Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 716

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nora1 - Ej medlem längre2014-02-20 18:43
Antal inlägg: 2885

Ja. Det är definitivt ledarna i Rumänien man bör rikta sitt hat mot och inte mot romerna som kämpar för att överleva.

Vår egen historia när det gäller att integrera svenska romer är dock inget att skryta med.

Tindris2014-02-20 18:48
Antal inlägg: 3510

Gemensamt ansvar, självklart, men ska det egna landet gömma sig medans andra tar hand om det. Det gör ont i mig att romerna aldrig får ro, men på det här sättet ska det inte gå till. Gemensamt kan man hjälpa på plats.

Bitte - Administratör2014-02-22 08:48
Antal inlägg: 24154

Intressant läsning www.aftonbladet.se/n...84 17900.ab

Bitte

ttiittii - Ej medlem längre2014-02-22 09:29
Antal inlägg: 37631

sjöstan,Du har missat hela allting,DET FINNS INGA JOBB i Rumänien det är 500 sökande på varje jobb i Sverige,dom har ingen mat,Hur det var förr är helt ointressant,det är intressant hur det är i dag och framåt,att älta bakåt löser ingenting.bara för att folk svalt ihjäl förr ska vi inte finna oss i att folk svälter i dag,jag tror helt säkert att alla i hela världen skulle ta sig 100 mil om svälten stod vid "dörren"vid svält äter vi även varandra i värsta fall,jag tycker att du är dåligt insatt i verkligheten

sjöstan2014-03-04 11:09
Antal inlägg: 729

ttiittii. Visst finns det jobb i Rumänien...... och i Sverige. Men ingen arbetsgivare är intresserad av att anställa en "Rom", "Jugoslav" eller "Gottlänning"......

En arbetsgivare har en uppgift att lösa och vil anställa någon som - mot ersättning - gör det. Att hitta en uppgift i Sverige som passa någon som inte kan språket är ju naturligtvis svårare än om man behärskar språket. Kort sagt är det i princip omöjligt för en invandrare utan några kunskaper i svenska att få ett vettigt jobb här. Även om chanserna är små i sina hemländer måste chansen vara betydligt bättre än här....

Om jag skulle fly skulle jag tänka igenom mina framtida möjligheter och inte bege mig till "random" land. Hur ser fortsättningen ut för dessa tiggare? Kan dom någonsin bli delaktiga i något samhälle utan att bidra/jobba?

Folk har i alla tider flyttat runt. Men bara vissa folkgrupper har liksom bestämt sig för att alltid stå utanför. Förstår inte riktigt att det är alla andras fel om Romerna väljer att inte vilja bidra till samhället. Många Romer jobbar ju som vem-som-helst och dom verkar ju klara sig. Alla människor har ett val. Ibland innebär det valet stora uppoffringar. Man väljer att tigga. Man väljer att åka 100 mil norrut för att tigga.

Tiggeri löser inget. Finns det en vilja finns det en väg........ och den vägen är aldrig tiggeri

Jusia - Ej medlem längre2014-03-04 14:25
Antal inlägg: 172

Tycker att man inte ska ge tiggaren pengar, även om det känns jobbigt att se dem stå/ligga och tigga. Hur vet man om de tigger bara, eller är de verkligen hemlösa!
Svårt å veta men först å främst ska vi absolut hjälpa sverige, inte andra länder iallafall.
Vi har mer och mer problem i Sverige nu, ökar mer o mer tiggare och massa annat också.

Minta2014-03-04 15:30
Antal inlägg: 20042

Ingen av oss går under av att ge en femma eller tia då och då, och om man riskerar att de kanske inte är hemlösa, så what?

pink ribbon - Ej medlem längre2014-03-04 16:26
Antal inlägg: 2906

"Vad gott du gör mot din nästa, bliver till ditt eget bästa".

sjöstan2014-03-05 01:16

ju mer femmor (som vi iof har råd att ge) ju fler tiggare på gatorna.....

ska alla som inte vill/kan arbeta komma till Sverige?

Minta2014-03-05 01:17

Tänk om alla skulle göra så-argumentet håller inte. Alla kommer inte att göra så.

sjöstan2014-03-05 02:22

jo gärna..... Ju färre behövande vi har ju bättre kan vi hjälpa de som behöver vår hjälp....

Så irriterande med er som tror att pengar liksom bara finns i obegränsade mängder. Inse att varje krona till en sak betyder en krona mindre till någonting annat.

Staten fungerar som vår egen plånbok - fast utan kreditkort (helst)

Gr3en - Ej medlem längre2014-03-05 06:54
Antal inlägg: 930

Det är väl ur sina egna plånböcker folk plockar pengarna dom skänker?

sjöstan2014-03-05 09:36

och?

Vart vill du komma?

Gr3en - Ej medlem längre2014-03-05 10:21
Antal inlägg: 930

varför snackar du om staten och om att en krona till något betyder en krona mindre till nåt annat? Det är ju inte skattepengar tiggarna får, det är skattade pengar.

Dammen2014-03-05 11:06
Antal inlägg: 646

Är så trött på alla dessa tiggare. Det är inte bara att ge en tia en gång - det sitter ju snart en utanför varje COOP och ICA affär. Orkar inte med alla dessa samvetskval för att jag själv har råd att köpa litet mat. I går köpte jag en god smörgås som jag gav istället för pengar, för när jag ger och det gör jag gärna - så vill jag att pengarna skall gå till dem som verkligen behöver och inte som det mumlas om, till ligor som utnyttjar andra människor.

Minta2014-03-05 11:22

Det är inga ligor, det är mest en myt.

Minta2014-03-05 11:22

Jag ger inte till alla, alltid, det går inte. Men jag gör det ibland och det känns bra.

Porla - Ej medlem längre2014-03-05 11:35
Antal inlägg: 1471

Många säger att dom ger mat istället för pengar.
Hur vet man om dom nyss ätit? Mat är inte så lätt att spara för någon som inte har kylskåp. Det är inte heller så lätt att spara maten för att ta den med sig hem till sina barn och släkt i Rumänien vilket ju är syftet med tiggeriet.

Jag ger dom pengar. Sen får dom själva välja vad dom använder pengarna till.

Humblen2014-03-05 13:11
Antal inlägg: 664

Det är ju lite konstigt när vissa verkar tycka att det är så fruktansvärt upprörande med tiggeri för att få pengar om man lever i misär.
Det har jag väldigt svårt att förstå, tiggandet skadar inte mig och kan som mest ge mig dåligt samvete.

Det är ju såklart betydligt värre med internationella brottslingar av alla slag eller vill man hellre att de skall försörja som ficktjuvar och inbrottstjuvar än tiggare. Gör de sådant så fördömer jag såklart det och dem utan att tveka, det är inte ok oavsett livssituation.

Jag håller med de som tycker att åtgärder bör göras på hemmaplan för dessa tiggare men jag skulle aldrig drömma om att moralisera över själva tiggandet.

pink ribbon - Ej medlem längre2014-03-05 13:39
Antal inlägg: 2906

Jag förstår inte varför man blir "trött" på tiggare och varför de provocerar så? Det verkar ungefär som när folk gladeligen äter korv och billig fläskfilé, men inte tål att hänga med in i djurstallet eller slakteriet. Är vissa så måna om att förtränga sanningen och låtsas som om lidande inte finns, att en enda glimt av dem som verkligen har det svårt och är trötta skapar irritation i ens "perfekta" tillvaro?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?