Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 31 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Gloria56 | 2014-05-15 16:50 | |
![]() | Jaha, nu kommer vi åter in på främlingshat som alltid när något negativt nämns och det är invandrare inblandade. För att sätta munkavle på oss som är kritiska till tiggeriet. Blanda inte ihop invandring med ämnet tiggeri. Invandring kan vi diskutera i en annan tråd. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-05-15 16:52 | |
![]() | Just ifall någon kör lyxbil är väl egentligen ointressant, men DN hade ju flera reportage om tiggeriet för ett tag och sen om jag minns rätt så hittade de en person som blev tvingad till att tigga, men de flesta gör det av egen vilja. Det organiserade är resor fram och tillbaka och de olika lägren de bor i. www.dn.se/stories/st...st ockholm/ | |
Minta | 2014-05-15 17:29 | |
![]() | Jag bor också i majorna, och de sitter ofta utanför affärer. Någon borde ha sett dessa lyxbilshajar någon gång, eller tiggerihallickar. | |
Gloria56 | 2014-05-15 18:11 | |
![]() | Jag har inte sett bilen varken förr eller senare - endast en gång - men det räcker för mej att misstänka organiserat tiggeri. Organiserat av hajar som skor sej på dessa stackare. Här kan tiggarna sitta två stycken med kort avstånd vid en lukrativ butik. Vid min butik har Situation Stockholmförsäljaren fått konkurrens av två tiggare. | |
spelteori - Ej medlem längre | 2014-05-15 18:21 | |
![]() | Jag påstår inte att tiggeriet inte är organiserat, för det vet jag ingenting om. Den här klintbergaren om lyxbilen börjar bli tjatig bara. | |
Minta | 2014-05-15 18:22 | |
![]() | Jag förstår att man kan tycka att det är lite jobbigt att se tiggare, man påminns om att inte alla har det så bra som man själv. Men att man kan reta sig så på dem för att de skulle vara bedragare som får en, krona, femma eller tia av en och annan förbipasserande förstår jag inte. Bedragare kan man reta sig på, t.ex. fakturabedragare ohederliga asfaltsläggare som kan hota och lura personer på pengar och till och med förstöra tomter. Jag kan också reta mig på ohederliga telefonförsäljare som lurar till sig långa abonnemang. Men tiggaren utlovar ingenting, han/hon tvingar dig inte, undrar bara ordlöst om du har några kronor att avvara. | |
ingson | 2014-05-15 18:34 | |
![]() | Och jag undrar hur den lag ska vara utformad som förbjuder tiggeri. Någon som tänkt efter före innan ropen på förbud? | |
spelteori - Ej medlem längre | 2014-05-15 18:43 | |
![]() | Minta, det är väldigt besvärande att se människor sitta på knä på marken i ösregnet, eller att få en pappmugg viftad i ansiktet av en enarmad. Det är inte bara påfrestande för att de har det svårt, utan för att man vet att pengarna man skulle kunna ge inte gör någon skillnad. Efter ett tag blir man också avtrubbad inför lidandet, vilket är hemskt i sig. Du skriver som om du inte tycker att det är ett problem att det finns tiggare. Det är självklart ett problem som måste lösas, även om inte just förbud är den bästa lösningen. | |
Gloria56 | 2014-05-15 18:45 | |
![]() | Lag om förbud mot tiggeri behöver väl inte vara svår att utforma. Vi har ju förbud att kasta skräp eller göra sina behov på gator och i parker tex. Kostar en slant att bryta mot det. Frånsett det så tycker jag att regeringen ska ta hårdare tag mot Rumänien och kräva att dom ser till att romerna tas om hand i sitt eget land. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-05-15 18:52 | |
![]() | Ironin i att få böter för att tigga. | |
Minta | 2014-05-15 19:05 | |
![]() | Spelteori, då har du inte läst allt jag skrivit. Jag har t.ex. skrivit att man inte löser det hela det totala problemet med romer som har det så dåligt i sitt hemland att de reser hit för att tigga, det kan inte jag som privatperson lösa. Men jag kan ge en person som finns framför mig en ringa hjälp. Jag gör det ibland, långt ifrån alltid. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-05-15 19:06 | |
![]() | Jag tycker det vore jättekonstigt om de inte försökte organisera sig och dela upp i områden. Det jämnar ut riskerna och tar bort anledningar till bråk. Det verkar väl inte jättekonstigt att det då skulle finnas en marknad för att administrera uppdelandet mot en liten del av kakan. Frågan är om det är ett problem om det är så? Varför? | |
Minta | 2014-05-15 19:07 | |
![]() | Jag har aldrig fått en mugg viftad under näsan, jag ser dem bara sitta utanför affärer, hälsar man på dem hälsar de tillbaka. De har aldrig krävt någonting av mig. | |
Minta | 2014-05-15 19:08 | |
![]() | Det är inte alls orimligt att de reser hit ihop, bor här ihop och delar upp områden. Men ingen tredjepart behöver ju tjäna pengar på det. | |
spelteori - Ej medlem längre | 2014-05-15 19:10 | |
![]() | Jag har inte läst allt du skrivit nej, men jag tyckte att du förringade det problem som tiggeri utgör. Det är mer än bara "lite jobbigt". | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-05-15 19:12 | |
![]() | gnagel: Organiserat är ett luddigt begrepp, men är det verkligen så komplicerat? En tiggare går till ett hörn på morgonen, ser att det redan sitter en där, och går vidare till ett annat hörn. Behöver det vara mer avancerat än så? | |
Minta | 2014-05-15 19:16 | |
![]() | Det jobbigaste är för dem, det är väl så självklart att det inte behöver skrivas. Att det är jobbigt för oss beror nog på att det är svårt att se sådan fattigdom, ser vi den inte och den är långt bort är den lättare att förtränga, och som du säger på att det är svårt att se människor förnedra sig själva. Men det kommer inte att ske någon förbättring av deras tillvaro för att inte en enda svensk gav dem något eller för att vi förbjöd det. Det krävs förmodligen ett kraftfullt arbete för att förbättra deras situation och får Rumänien t.ex. att bry sig om problemet. De saknar till stora delar medborgerliga rättigheter i sitt hemland. | |
spelteori - Ej medlem längre | 2014-05-15 19:17 | |
![]() | Jo tack, det vet jag. | |
Minta | 2014-05-15 19:19 | |
![]() | Då så. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-05-15 19:24 | |
![]() | Vi tänker oss människor som är fullständigt desperata, så de måste tigga för pengar till mat. Trots det är det aldrig bråk om platserna inne i centrum och det finns en tiggare vid varje liten Ica-affär även ute i mina avkrokar. Jag tycker bara det verkar enormt osannolikt att man inte skulle vilja organisera sig och dela upp områden och inkomster. Jag tänker mig också att det kan finnas plats för rollen att sköta detta. Jag VET ju inte att det är så, men jag förstår samtidigt inte riktigt varför det gör någonting värre eller är ett problem. Det känns lite som att folk tycker att tiggarna "luras" om de har något som helst skyddsnät. | |