Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade13
Mobilspel
Pågående19 505

Forumkategorier

Användare Inlägg  
totravel - Ej medlem längre2016-01-07 10:30
Antal inlägg: 4735

Rhotetha,

Jag antar att du även förstår att om man befinner sig på den mottagande sidan av en uttalat främlingsfientlig politik så gör man det man kan för att stämma i bäcken. Det som blir frågan i det läget är vad som är rätt väg framåt. Det går aldrig att utesluta kontraproduktivitet. Oavsett hur säker man än känner sig på sin sak.

Det finns exempelvis socialbidragstagare och långtidssjukskrivna som röstar på Alliansen trots att denna politiska konstellation inte alltid kan tyckas lägga förslag som gynnar dem. Förhoppningsvis gör de detta för att de tycker att Alliansens politik på området leder mer framåt för den kategorin människor de tillhör. Förhoppningsvis gör de det inte för att de inte har tänkt igenom frågan.

Vi är alla mer eller mindre i händerna på omvärlden och måste i det läget hänga upp vår tillvaro på vad vi själva tror och tycker är vägen framåt från den punkt man för tillfället befinner sig på.

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 10:43

misstag kan inte uteslutas......

janne1212122016-01-07 10:48
Antal inlägg: 4722

Sverige är ett av världens mest toleranta länder oavsett hur en del vill vinkla det med reaktioner mot telefonförsäljare med utländska namn.

En av mina farhågor med den invandring vi just nu upplever är att denna tolerans kraftigt kommer att minska, framförallt beroende på motsättningar mellan olika grupper av människor. Eftersom man inte fostrats in i vårt värdegrundssystem måste vi vara medvetna om att den tolerans som är självklar för de flesta av oss, är väldigt ovanlig i stora delar av världen, där religion, nationalitet och traditioner styr ens handlingar.

totravel, jag tror ärligt att du har mer att frukta av dessa nya synsätt än av svenskar med nazistiska idéer, för dom är än så länge, som väl är, relativt fåtaliga. Men såklart dom som finns skrämmer även mig.

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-07 10:56
Antal inlägg: 2885

janne. Jag återgav vad de påstod i programmet (jag påstod inte att det var vetenskapligt) och nu vinklar du det.

Du är vinklarnas mästare.

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 10:58

janne,

Det är som sagt inte uteslutet att du har rätt. Framtiden får visa hur det blir.

janne1212122016-01-07 11:01

På vilket sätt vinklade jag det? Jag skrev bara samma sak som du skrev att någon påstår att om man byter namn till ett svenskt behandlas man bättre. Det måste väl ändå vara det som var huvudtanken i programmet för varför annars ta upp det. Förklara gärna annars varför du tog upp ämnet.

janne1212122016-01-07 11:08

Min rädsla för nazister delar jag med en stor majoritet svenskar. Min fruktan för AFA delar jag nog inte med lika många, vilket jag kan tycka är märkligt.

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-07 11:09

janne. "en del vill vinkla". Jag vinklade inget. Jag beskrev hur de med utländska namn upplevde sin situation.

janne1212122016-01-07 11:13

Vad hade det för bäring på debatten om du inte ville påvisa diskriminering?

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-07 11:18

Ja, tillbaka till ruta 1. Vad har det för bäring på debatten att du vill bortse ifrån det och väljer att kalla det för vinklat.?

janne1212122016-01-07 11:24

Suck!

Därför skrev jag som jag gjorde.

"Sverige är ett av världens mest toleranta länder oavsett hur en del vill vinkla det med reaktioner mot telefonförsäljare med utländska namn."

Rhotheta2016-01-07 11:25
Antal inlägg: 4992

Locomondo

"Men är det inte just denna "revanschlusta" som SD pushar fram? När Ekeroth står på ett torg och säger till åhörarna att "Ni måste ta tillbaka Vårt land!"

Jag förstår att man kan tro det. När någon står och gastar om något som man inte själv har erfarenhet om, brukar inte jag bli så påverkad. Det som däremot påverkar är att ta del av nyheter som tydligt visar att någon ljuger för mig och undanhåller sanningen.

Så ur den aspekten skulle jag säga att olika bloggar som Avpixlat, tidigare nämnda Alfsson, twitterlänkar till utländsk media kan leda till revanschlust.

På samma sätt som du säkert kommit i kontakt med rasister gör människor dåliga erfarenheter av antirasister såväl som invandrare med olika bakgrund. Detta tenderar också att färga dem. Hur många rasister har du egentligen träffat? Betänk hur det har färgat din bild av alla som röstar på eller sympatiserar med SD. Tyvärr finns samma mekanism åt andra hållet också och skapar en polarisering.

Ju öppnare man är om intressekonflikter och goda såväl som dåliga inslag, desto mer korrekt och genuin tror jag att människors inställning till både varandra och invandringspolitik blir. Jag tror inte att det finns något sätt att i längden "lura" folk till något de inte vill. Gör man det kommer det ett otrevligt bakslag när sanningen uppdagas.

"Folk" är en problematisk term. Vi lever numera under så pass skilda villkor att det knappast finns ett "folk" som tycker det ena eller andra. Det finns skilda grupper och dessas världsbilder står emot varandra. Just nu pågår en process där asylpolitikens effekter blir synliga för fler än dem som lever i utanförskap. Det finns dock fortfarande stora grupper som inte konfronteras alls på ett personligt plan, samtidigt som de aktivt undviker problembilder. Den gruppen kommer nog att vara ansenlig under en ganska lång tid.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-07 11:28
Antal inlägg: 3768

Ganska självklara saker kan man tycka men tål att påtalas ändå speciellt i debatten "media mörkar" tycker jag.

nyheter24.se/debatt/...-f orklaras

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-07 11:41

janne. (Jag lägger ner den. vi tänker inte likadant.)

Att Sverige är ett av världens mest toleranta länder jobbar många på att förändra. Frågan är om och i sånt fall när den gränsen kommer att passeras. Frågar du dig någon gång om alla dina inlägg i debatten bidrar till att dina farhågor inte besannas?

janne1212122016-01-07 11:50

Precis det jag är rädd för och det skrev jag också, att toleransen ska minska. Jag tror som sagt att den största risken att detta ska ske kommer med alla nyanlända, där väldigt många har en mycket annorlunda syn på tolerans än både du och jag.

Några andra som "jobbar" för att förändra vår tolerans har jag inte i min bekantskapskrets.

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 12:08

janne,

Tolerans går åt två håll. Jag får ibland för mig att du överbetonar det ena hållet lite för mycket.

Rhotheta2016-01-07 12:11

Totravel.

"Jag antar att du även förstår att om man befinner sig på den mottagande sidan av en uttalat främlingsfientlig politik så gör man det man kan för att stämma i bäcken."

Jag vet inte riktigt vad jag skall säga. I min generation har jag svårt att tänka mig knappt någon som inte haft kompisar som varit adopterade. Då dessa tveklöst är helyllesvenskar måste rimligen en förkrossannde majoritet för resten av sina liv vara vaccinerade mot tankar på att vårt beteende bestäms av ariska gener. Att försöka få med sig oss på idéer om att vi måste göra oss av med människor pga genetik är ett hopplöst projekt. Vidare har nästan alla erfarenheter av goda kontakter med invandrare.
Fundera lite mer på vad SD egentligen vänder sig emot. Tänk att du har ett fotbollslag där alla i byn får vara med. Det finns tillräckligt med duktiga spelare för att lyckas ändå. Tänk att det kommer en från grannbyn. Tror du att det blir dålig stämning eller att han tas upp i gemenskapen? Tänk att det kommer 100 från byar runt omkring, hatar varandra inbördes. Tror du att det kommer att gå bra oavsett vad tränaren säger? Tror du att några blir missnöjda? Även om de flesta från grannbyarna var och en skulle funkat. Jag vet inte om du blir klokare på det?

Rhotheta2016-01-07 12:39

Locomondo.

Christian Schremser har vissa poänger men missar också målet en del.

Han har t.ex. rätt i punkt ett att fakta inte är åsikter. Vissa saker är de facto helt fel. T.ex. hans punkt tre. Censur är censur, statlig eller ej. Ofta avser man statlig censur, men jag censurerar datapunkter i min forskning. Det är den korrekta termen.

Wikipedia väljer att skriva: "Censur (av latinets censere, granska) är generellt, allt undertryckande, hemlighållande och nedtystande av tal, skrift eller annan publik kommunikation, som i någon mening kan anses vara misshaglig, skadlig, anstötlig, obekväm, politiskt inkorrekt eller förarglig. I en mer begränsad betydelse är censur, en av offentlig myndighet utövad förhandsgranskning"

Punkt 2. Jag vet inte många som klagar när de blir emotsagda. De klagar när de blir demoniserade, felciterade, tillskrivna åsikter och egenskaper de inte har, eller störda av vuvuzelor mm. Det tror jag säkert att även du skulle bli.

Punkt 4. Källkritik är inte alls förmågan att skilja på bra och dåliga källor. Det är vad många barn felaktig får läsa sig av obildade lärare. Det är förmågan att skilja på bra och dålig fakta och är en ganska avancerad process. Det finns genuint dåliga källor. Nyheter24 tycker jag sällan håller god kvalitet. Det betyder inte att allt där är felaktigt.

7-10 håller jag helt med om.

5-6 borde man utveckla lite men det finns klara poänger.

Titta en gång på rubriken.

"10 saker som alla vuxna borde veta men som uppenbarligen måste förklaras"

Titta på hans uppsyn.

Jag tror inte att han kommer att omvända någon som inte redan är frälst.

Jag själv gör så ibland när jag bara ger upp. Det har ännu inte omvänt någon :-)

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 12:50

Rhotheta,

Den första delen av ditt resonemang är jag helt med på, men varje glidning åt fel håll (i mina ögon) skapar ett sämre samhälle för främst min dotter som nu är 12 år. Det finns alltid grader i helvetet och för mig är det självklart att inte ställa upp på någon som helst glidning åt vad jag upplever som mer intolerant samhälle. Sedan kan det givetvis vara så att Janne har rätt och att jag i så fall satsar på fel häst. Där anser jag att det i grund och botten handlar om vilken tilltro man har till den enskilda människan.

Nja, du kör dina liknelser, eller vad man nu ska kalla det. Dina antaganden bygger på för lösa grunder eller är för fragmentariska för att i mina ögon vara värda att ta på riktigt allvar även om du själv känner så och upplever det så. Jag är fortfarande förvånad över att 35000 ensamkommande flyktingbarn inte ställer till mer elände än de gör givet hur de klumpas ihop och vilka bakgrunder från våldsamma samhällen som de har. Att det finns liten andel rötägg är jag helt på det klara med, men att det skulle vara någon slags generell trend att de missköter sig kapitalt har jag ännu inte sett. Detta gäller även direkt överförbart på de andra 150 000 flyktingar som är inskrivna i asylsystemet.

toonfisken2016-01-07 13:10
Antal inlägg: 732

Huu vad långa inlägg , vem orkar läsa ?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?