Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 950

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Locomondo - Ej medlem längre2013-11-08 10:54
Antal inlägg: 3768

Jelly, läser du själv vad du skriver?
Ta några djupa andetag, vänta 5 min och läs ditt inlägg igen.

Har du en susning om hur många olika falanger inom islam det finns och att långt ifrån alla är överens? Eller är det bara väldigt lätt för dig att låtsas att alla 1,5 miljarder är Talibaner?

Porla - Ej medlem längre2013-11-08 11:09
Antal inlägg: 1471

Älgkalle. Där har du fel.

”Utgångspunkten är att arbetsgivaren är fri att anställa vem den vill. Men det finns regler som inskränker den rätten och som därmed gör att arbetsgivaren inte alltid kan välja vem den vill anställa eller låta vilka kriterier som helst avgöra vem som anställs.”

www.ledarna.se/sv/Ch...-o -regler/

Älgkalle - Ej medlem längre2013-11-08 13:40
Antal inlägg: 59

Haha den regeln är ett skämt såsom Mona Sahlins förslag gällande särbehandling av Muhammed. Vi anställde dom VI behagade anställa.

mönjelilja - Ej medlem längre2013-11-08 13:54
Antal inlägg: 3613

@Älgkalle

Man kan också se det som att arbetsledningen ska föregå med gott exempel och visa tolerans mot att folk har olika vanor.

Om arbetsledningen och organisationen visar tolerans och acceptans samt håller ämnet "respekt för sina medmänniskor/arbetskamrat er oavsett kön, sexuell läggning eller tro" levande, så visar man att man tror på ett samhälle där alla behandlas respektfullt och trevligt.

rien de neuf - Ej medlem längre2013-11-08 13:59
Antal inlägg: 1015

"För övrigt så är det arbetsledningens plikt att försöka skapa en god arbetsmiljö och då måste man undvika folk med konstiga vanor och kvinnoförnedrande åsikter."

Ni verkar ha lyckats bra med det.
byggcheferna.se/inde...c/ press/42

Sote2013-11-08 14:14
Antal inlägg: 3557

Skulle tro att särbehandlingen även gäller anställning av kvinnor. Dom är ju liksom konstiga bara som dom är om man jämför med män. Dom har ju för fasen PMS och mens och såna där hormonella jobbiga perioder, blir gravida och annat sånt där besvärligt. Sen har dom ju helt annan bakgrund än men i på byggarbetsplatser, går ju inte alls att hålla på med massa sexistiska sköämt och jargong om det finns en massa kvinnor som blir upprörda. Bättre att utesluta även dom.

Sote2013-11-08 14:15

#än män på byggarbetspklatser# ska det förstås stå. ( btw så tillhör jag själv den gruppen, kvinnor alltså.... )

rien de neuf - Ej medlem längre2013-11-08 14:17
Antal inlägg: 1015

Det verkar som att man anställer dem men sedan mobbar ut dem. Smidigast så :)

www.svt.se/nyheter/s...ho kulturen

mönjelilja - Ej medlem längre2013-11-08 14:51
Antal inlägg: 3613

Mycket trist att kvinnor har det så jobbigt i byggbranschenmm, enligt rien de neufs länk. Det blir svårt att rekrytera folk i framtiden om den anställde måste vara en vit man med kristen bakgrund.

totravel - Ej medlem längre2013-11-08 17:32
Antal inlägg: 4735

Islam och terror tycks vara två ord som är lätta att nämna i samma mening för många. Så här ser det ut enligt EU:s polismyndighet Europol, som borde ha skaplig koll på statistiken:

Antalet islamiska terrorattentat i Europa 2006-2010 (Källa: Europol)
2006: 0
2007: 2
2008: 0
2009: 1
2010: 3

2010 var det tydligen 249 brott som klassades som terrorism. 1.2 % av dessa var utförda av anhängare av den islamska tron.

Detta bara för att nyansera det hela lite......

corlini2013-11-08 18:04
Antal inlägg: 3172

här frågade om en muslimsk kvinna (i slöja) skulle vara välkommen att arbeta hos mig? svaret är NEJ! vi arbetar med hästar, tränar, rider och sköter dem. det är inte bara omöjligt i slöja, det är även absolut förbjudet i hängiga stora kläder pga risken att fastna, skada sig osv. kräng på henne ett par kroppstajta byxor, ett linne och sätt upp håret i en knut och ta av slöjan så kan hon komma och testa. inte innan dess.

vissa reagerade på att jag anser mig ha rätt att sk diskriminera??
varför? det är väl självklart att man nekar arbetssökande jobbet pga den sökandes personlighet, påverkan på den befintliga gruppen och beroende på inställning och åsikter.

- anställer förskolan med flit en öppen och aktiv nazist?
- anställer gymnasieskolor engagerade djävulsdyrkare?
- anställer vården en person som går igång på att tafsa på dementa?

osv... varför inte? det är ju bara åsikter och inställning?
alla diskriminerar pga just åsikter och inställning. ALLA inkl ni själva om ni tänker efter. varför skulle inte företagare göra det eller få göra det?

det enda som skiljer mig från er i detta är att jag vågar vara ärlig och stå för det och jag ser helheten istället för att stirra mig blind på det till ytan så okorrekta i att diskriminera.

det är allas förbannade rätt att få diskriminera. vi måste göra det, alla passar inte överallt.

corlini2013-11-08 18:05

någon här... eller mönjelilja

var första raden, föll bort

Sangria2013-11-08 18:21
Antal inlägg: 504

Nej corlini- det som skiljer dig från oss andra är att du framstår som okunnig, trångsynt, fördomsfull, skiträdd för det du inte själv känner dig trygg med och långt ifrån så duktig och modig i dittsätt att se på omvärlden som du tror. Det är ingens rätt att diskriminera, det är det faktiskt lagstiftat om. Gillar du inte det så får du väl flytta till nåt land där du har rätt att kränka, diskriminera, särbehandla och utnyttja andra människor fritt utan påföljder.

Måns_E2013-11-08 18:21
Antal inlägg: 12028

Det finns väl kvinnor i slöja som har rätt så kroppstighta kläder? Och även slöjan kan väl sitta så att den inte riskerar att fastna i saker?

Annars så håller jag med om att det inte är diskriminering att inte anställa folk som enbart bär kläder som inte är möjliga att arbeta effektivt i av ideologiska skäl. Fast nog borde väl en kvinna som täcker sitt hår kunna arbeta i stall?

Sote2013-11-08 18:27

Kan man idrotta på hög nivå så kan man säkert mocka skit och rida också. Man måste inte se allt som omöjligt. Det finns faktisktväldigt olika sätt att klä sig som muslimsk kvinna.

corlini2013-11-08 18:28

eftersom sangria inte tänker efter eller läser allt, förstår vad det är som sägs kommenteras inte hennes banala försök till rättfärdighet.

Måns, täcka håret går bra. tex en tajt snusnäsduk eller så. men inte att det finns hängande tyg på sidor, bak eller egentligen någonstans. det är väldigt hårt reglerat i yrkesstallar. folk fastnar i allt möjligt och i värsta fall i hästen, utomhus kan en kastvind få ett tygstycke att flaxa och hästen hoppar till. 700 kilo muskler som hoppar till och snurrar på en halv sekund kan skada vilken människa som helst som går intill.

men som sagt, hon skulle göra mig nyfiken och skulle hon acceptera den nödvändiga klädseln skulle jag välkomna en prövoperiod för att utvärdera ur bägges perspektiv.

Gr3en - Ej medlem längre2013-11-08 18:31
Antal inlägg: 930

har många gånger sett en slöja som nästan är typ balaklava-modell, den skulle funka alldeles utmärkt att rida med.

Gr3en - Ej medlem längre2013-11-08 18:35
Antal inlägg: 930

sedan är arbetsgivarens rätt att bestämma över arbetsklädsel mer eller mindre en självklarhet i sverige. där jag jobbar måste jag ha varselfärgade arbetskläder som sitter tajt, det är ingen som anmält min arbetsgivare för diskriminering.

Sote2013-11-08 18:47

Gr3en- men för det går det ju att ha en slöja på huvet eller hur? Det är ju liksom inte heller så att särskilt många som går klädda i tex burka eller KaliRomsk dräkt tänker sig att bli poliser och behålla rätten att få bära sina kläder. Dom flesta är helt på det klara med att det inte går att förena vissa yrken med valfri klädsel. Det det handlar om är ju inte att man inte får jobb pga av det utan pga att man inte är etnisk svensk. Det är någotannat. Att enbart väljabort pga namn utan att ens titta på personen bakom. Det är diskriminering och inget annat. Det har man ingen självklar rätt som arbetsgivare att göra. Lika lite som man får välja bort en kompetent person av andra skäl som tex kön eller sexuell läggning. Oavsett om man gillardet eller inte så är det inte tillåtet. Men som privatperson har man ju sin fulla rätt att tycka som man vill och välja bort människor av vilken anledning som helst.

brava2013-11-08 18:50
Antal inlägg: 1636

Det är verkligen inte alla muslimska kvinnor som bär slöja och väldigt många är inte ens speciellt troende.

Om vi vänder på det så kanske polletten ramlar ner. Säg att det skulle bli så att någon fanatisk högerextrem som kallar sig kristen och i Guds namn gör en statskupp här i Sverige. Man kunde tänka sig en korsning mellan Ulf Ekman och Breivik. Alla som ifrågasätter den nya regimen blir fängslade eller utmobbade, i värsta fall avrättade.

De svenskar som har en möjlighet flyr landet. Av en händelse så emigrerar många till Egypten.

När väl all pappersexercis är klar och man äntligen ska försöka bygga ett nytt liv så får man inget jobb. Varför? För att man är en sån där kristen svensk. Och det vet ju alla (egyptier) att kristna är blodtörstiga till sin natur. Tänk bara på vikingarna! Eller Hitler! Nä såna där kristna går det inte att lita på - de kan ju inte ens prata som folk. Det är lugnast att ha så lite som möjligt med dem att göra.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?