Spelrum
Giraffen | 19 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 23 |
Inloggade | 42 |
Mobilspel
Pågående | 20 426 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2014-10-09 16:49 | |
![]() | Även den retroaktiva föräldrapengen försvinner då etableringstillägget bygger på att barnen är minst 11 år. Föräldrapenning betalas fram till och med barnet är åtta år. Dessutom kan man inte få föräldrapenning samtidigt som man uppbär etableringsstöd. Om jag inte minns fel så har man väl dessutom diskuterat att förändra den relativa föräldrapenningen för flyktingar då det har blivit en kvinnofälla som medför att de inte kommer ut på arbetsmarknaden. Jag vet inte exakt hur det ser ut, men i princip så innebär det att mindre föräldrapenning skall betalas ut under en kortare period. | |
Måns_E | 2014-10-09 16:52 | |
![]() | Nu så ser jag vad som är ändrat, 80% måste tas ut innan barnet fyllt 4 år, resterande 20% får tas ut upp till 12 år. www.fredrikmalm2014....kt a-i.html Oavsett vilket så innebär det att siffrorna i exemplet är helt uppåt väggarna. | |
Rhotheta | 2014-10-09 16:53 | |
![]() | Jag läste allt. Det har uppenbarligen även du gjort. Så vad var den korrekta sammanlagda månadsinkomsten för paret efter skatt? | |
Måns_E | 2014-10-09 17:12 | |
![]() | Vilket par? Det bygger ju på en hypotetisk ensamstående flyktingkvinna med tre barn över 11 år där någon ytterligare försörjare saknas. Bostadsbidrag och barnbidrag fungerar på precis samma sätt som för alla andra, så även underhållsstöd. Det samma gäller även föräldrapenningen. Så om man skulle jämföra med en svensk inkomst så skulle det väl i så fall bli 9 468 kr efter skatt. Sedan toppat med de bidrag som alla svenska medborgare kan få och får. | |
Måns_E | 2014-10-09 17:14 | |
![]() | Sedan kan vi absolut ha en diskussion om diverse bidrag är för höga, eller rent av nödvändiga. Om man som flykting skall ha rätt till samma bidrag som andra svenskar osv osv. Men det är ju egentligen en annan diskussion. Jag är ju som du vet för att allmänt barnbidrag skall slopas, det lär ju dock inte hända. | |
Rhotheta | 2014-10-09 17:33 | |
![]() | Vilket par? Måns. Kom igen. I den fastighet där min mamma arbetade i en inte alltför oäven del av Hisingen fanns det ett antal nedsläckta lägenheter med många namn på dörrarna. Där "bodde" somaliska "frånskilda" män för att familjerna på så vis fick en helt annan nivå av understöd. Jag hade dock ingen aning om att det var sådana här summor det gällde. Notera att detta är anekdotiskt och rör några tiotal familjer. Det är alltså därmed inte säkert i system över hela landet. Själva idén är dock inte otänkt och ogenomförd. Om man skall vara lite noga får du 800 kr per barn upp till 11 år och 1500 kr från 11 år. Siffrorna borde alltså sänkas med 2100 kr per månad. Retroaktiv föräldrapenning har inte den begränsning du beskriver om du bott utomlands och inte varit föräldraledig. För barn födda efter 2014 gäller inte detta längre. Samtidigt utsträcks tiden till 12 års ålder. Jag ser inte att du kommer med några substantiella invändningar utan försöker fila lite på marginalen. 35-40000 rent i månaden är rätt bra för en trebarnsfamilj. Då har man dessutom en icke använd lägenhet (eller i alla fall tar någon emot en hyra, se ovan)... Tänk om man kunde hitta sådana här familjer, ta dem till Sverige och roffa åt sig en del av de pengarna själv? Det är ju en lika befängd tanke som att skattemiljarder skulle hamna på caymanöarna när skolvalet infördes... Kan folk göra så? Om det här inte pågick med nuvarande regelsystem skulle jag vara ytterst förvånad. Man är väl inte helt dum i huvudet bara för att man är född i ett annat land? Hur utbrett fenomenet är är en helt annan femma. Kanske inte alls utbrett. Vi kanske till viss del räddas av att reglerna inte är lätta att överskåda. Eller så har du svaret på varför de är här och inte någon annanstans. Vem vet? Man måste titta efter först. | |
Rhotheta | 2014-10-09 17:40 | |
![]() | Det var intressant att ta till sig hur det kan bli om man maximerar bidragen och jag förstår om det kan göra folk väldigt upprörda, men jag är inte övertygad om att det verkligen är en av våra huvudutmaningar. Om det dock i sig påtagligt driver migrationen hitåt är det naturligtvis skäl nog för att se över nivåerna. Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna avgöra det. | |
Måns_E | 2014-10-09 17:42 | |
![]() | Vänta lite nu, det är klart att man kan räkna på att folk fuskar. Den här mannen borde då få 6468 kr/månad. Några andra ersättningar borde rimligtvis inte utgå. Sedan så får man dra av minst 1800 kr/månad för den extra bostaden. Dock så är det rent hypotetiskt och kan väl närmast liknas vid bidragsfusk. Det är klart att man kan mörka för myndigheterna att man är en familj, skaffa två bostäder och hyra ut den ena, samt neka att man är far till barnet. Men allvarligt talat så börjar det väl bli lite väl konspiratoriskt? Även om det säkert finns folk som gör så. Precis som det finns andra som fuskar med VAB eller har inneboende samtidigt som de uppbär bostadsbidrag. Det finns ju rent av folk som svartjobbar och samtidigt går på A-kassa. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-09 17:44 | |
![]() | Jag vet flera "infödda svenska" företagare som får bidrag. Hur utbrett är det? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-09 17:45 | |
![]() | som fuskar* | |
kovikstippen | 2014-10-09 17:50 | |
![]() | Det är fint med grundlighet. Ibland är det också nödvändigt. Men väldigt väldigt ofta blir det bara ett villospår för att förvirra och omöjliggöra en vettig diskussion. Ett exempel. Alla som ska måla tex en stol vet att såväl färg som pensel är viktig för ett bra resultat. Men är det därför viktigt att räkna varje strå på penseln innan man kan måla? Om man kommer i mål med sitt räknande - blir man klokare av den kunskapen? Blir stolen bättre målad pm man vet exakt hur många strån penseln har? Min poäng är att det är faktiskt meningslöst att prata siffror i extremt komplexa frågor. Hur man än gör blir resultatet inte mer exakt än den gissning man började med. Och för övrigt har ni inte hjälpt invandrarna ett enda dugg att känna sog mer välkomna med ert käbbel. Men det är just för den här typen av trams om siffror och definitioner som gör att SD ökar. Ni vill ju inte diskutera - ni vill bara låtsas att ni diskuterar. Känner ni er liksom finare som människor när ni väljer att kräkas ut siffror & länkar? Jämför olika källor. Häcklar varandra för vilken statistik ni hittar. Varför? | |
Rhotheta | 2014-10-09 17:55 | |
![]() | Samma svar där nora. Är det så utbrett att det utgör ett problem får man göra något åt det. Annars kan man låta det vara. Man bör dock undersöka saken och inte bara gissa åt ena eller andra hållet. Friskolorna är ett bra exempel. Där var det ett problem, visade det sig. | |
Måns_E | 2014-10-09 17:58 | |
![]() | Fast man försöker ju också göra något åt det. Det har knappast blivit lättare att fuska till sig bidrag eller avdrag. Kontrollen har skärpts, och påföljderna är ganska hårda. | |
Rhotheta | 2014-10-09 18:00 | |
![]() | Måns. Ja. Hela alliansen politik har ju i åtta år byggt på tesen att svensken fuskar när tillfälle uppstår. Ibland kan man behöva lite restriktioner om man vill åstadkomma en förändring. De bör dock inte införas enbart på basen av spekulationer eller enstaka exempel om det inte är uppenbara kryphål så klart. Man skall dock inte heller ignorera problemet. | |
Rhotheta | 2014-10-09 18:01 | |
![]() | Det är väl en rimlig väg att gå. | |
Måns_E | 2014-10-09 18:02 | |
![]() | Rhotheta så det är alltså ett bra förslag att göra något åt fuskandet om det utgör ett problem och det inte är något alliansparti som tycker att det skall göras något? För i det fallet så handlar det enbart om spekulationer. Är det korrekt uppfattat? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-09 18:05 | |
![]() | Rhoteta. Mitt inlägg var ett ovidkommande inlägg precis som ditt. eftersom det här är en tråd om invandring och inte om bidragsfusk. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-10-09 22:21 | |
![]() | Invandrarna kostarr 2% av hela vår kommunala budgeten i min kommun jag tycker det är en fjärt i rymden och det har vi råd med.Åkesson har fått en.del om bakfoten | |
Rhotheta | 2014-10-10 00:13 | |
![]() | Måns. Jag förstod inte riktigt vad du menade. Har du lust att förtydliga lite? Möjligen är det rätt uppfattat. | |
skrutta00 | 2014-10-10 01:17 | |
![]() | Kan vi komma tillbaka till trådställarens första fråga???? Diskutionen har tagit helt av i siffor och statestik !!!! | |