Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade6
Mobilspel
Pågående18 950

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2013-12-27 20:04
Antal inlägg: 17500

Sote - jag dricker inte alls, oavsett. Har mest med att jag tycker det är äckligt, gillar det helt enkelt inte. När barn blir vuxna så får de göra vad de vill, kanske börjar nån röka och en kanske blir nykterist - vad vet jag. Det är inte upp till mig då, men så länge de är omyndiga så är det upp till mig att bestämma vad som ska normaliseras hemma hos oss. Jag ser inga fördelar med att dricka inför barnen, ditt argument att de lär sig dricka sunt köper jag inte. De lär sig bara tidigt att alkohol finns och att det är vuxet. Inget mer, vad skulle det vara?
Att prata om saker med sina barn är väl inte samma sak som att göra det inför de eller hur tänker du nu? Måste man visa barn hur man gör? Gör vi fel tycker du, när vi inte dricker alkohol inför barnen? På vilket sätt? Det är liksom inte nåt vi "offrar" om du tror det, det är ganska odramatiskt så att sambon ibland tar sig en öl till tvn eller så. Dvs - vi ser noll behov av att dricka till middagen ihop med barnen el på tex en dag som julafton. Alkoholen spelar helt enkelt inte den rollen i våra liv, och det är framförallt det som jag vill vidarebefodra till mina ungar. Livsfarligt gift förresten, dina ord - det är en drog som kan ställa till ett helvete vilket jag sett på nära håll, och är det nåt som saknas så är det respekt för det. Visste du att europeer dricker dubbelt så mkt som övriga världen? Har nån funderat på konsekvenser av alkoholbruk i samhället? Eller ser ni helt okritiskt på flaskan i kylen som bara "gott"?

Åter till min prekära situation hemma Sote, att sambon tar ett glas nån gång är inte heller nåt som ska "förklaras" (du verkar hänga upp dig på hur vi ska förklara det för barnen sen....vad nu sen innebär, när de typ är stora el? Varför skulle man förklara nåt sånt för ett barn? Fattar inte. Ska vi "erkänna" allt vi sysslar med när barnen inte är med? Då har du missat poängen här känns det som. Det här handlar för mig om ren barnuppfostran, jag tycker inte det är föräldrarna som ska introducera barn till drogen alkohol. Jag vill hålla mina barn borta från sånt de tids nog hinner bekanta sig med, dessutom så anser jag att berusade föräldrar inte är nån hit för nåt barn. Tvärtom.

Det finns betydligt fler aspekter att tänka på än sig själv också, dricker en så dricker ofta fler. Alla hanterar inte sprit likadant.

amper sand - Ej medlem längre2013-12-27 20:10
Antal inlägg: 2879

Är man inte på sätt och vis beroende av alkohol (socialt beroende iaf) om man har så svårt att tänka sig en festmiddag utan, även om man "bara" tar ett glas vin eller en öl?

Sote2013-12-27 20:18
Antal inlägg: 3557

amper -om det är mig du vänder dig till så har du alldeles fel i alla fall. jag dricker allra helst mjölk i alla lägen och har verkligen inga som helst problem att avstå från alkohol öht. men jag har heller inga som helst problem med att dricka ett glas öl heller om det bjuds eller om jag känner för det. För mig är det varken ett socialt eller något annat beroende. jag tycker det är allra godast att dricka ett glas öl under tiden jag lagar maten. Sedan dricker jag gärna mjölk till. Jag dricker helt enkelt det som jag tycker är gott. Konstigare är det inte.

amper sand - Ej medlem längre2013-12-27 20:20
Antal inlägg: 2879

Jag frågade ingen specifik.

Sote2013-12-27 20:23

Till le lou kan jag bara säga att jag förstår precis vad det är du skriver och vad du pratar om och har full respekt för dom val du gör i din familj. Du tycks däremot inte kunna förstå hur andra tänker och resonerar så det gör liksom en vidare diskussion med dig rätt meningslös. Men lycka till med dina barn och jag hoppas verkligen att dom slipper upptäcka alkohol i något annat sammanhang så att dom aldrig behöver utsättas för det. Just den farligheten kanske du kan skydda dina barn ifrån men det gäller kanske att du lägger in en extra växel när dom börjar upptäcka världen utanför ert hem. För även om du försöker få dom att inte få veta att detta förekommer så är det tyvärr andra som kommer tala om det för dom förr eller senare. Men det blir nog bra med det också ska du se.

le-lou2013-12-27 20:26

Ett av dotterns kompisar barnkalas för några år sen, - där blev vi föräldrar bjudna på vin. Kändes absurt.

le-lou2013-12-27 20:29

Jorå jag förstår en del av hur du tänker Sote. Men du verkar inte kunna/vilja svara på de frågor jag ställt dig i tråden, tror det knappt är nån du velat "ta i". Sen så lämnar du genom att skylla på att jag inte vill förstå när det är just det jag velat. Du vill/kan inte argumentera för din sak, skyll inte på mig. Tack o hej.

Sote2013-12-27 20:53

Men le lou jag har ju svarat på dina frågor. Det är du som inte verkar vilja förstå vad jag menar. Jag kan liksom inte förklara bättre än så. Det är upp till dig hur du tolkar det. Tyvärr.

glykemi - Ej medlem längre2013-12-27 22:32
Antal inlägg: 850

Jag tycker att sotes fråga om när man breakar till barnen att man dricker är relevant. Själv funderar jag över den.

Aquila12013-12-27 22:35
Antal inlägg: 2463

Är alltid nykter när mina barn är hos mig. Skam vore annars.

glykemi - Ej medlem längre2013-12-27 22:49
Antal inlägg: 850

Ska tillägga att jag är väldigt avspänd vad gäller alkohol med mina barn, vad gäller attityd, dricker när de är närvarande gör jag som sagt inte. Däremot kan jag sitta med ett glas vid en middag. Just för att värna om avspändheten. Tror inte på absolutism men tror lika mycket på att det är omsorgssvikt eller värre att låta barnen se föräldern förändras. Vilket vi alla gör något lite när vi dricker, om än så litet.

le-lou2013-12-28 00:39

Glykemi - för mig är det inget konstigt alls. den dagen alkohol kommer på tal och om mina barn skulle tex fråga om vi dricker, så lär jag berätta, det är inget mer med det. "Det har vi aldrig sett?"

" nähä" det var liksom aldrig meningen heller.

SylviaPlath - Ej medlem längre2013-12-28 00:42
Antal inlägg: 31064

Ä

SylviaPlath - Ej medlem längre2013-12-28 00:44
Antal inlägg: 31064

Oj förlåt, så packad att jag inte kan skriva,,,!

Bahoo - Ej medlem längre2013-12-28 00:45
Antal inlägg: 92

Trollinlägg

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?