Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 19 967 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-27 22:42 | |
![]() | Skumt, sitter på mobilen, ska se om jag kan lösa. | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-27 22:43 | |
![]() | www.ncbi.nlm.nih.gov...PM C125046/ Nu då? | |
Porla - Ej medlem längre | 2014-02-27 22:44 | |
![]() | ok | |
SkySpy_ | 2014-02-27 23:01 | |
![]() | Är bra sugen på att gå in i tråden igen. Hmm | |
apbur | 2014-02-27 23:01 | |
![]() | "The data presented here demonstrate that men and women differ in the neural networks engaged during emotional experience and memory encoding. The brain differences in activation do not indicate the etiology of those differences, because both genetic and environmental factors mold brain function. The different patterns of activation, however, are more consistent with the cognitive-style hypothesis (5), which predicts activation in different neural systems for emotional experience of comparable intensity, than the affect-intensity hypothesis (4), which predicts that women will have the same pattern of activation as men but to a greater degree. It may be possible to manipulate the cognitive style of subjects through instruction or different types of stimuli and thus shift the observable laterality pattern as a function of task rather than sex." Man kan säga att artikelförfattarna är lite mer nyanserade än den som tolkade studien åt NE. Det är nu man bör förstå vikten av att ALDRIG ta populärvetenskap på orden. | |
spongeworthy - Ej medlem längre | 2014-02-27 23:06 | |
![]() | Tjejerna fuskar ju, de använder en större del av hjärnan. Prova att använda så lite som vi killar gör och se hur mycket ni kommer ihåg! :) | |
apbur | 2014-02-27 23:09 | |
![]() | :) Ni får göra lite mer tjejiga, kognitiva övningar | |
SkySpy_ | 2014-02-27 23:09 | |
![]() | Kollar bara på andelen tjejer kontra killar i dessa diskussioner. Tjejer tänker för mkt kanske. Är det det som är felet? | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-27 23:10 | |
![]() | Eller rättet? | |
Porla - Ej medlem längre | 2014-02-27 23:12 | |
![]() | Amber. Nu trodde jag på NE. Har själv inga större kunskaper i ämnet. Jag vet att du har det. Men kan du förklara varför det här inte överensstämmer med vad NE skriver. (Det fanns i din länk) "Abstrakt Amygdala är en struktur i tinningloben som länge har varit känt för att spela en nyckelroll i känslomässiga reaktioner och emotionella minnet hos både människor och icke-mänskliga djur. Växande bevis från de senaste neuroradiologiska studier pekar på en ny, utökad roll för amygdala som en kritisk struktur som förmedlar könsskillnader i emotionellt minne och sexuella svar. Denna översyn belyser aktuella resultat från studier av könsskillnader i den mänskliga amygdala svar under känslorelaterade aktiviteter, såsom bildning av känslomässiga minnen och sexuellt beteende, och anser att de nya fynden bidra till förståelsen av beteendemässiga skillnader mellan män och kvinnor. Kliniska implikationer för förståelsen av könsskillnader i förekomsten av affektiva och ångestsjukdomar diskuteras, och framtida riktningar i studiet av amygdala roll i mänskliga könsskillnader beskrivs." | |
SkySpy_ | 2014-02-27 23:13 | |
![]() | Vi män löser det direkt. Ni tjejer vill prata och diskutera om problemet utan att hitta en lösning..... Se ovan.. | |
Incidental - Ej medlem längre | 2014-02-27 23:14 | |
![]() | Haha | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-27 23:24 | |
![]() | Porla: jag hakade lite på den konstiga översättningen, på vilken sida i orginalartikeln hittade du det? Läser det hellre på engelska så jag förstår innan jag svarar. Spontant känns det dock motsägelsefullt mot resten av artikeln, som vittnar om ett större amygdalasvar hos män, vilket med ditt citat in mind borde ge större hågkomst av emotionella minnen hos män. Men jag kan ha tappat bort mig i översättningen, som sagt. | |
spongeworthy - Ej medlem längre | 2014-02-27 23:27 | |
![]() | Öh, Amygdala är inte det den där baben i Star War-filmerna? Minns inte riktigt. | |
Porla - Ej medlem längre | 2014-02-27 23:32 | |
![]() | Sex differences in the responses of the human amygdala. Hamann S. Author information Abstract The amygdala is a structure in the temporal lobe that has long been known to play a key role in emotional responses and emotional memory in both humans and nonhuman animals. Growing evidence from recent neuroimaging studies points to a new, expanded role for the amygdala as a critical structure that mediates sex differences in emotional memory and sexual responses. This review highlights current findings from studies of sex differences in human amygdala response during emotion-related activities, such as formation of emotional memories and sexual behavior, and considers how these findings contribute to the understanding of behavioral differences between men and women. Clinical implications for the understanding of sex differences in the prevalence of affective and anxiety disorders are discussed, and future directions in the study of the amygdala's role in human sex differences are outlined. PMID: 16061516 [PubMed - indexed for MEDLINE] | |
apbur | 2014-02-27 23:33 | |
![]() | Porla, dessutom, även om man kan se skillnader i hur kvinnor och män bearbetar information i hjärnan så säger inte det nåt om upplevelsen att ha ett "rikare känsloliv". Man kan naturligtvis fråga kvinnor och män om deras upplevelser och låta dem gradera känslorna men de svaren kommer ju aldrig kunna tas ur sin kontext, nämligen att man svarar utifrån en könsidentitet troligtvis. | |
spongeworthy - Ej medlem längre | 2014-02-27 23:34 | |
![]() | Mm. "Därmed kan påståendet att kvinnor har ett rikare känsloliv än män anses vetenskapligt bevisat." = oseriöst | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-27 23:37 | |
![]() | Tack, Porla. Vidhåller dock vad jag skrev 23.24. Samt att ingen av studierna säger att det är explicit emotionella minnen kvinnor är bättre på, man har bara fokuserat studierna på just det. Om kvinnor har bättre minne överlag är det inte så konstigt att det gäller även emotionella sådana. Och vad apbur just skrev. | |
Porla - Ej medlem längre | 2014-02-27 23:40 | |
![]() | Det jag reflekterar över är "och anser att de nya fynden bidra till förståelsen av beteendemässiga skillnader mellan män och kvinnor" Vilket antyder att det finns skillnader beteendemässiga skillnader. | |
SkySpy_ | 2014-02-27 23:42 | |
![]() | Det är klart att det finns beteendemässiga skilnader. Tjejer och killar är sjukt olika i många aspekter. Annars hade vi varit av samma kön. Vi attraheras av olikheter. | |