Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 101

Forumkategorier

Användare Inlägg  
carlmartin - Ej medlem längre2013-10-11 18:02
Antal inlägg: 4590

"Att misstänkta och anhöriga kan figurera i förundersökningar ser jag inget fel i. Men att upprätta register över oskyldiga och ej misstänkta individer skall inte polisen syssla med."

ok. det tror jag att de gör i väldigt stor utsträckning. och då inte på något sätt enbart när det gäller etniska grupper. din åsikt är beundransvärd, men jag undrar om det ser ut som du vill ha det någonstans :)

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-11 18:05

måns - om en nära anhörig till mig är kriminell ser jag helst att polisen kartlägger personens nätverk - allt annat verkar oansvarigt tycker jag.

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-11 18:11

sen att hamna i polisens knarkregister tycker jag är ok - så länge det står att jag inte gjort något olagligt.

det är ju skillnad på om det har konsekvenser eller ej, på områden som inte är knarkrelaterade. om jag däremot dyker upp i andra utredningar som har med narkotika att göra, även här som en oskyldig del av bekantskapskretsen kring en brottsling så tycker jag att det är bra att polisen vet detta.

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-11 18:20

ska skynda mig att säga att jag inte sidoställer romer och kriminella - även om det kan låta så när jag försöker få fram tydliga exempel.

jag ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna. det gör jag helt säkert. alltså trampar.

en fråga - varför tror ni (ni som inte håller med mig i den här diskussionen) att polisen har det här registret?

Måns_E2013-10-11 18:21
Antal inlägg: 12028

Det står väl inget om oskyldighet eller skyldighet i det så kallade romregistret?

Kuralo2013-10-11 18:23
Antal inlägg: 465

Det är svårt att leva "rätt och riktigt" om man är rom, skulle jag gissa. De har inte samma referensramar som svensken, de finns inte här på samma villkor, hur gärna man än vill tro att det är så. Att det ses som viktigt att spara till pensionen och att se till att alla försäkringar är som sig bör, blir konstigt när man lever idag och vet ingenting om ens nästa månad.att idag planera för om trettio år, finns inte på romernas agenda.det enda som finns är familj och släkt och att se till att det fungerar. Punkt och slut.att det sen inte fungerar i vår värld, ser de som vårt bekymmer och har liksom inget ned deras liv att göra.
De har egna lagar för att hålla efter de sina, de har t o.m egna "rättegångar". De lever i egen värld mitt ibland oss.
Hur vi ska kunna mötas? Vi kan lära oss att respektera varandra, naturligtvis måste svenska lagen gälla även romer. Men vi ska inte förvänta oss att de någonsin kommer att betrakta skolgång, ett fast arbete, ett eget hus, som något så viktigt att det har ett värde i sig. Nej det finns inte på kartan!
Familjen endast. Vad gäller kriminalitet så ligger det förstås nära till hands som alltid när man ligger i underläge eller i utsatt position. Romer är intelligenta människor och har århundraden av "bra Karl sköter sig själv" bakom sig. De är Sanna entreprenörer och sitter inte och väntar på att mat ska flyga in i boet, utan man ser till att skaffa det man behöver, på gott och ont.
De har funnits bland oss sen 1500-talet och fortfarande är det få som egentligen vet sanningen om dem, men historierna är många.

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-11 18:44

"Det står väl inget om oskyldighet eller skyldighet i det så kallade romregistret?"

det tror jag inte. som i liknande register som sorterar personer efter t.ex politiska åsikter antar jag. här görs bedömningen om huruvida individen kan vara värd att hålla koll på inte utifrån begången kriminalitet. Jag tycker att det är ok.

Locomondo - Ej medlem längre2013-10-11 19:03
Antal inlägg: 3768

Om man nu ändå hamnar i ett sånt register och är misstänkt från att man är 2 år, varför INTE begå brott?

Bettapetter2013-10-11 19:14
Antal inlägg: 66

carlmartin
Det heter HÅRDRA

F ö tycker jag som Du att Polisen måste kunna jobba praktiskt om man ska lyckas.

Rätt är att skriva ”för att hårdra resonemanget…”

Svenska Akademiens ordlista godkänner bara hårddra som teknisk term, alltså när någon tagit i med skiftnyckeln så att muttern blir riktigt hårt dragen. Då är den hårddragen. Annars ska det vara hårdra, vilket kommer från ett fornsvenskt ord, hardragha,som betydde att någon bokstavligen drog en annan i håret.

En förklaring som gör det lättare att komma ihåg att det bara ska vara ett d: Uttrycket kommer från guldsmideriet där metallen dras ut, nästan till bristningsgränsen, till en tråd som är hårtunn – den hårdras.

Måns_E2013-10-11 19:28

Tja, en del vill leva i en polisstat där polisen registrerar allt om landets medborgare för att "enklare kunna utföra sitt arbete".

Jag tycker att man kan kräva lite mer än så av en rättsstat där ingen är skyldig till motsatsen har bevisats och där vi har ett regelverk om hur personregister får uppföras.

carlmartin kanske även tycker att det är synd att polisens bögregister försvann? Jag menar allt som kan underlätta polisens vardag är ju tydligen ett argument för att de skall få göra lite som de själva vill?

ingson2013-10-11 19:41
Antal inlägg: 4285

Har det registrerats något OM alla dessa medborgare i registret förutom släktskap?

Ett utdrag från befolkningsregistret?

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-11 19:58

måns

Bögar?

Nej, jag tror att de är mycket laglydiga statistiskt sett. om jag har fel i det och det är så att de har utstickande tendens till kriminalitet som grupp betraktat så säger jag: registrera! :)

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-11 20:09

men jag är väldigt glad att du ställde den frågan eftersom det gav mig möjlighet att klargöra att min åsikt i frågan på inget sätt gäller just romer, men grupper som fenomen i sig.

så - aldrig att jag skulle tycka att bögarna skulle skyddas eller hållas under uppsikt för att de var just bögar. och aldrig skulle jag tycka att romer ska ha ett extra öga på sig för att de är just romer.

om romer som grupp är lika laglydiga som genomsnittet så finns det ingen anledning för polisen att registrera dem - och gör de det för att de är just romer så är det förkastligt.

skönt att säga det - eftersom jag börjar få lite dålig smak av mitt eget resonemang där romer som grupp fått tåla dåligt tal från min sida.

vill poängtera igen - laglydiga grupper bör inte registreras.

jag ser endast en absurditet i att bara iaktta individer i vissa lägen.

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-11 20:15

jag som polis skulle också ha starkare tendens till att vara på min vakt i svårt belastade områden - jag kan inte riktigt se hur det skulle kunna vara annorlunda - även om det bor hur mycket hederliga människor som helst i dessa områden. det är inte oproblematiskt, långt därifrån, men som sagt - hur skulle det kunna vara annorlunda?

Måns_E2013-10-11 20:17

Men alltså då bör ju alla människor registreras, för det är ju människor som begår brott, och då är det ju lika bra att registrera deras husdjur också.

Bahoo - Ej medlem längre2013-10-11 20:21
Antal inlägg: 92

Du som polis? Nej tack du va väl skådis i 15 minuter och blåste i visselpipan?

ingson2013-10-11 20:23
Antal inlägg: 4285

Alla människor är registrerade i Sverige.
Vem som helst kan få fram oerhört mycket information från offentliga register

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-11 20:26

måns -

om man registrerar alla på samma villkår mister det ju sin effekt :)

Bahoo - det var inte ett förslag om att anställa mig i poliskåren. jag är nöjd med mitt jobb.

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-11 20:38

måns -

menar du att vi alla är människor och inte bör kategoriseras ytterligare?

det är bra i de flesta fall. men hos polisen är det nog ändå viktig att indela lite. efter längd vikt och kön iaf :)

jag tycker inte att man ska registrera utan anledning.

du tycker att endast kriminella handlingar bör föra till att man hamnar i register hos polisen (har jag rätt i att du tycker det på det sättet?)

jag känner mig säker på att polisen har många register som inte är allmänt kända och som inte nödvändigtvis bottnar i begången kriminalitet.

du vill inte att det ska vara så - kanske tror du inte heller att det är så?

vi har kanske olika verklighetsuppfattningar (eller, självklart har vi det).

Måns_E2013-10-11 20:42

Jag tycker inte att etnicitet eller sexualitet eller religionstillhörighet är särskilt intressant att skapa polisiära register utifrån. Jag undrar hur effektivt det egentligen är. Det känns som att det mer spär på fördomar och delar in folk i bra och hyggliga och opålitliga på väldigt väldigt svaga grunder.

Och som sagt polisen förde ju register om homosexuella en gång i tiden också, och trots det så tror ju du själv inte att det egentligen tillför något i det polisiära arbetet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?