Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kovikstippen2015-03-25 14:34
Antal inlägg: 979

Var det så otroligt dåligt att inte ifrågasätta allt, Minta?

Vad kan man rimligen ifrågasätta om män inte kan läsa eller skriva?

Dagens ungdom lär sig att vara kritiska, men deras kunskaper är så dåliga att kritiken blir till blaj och rent sabotage. För att kunna kritisera måste man besitta kunskaper i ämnet.

Att ge adekvat kritik och intelligenta frågor är svårt och kräver engagemang.

Grundläggande kunskaper måstenötas in. Det är som sagt inte alltid kul. Men all kunskap (i vårt samhälle) bygger på läskunnighet.

Förr i tiden tilläts inte sådana som du "falla igenom". Skillnaden idag är att de som inte har en studievana hemifrån tillåts flippa ur. Vuxenvärlden har helt enkelt några medel att fösa in struliga barn i fållan igen.

Idag har "grabben som slåss och är odräglig" högre status i klassen än rektorn och lärarna. Eftersom barnen inte vet varför dom går i skolan blir skolans auktoriteter ifrågasatta. En miljö som gör svaga svagare och klyftorna större.

Skolan för 30 år sedan var långt ifrån perfekt. Men dom löste sitt utbildningsansvar betydligt bättre än dagens skola. Vilken skola är bäst?

Minta2015-03-25 14:39
Antal inlägg: 20042

Jag tror att föräldrar vill ha barn som kan ifrågasätta, man tror nog att de lyckas bättre i livet. Men jag tror inte att ifrågasättande premieras idag heller, resultatet ska bli följsamma människor för arbetslivet, inte människor som väljer bort ekorrhjulet. Så det lönar sig nog inte. Det verkar som om de som lyckas bäst är de som får sina barn att förstå att skolan är viktig för deras framtid, för att de verkligen ska kunna välja sitt liv. Därför kan det löna sig att inte vara ifrågasättande. Men normen är att det ska vara en ifrågasättande skola men det tror jag inte att det är. Inte egentligen. Därför är det kanske ärligast och rättvisast om alla barn bara ska lära sig vissa saker på vilket sätt som helst.

Minta2015-03-25 14:41

Människor på min tid tilläts falla igenom i lika hög grad. De generades också offentligt i klassen om de t.ex. hade dyslexi och man skulle läsa högt. Bråkstakarna sorterades ut och sattes i obsklass. De föll nog ogta igenom senare.

Minta2015-03-25 14:42

Busarna utvisades och där fick de gå och ställa till med saker.

kovikstippen2015-03-25 15:00

Statistiken håller inte med dig Minta.

Alla klarade inte skolan förr. Men det är oändligt många fler idag som misslyckas.

Dessutom var det mindre dramatiskt förr i tiden att misslyckas i skolan. Man fick chansen att jobba sig upp och visa sina andra kvalitéer - men från en lägre ingångsnivå. Idag får dessa inget jobb alls. Ingen chans till revansch.

När vi gjorde om samhället till en balansräkning där allt mäts i pengar och humanistiska värden är borta, blir alla barn som inte klarar skolan för alltid förlorade. Det är en mycket mycket stor skillnad mellan nu och då.

kovikstippen2015-03-25 15:09

Jag fick också hjälp.

Är grav dyslektiker och hade det svårt i skolan. Lärde mig läsa sent (åk 3-4). Mor var alkoholist. Far valde att rymma mentalt. Skilsmässa. 4 nya syskon. Massa flyttar.

Men på min tid fanns det utrymme att hjälpa mig. Städare i skolan, vaktmästare, fritidsledare, sjuksyster....... Det fanns alltid människor som såg och hörde. Idag sitter de vuxna på lärarrummet och skriver rapporter som ingen läser i stället för att "vara där. Stödpersonalen är sedan länge borta och ersatta med opersonliga fastighetsskötare och städning på nätterna nätterna.

Men det går ju inte om 20% behöver extra hjälp.

kovikstippen2015-03-25 15:16

Om jag inte generats offentligt inför klassen hade nog ingen märkt att jag inte kunde läsa.

Jag har alltid valt att bli bästis med klassens ljus. Men en av dom HR jag 3 barn och vi levde ihop i 20 år.

Det är bättre att generats än att bli övergiven. Så kanske jag inte uppfattade det då. Men idag är jag djupt tacksam. Jag hatade (nu liksom idag) högläsning. Jag gjorde allt för att slippa (utom att skolka).

Idag tvingar jag mig att läsa högt för min yngsta varje kväll. Det är plågsamt - varje kväll. Trots att jag idagsläget och skriver ganska bra.

Minta2015-03-25 15:18

Jag håller med om att man kunde få en andra chans, dvs. det var mycket lätt att få jobb när jag var ung, helt utan utbildning. Man kunde nästan välja och vraka. På det sättet är man ju utslagen idag redan från början om man inte klarar skolan.

kovikstippen2015-03-25 15:18

.... Som sagt. Dyslexi. ;-)

......läser och skriver ganska bra....

Minta2015-03-25 15:20

Att ha dåliga skolbetyg på den tiden var ingen stor grej om man inte ville läsa vidare och majoriteten gick inte vidare ens till gymnasiet. Sedan kom det stora lyckokastet komvux där många fick en andra chans.

EricaJong2015-03-25 15:42
Antal inlägg: 537

Kovikstippen: för att föräldrarna är just det - barnens föräldrar?

Och det är det jag menar. Låt pedagogerna ha ansvaret under skoltiden och föräldrarna tar sig tid för sina barn övrig tid. Det sistnämnda händer allt för sällan enligt min erfarenhet.

kovikstippen2015-03-26 08:47

Bort med alla engagerade föräldrar från skolan.

Om föräldrarna vill engagera sig kan dom göra det på sin fritid tillsammans med sina barn.

Engagerade föräldrar drarfokus åt fel håll. Det är viktigare att lära barn läsa och skriva än att gulla med föräldrar.

Dessutom är det ett jäkla ofog med alla dumma åsikter som möjligen passar just min lilla porslinsblomma - men som krossar tre andra.

I klassen ska läraren ha absolut makt. Elever och föräldrar ska hålla tyst. En klok pedagog efterfrågar dock sina elever och föräldrar vad dom tycker - på klassfesten och terminsstart. Men bort medmejlbombningar och telefonterror. Och i slutändan ska lärarens ord vara lag.

Dagens dalande gör att barnen helt tappat respekten för kunskap, ålder och befattnin. Kan ju låta fint att detta så men hyrbilar det när man vägrar göra det jobb chefen vill att du ska göra?

Skolans uppgift är att förbereda våra barn inför vuxenlivets alla krav och måsten. Att inte lära ut disciplin och ansvar är att göra ungarna en stor björntjänst.

Vill föräldrarna få barn som bara tjafsar får man ha den jargongen hemma. I verkligheten passar det dåligt med ständig obstruktion och motvilja.

kovikstippen2015-03-26 08:55

Huvva, ny mobil....... Texten blev helt oläslig.

.......... Att barn helt tappat respekten för kunskap, ålder och befattning. Många tycker set låter fint, men hur bra blir det när den anställde vägrar utföra de uppgifter chefen vill få gjort? I verkliga livet finns sällan tid för återkommande tjafs om samma sak gång efter gång. Men i skolan verkar det helt okej.

Skolan är gränslös, respektlös och verkar helt förvirrade över sin roll.

EricaJong2015-03-26 12:53

De engagerade föräldrarna ska arbeta med sina barn på hemmaplan. Det är DÄR grunden läggs.

ttiittii - Ej medlem längre2015-03-28 09:31
Antal inlägg: 37631

Jag tänker mycket på hur alla menlösa lärares föräldrar var !?

DAVVAPALLE2015-03-28 17:37
Antal inlägg: 3857

Och igår såg jag en död fågel! :P
Jag upplever också att föräldrarna har fått för stor makt i skolan. I många fall har föräldrarna mercatt säga till om än de utbildade pedagogerna. Och orsaken till att det har blivit så är det fria skolvalet och friskolereformen.

EricaJong2015-03-29 11:49

'Jag tänker mycket på hur alla menlösa lärares föräldrar var !?'

Titti, hur tänker du då?

kovikstippen2015-03-31 08:11

Är det bra att små dagisbarn har egen smurfplatta? (man lyser av skärmen)

Är set bra att dagis/fritids och skola använder smurfplattor som undervisning/lek?

Kan lång tid framför datorn medföra problem?

Är all utveckling bra, eller ska man vara misstänksam mot nymodigheter?

EricaJong2015-04-01 17:38

kovikstippen: hur menar du att dina frågor är relevanta för trådens ämne? Är det pedagogik du vill diskutera?

Adaptiv - Ej medlem längre2015-04-01 20:03
Antal inlägg: 1277

Haha "smurfplatta", fördjefla roligt!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?