idolerna utifrån musikalitet och inte beroende på om de eventuellt kan "slå" efter tävlingen." - precis. Som den lekman du är. Synd bara att du försöker få det att låta som att du har rätt ;) ("Punkt".) | |
| Flugfri - Ej medlem längre | 2013-12-07 10:31 | |
![]() | Jag såg Idol en gång i höstas. Minns en kort tjej som rappade. Mest reklam. Men alla som är med är säkert duktiga och snygga:) MEN!! Kan de steka bacon på stranden som Homer Simpson? Tror inte det:P Ha en bra lördag. | |
| le-lou | 2013-12-07 11:07 | |
![]() | Faktum är att det är en fråga om smak och inget annat. Även om tex Erik var duktigast rent tekniskt (han är duktig men absolut inget underbarn, han är en medelmåtta han också, säger en del om årets Idol) ..,så säger det inget mer än det...musik och artisteri är mer än teknik, skulle nog säga att den genre som idolvinnaren är tänkt i - krävs det betydligt mer av det andra. Flera duktiga sångare och sångerskor har vunnit idol men syns inte till alls ett år efter vinsten. Kevin vann helt riktigt. Har man så många maniska fans så är det klart att han är den rätta vinnaren. | |