Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 004 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| gammelgam - Ej medlem längre | 2014-01-13 15:40 | |
![]() | Det beror nog lite på varför man är vegetarian. Om man betraktar köttätande som ett pågående massmord kombinerat med tortyr är det kanske en konstig form av "respekt" att hålla tyst om det? Sen finns det naturligtvis grader av allt, duktighetskänslan är naturligtvis också en drivkraft för många. Däremot är det ett problem när man försöker göra vetenskap av moral. Vad som är bra att äta går ju att studera rationellt, utan att blanda in subjektiva "naturlighet" eller "renhets"-argument, exempelvis ovilja att äta allt som har en e-kod. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-01-13 15:41 | |
![]() | Nej, såklart jag inte skulle; inte många arter som sysslar med kannibalism. Jag säger att jag ser det moraliska dilemmat, du säger att jag har ett sämre hjärta. | |
| jin17 | 2014-01-13 15:42 | |
![]() | miljarder ska det så klart vara | |
| gammelgam - Ej medlem längre | 2014-01-13 15:42 | |
![]() | Diamantindustrin är för övrigt bland det vidrigaste som finns. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-01-13 15:43 | |
![]() | Jaja, det var ett sjukt dåligt argument; jag håller med. Äger f ö inga diamanter. | |
| gulle84 | 2014-01-13 15:44 | |
![]() | jin17, ALLA påverkar jorden. Men jag försöker så gott jag kan! Jag har inte en bakgård att ha ett trädgårdsland på. Men hade jag haft så hade jag gjort det. negativa konsekvenser? för vad? du vet inte hur jag lever mitt liv ett dugg. bara för att jag är inne här och diskuterar så tror du att du vet allt? | |
| gulle84 | 2014-01-13 15:45 | |
![]() | nä så du skulle inte äta en människobebis men en kobebis är ok? för att människor är så mkt mer värda eller? folk blir äcklade om de skulle höra att de åt hundkött.. bara för att hundar tydligen är så mkt bättre än grisar och kor. | |
| gulle84 | 2014-01-13 15:46 | |
![]() | man ser ju bara hur äcklade folk blev när häsköttskandalen kom. varför är hästar mer synd om än grisar t.ex? | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-01-13 15:49 | |
![]() | Nej, jag skulle inte äta en människobebis. Kalv äter jag väldigt sällan, om ens någonsin; men det handlar snarare om att jag föredrar vilt & fisk än om att det är en kobebis. Jag ser mig själv som mer värd en en ko, ja, sett till att jag står högre i evolutionskedjan. Det gör det inte desto mindre problematiskt eller moraliskt tveksamt, och därför äter jag mer och mer vegetariskt. Men jag ser mer nyanserat på frågan, diskuterar den gärna, men inte på det sätt du gör. | |
| jin17 | 2014-01-13 15:50 | |
![]() | Jag anar att du lever ett ganska bra liv i Sverige och det sättet vi lever på har inte jorden möjlighet att klara av om alla skulle få uppleva samma lyx. Sen är det ju kul för dig om du kan välja nån del som du är bra på och hacka ner på oss andra oduglingar. Fanatiker som inte kan visa andra människor den respekt som du påstår dig visa djuren. | |
| Sote | 2014-01-13 15:54 | |
![]() | Anna linnea- jag skrev inte någonting i mitt inlägg ( ett par sidor tillbaka) om huruvida jag själv äter kött eller ej men genast börjar du gapa om " ni köttätare bla bla bla" . Det jag ifrågasatte var ditt sätt att klanka ner på djurhållningen i landet och därigenom bönderna och deras arbete. Du säger att du inte kritiserar dom men djuren tar ju liksom inte hand om sig själva utan bor ju men en ......bonde som sköter om dom efter bästa förmåga eller så gott dom kan med dom ekonomiska förutsättningar som finns för deras verksamhet. Att vara bonde idag är ju liksom inte en lönsam verksamhet och knappast något som folk i allmänhet strävar efter att bli. Många tar över gårdar som funnits i släkten i generationer och bara försöker klara sig. Så när du klagar på djurhållningen så klagar du indirekt på deras arbete oavsett konsumenterna. Om det var billigare med ekologiskt kött , ägg och mjölk så skulle garanterat fler köpa det men än så länge så är det inte det. Tycker för övrigt att det är himla trist att så många vegoförespråkare är så aggressiva i sin framtoning och använder såna uttryck som " att äta likdelar" tex. Det känns verkligen inte som att ni ens vill diskutera och höra vad andra tycker utan helt enkelt bara spy galla över dom som inte tycker som ni. Det finns många olika anledningar till att folk äter som dom gör och en av dom viktigare är ju just den ekonomiska aspekten. Använd en vänligare ton i tråden så kanske ni som vill påverka faktiskt kan få folk att lyssna. Som ni är nu så får man bara känslan av att er kost verkligen inte kan vara bra för humöret i alla fall........att vara sådär arg kan ju inte vara hälsosamt. | |
| Anna Linnea | 2014-01-13 16:04 | |
![]() | Men jin hur tänker du? Om alla 7 miljarder levde som Gulle84, så skulle vi ha betydligt mindre koldioxidutsläpp! Ingen i världen skulle hellre behöva svälta eftersom det blir betydligt mer mat. Köttindustrin är inget bra sätt att förvalta jordens resurser! Vilka specifika konsekvenser anser du att vegetarisk mat medför? | |
| jin17 | 2014-01-13 16:04 | |
![]() | Håller fullkomligt med dig sote. Har tänkt tanken själv ett par gånger. Tror dock som jag sagt tidigare att de mest extrema bara är ute efter att få tala om hur duktiga dom är, och det kanske vi inte ska ta ifrån dom. | |
| gulle84 | 2014-01-13 16:05 | |
![]() | "Det finns många olika anledningar till att folk äter som dom gör och en av dom viktigare är ju just den ekonomiska aspekten." ... Kött är ju svindyrt! Om man inte köper typ falukorv. Mkt billigare att äta vegetariskt än vad man tror att det är. Folk lägger ju ner MASSA pengar på godis/chips/dricka varje vecka. De borde lägga pengarna på bra mat istället. | |
| gulle84 | 2014-01-13 16:07 | |
![]() | "Jag anar att du lever ett ganska bra liv i Sverige och det sättet vi lever på har inte jorden möjlighet att klara av om alla skulle få uppleva samma lyx." Lyxliv? Jo tjena.. Jag har som sagt det minsta pengarna per månad man kan ha i Sverige (förutom uteliggare). Och då går mkt pengar till det jag är intresserad av. Mat. | |
| Sote | 2014-01-13 16:10 | |
![]() | Gulle- jag talar inte om att äta vegetariskt istället för kött utan om att äta ekologiskt. Det finns många som helt enkelt inte vill bli vegetarianer hur chockerande det än kan tyckas. | |
| gulle84 | 2014-01-13 16:13 | |
![]() | Det handlar mkt om prioritering. Ja men de som inte vill bli vegetarianer har inte lika stort hjärta som andra då. Och det är synd. | |
| jin17 | 2014-01-13 16:17 | |
![]() | Om du inte fattar att du lever ett lyxliv om du tittar omkring dig i världen, då är det du som saknar hjärta. | |
| magnusito | 2014-01-13 16:19 | |
![]() | Jag tror att den aggressiva sidan växer fram när man inom sig verkligen släppt fram hur vi behandlar andra levande varelser. När man slutar skydda sig mot det så kommer ett raseri! Jag erkänner; jag är rasande! | |
| Anna Linnea | 2014-01-13 16:21 | |
![]() | Sote som sagt jag är inte på ngt sätt emot bönderna. Jag själv är uppfödd på en fattig bondgård och har levt hela mitt liv ute på landet med djur. Jag förstår att en bonde måste försörja sig precis som alla vi andra. Jag inset att ni har en slitigt jobb, med dålig betalning. Fler och fler gårdar i Sverige blir datastyrda och därmed blir djurhållningen bättre. Men som sagt det gäller inte alla gårdar. Tycker du verkligen att det är humant att korna står bundna på en och samma plats under halva året. Det enda de kan göra är att stå eller ligga. Det kallar jag djurplågeri! När kalvarna tas från sina mammor när de bara är några dygn gamla är också grymt! Det finns ett otal andra argument att dra upp där vi inte är speciellt snälla mot djuren. Jag återkommer med detta! Jag vet inte om jag är mer ovänlig i tonen här än någon annan? Jag ber om ursäkt om någon tar illa upp, det är inte min mening att såra någon! Jag försöker bara starta en debatt och ger man sig in i en debatt får man vara lite hårdhudad och ta det hela med ro :) | |