Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 190

Forumkategorier

Användare Inlägg  
UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-10 22:16
Antal inlägg: 706

Ja bättre jobb finns....om man inte sitter fast i Univeritetes värld hela livet och låter andra betala och jobba för en....

Morristown - Ej medlem längre2008-04-10 22:44
Antal inlägg: 7710

Jag vill inte vara sån, men jag tänker nog vara det i alla fall. Jag har föjt den här tråden med visst intresse.

Visst är det tråkigt för de inblandade. För U som kanske torskat en bunt "lusentappar" på det han trodde var en bra affär. Och givetvis ännu mer för den vars identitet missbrukats i sammanhanget.

Men som signaturen "ärlig skattebetalare" har jag svårt för att uppröras sådär riktigt våldsamt över att polisen inte ser detta som ett högprioriterat ärende.

Visst, det vore väl bra om man kan kunde nypa en ful fisk som skaffat sig ett gäng stålar via ett insiderbrott. Men på något sätt känns det som att det finns viktigare saker i samhället att både uppröras över och dessutom agera mot.

Missförstå mig rätt, jag hade också blivit heligt förbannad om någon sålt på mig en bluff-vara via Blocket. Men jag hade inte som en del trådskrivare börjat drömma om medborgargarden och vendettor.

Sist måste jag personligen tycka att antingen lämnar man över ett ärende till Farbror Blå via polisanmälan, och så nöjer man sig med det.

Eller så försöker man lösa saken själv.

Om jag vore Kommisarie Karlsson vid Ankeborgspolisen skulle jag vara måttligt nöjd över att hela ärendet mer eller mindre avhandlas på ett öppet internetforum.

För även om telefon-bedragaren själv inte är en inbiten Betapetspelare kan det ju tänkas att någon i hans eller hennes närhet är det. Och jag har svårt att tro att den här tråden på något sätt skulle gynna någon annan än förövaren.

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-10 22:55

Vi räknar kallt med att smarta goda människor som gillar alfapet inte utför brottsliga handlingar,,haha Klart du har rätt att allt som sägs här kommer ju till tjuvens fördel om det uppdagas. Vid samtal idag med Enköpingspolisen så trodde han inte att den här Alex var en grabb som gjorde olagliga handlingar och dessutom så spelar han fotboll i ett lokalt lag. Varför erbjöd han mig då en telefon som var Imei-låst för en spottstyver? sa jag....Ja det kan ligga i något de du säger....Döööh! och vi undrar varför Sverige har blivit fristaden för alla grova brottslingar..

Silverin - Ej medlem längre2008-04-10 22:59
Antal inlägg: 1760

Han kanske e en "präktig" son till en polis... vem vet?

Morristown - Ej medlem längre2008-04-10 23:01

Jag kanske på något sätt är dum, jag vet inte. Men jag förstår faktiskt inte ditt svar U, om det var riktat till mig.

Vad har alfapet-kopplingen med det hela att göra?

Varför skulle en polis säga till dig att han tror att en person utför brottsliga handlingar, så länge denne inte är misstänkt för ett brott?

Har du blivit erbjuden ytterligare en telefon för en spottstyver, eller är det den du köpte från början? Och om det var en spottstyver då, borde du i så fall inte ha misstänkt något?

Är det grov brottslighet det här ärendet handlar om?

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-10 23:09

Du får läsa alla inlägg som jag har skrivit innan så klarnar det,,,alfapetkopplingen var en skämt

Morristown - Ej medlem längre2008-04-10 23:11

Men jag har verkligen läst alla inlägg från början. Och måste säga att jag inte förstår. Och jag ärverkligen inte ute efter att misskreditera dig, jag är mer förvånad över att den allmänna opinionen i tråden verkar vara att detta är ett av de mest fasansfulla brott som begåtts i modern tid.

Morristown - Ej medlem längre2008-04-10 23:15

Annars är min fråga framförallt, du säger idag till polisen att du blivit erbjuden en telefon för en spottstyver. Är det samma erbjudande, det vill säga en telefon för 4500 som kostat 6300?

scanvo2008-04-10 23:19
Antal inlägg: 12

Ja jösses vilka proportioner det här tog Uffe synd att du förlora stålar. Men lite intressant är vad folk avviker från ämnet hela tiden. Hoppas det löser sig om inte annat så fick du en dyrköpt erfarenhet.

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-10 23:25

Jag fick tag på tjuven i efterhand och låtsades att jag ville köpa en till telefon,,han vet då inte att min hade blivit låst pga att den hade blivit stöldanmäld....och att han är avslöjad som tjuv....då erbjuder han mig en likadan telefon som jag köpte av honom men för en spottstyver pga att den var Imeilåst (stöldlåst) Jag låtsas spela oteknisk och frågar vad Imeilåsningen gör,,,,den kan du låsa upp på en upplåsningsbutik för ett par hundra trodde han..Är detta den Alex som jobbar på telefonbutiken så VET han vad Imei låset står för...Polisen trodde inte att den här Alex hadr olagligheter för sig men efter min fråga varför han erbjöd mig en telefon med kvitto men som var Imeilåst för en billig peng så lät det annorlunda...att folk tycker detta är lite spännande är väl kul då de får upplysningar direkt och det får man väl inte annars...Det är inte bara en person som har blivit bedragen på 10 telefoner utan det är mer än 20 telefoner ur just en butik som en DEL av detta fall handlar om.

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-10 23:34

1500 skulle jag få ge för den andra telefonen

Morristown - Ej medlem längre2008-04-10 23:41

Jo, men bedrägeriet i fråga är ju faktiskt mest en fråga för butiken. För han som fått 20 telefoner uttagna i sitt namn lär ju ganska snabbt hållas skadeslös.

Däremot finns det såklart ett stort intresse för butiksinnehavaren att avslöja om en av deras anställda gjort sig skyldig till brott, dvs stöld av varor till ett värde av 120 000 kronor.

Men ser man den summan så är det ju att jämställa med en bilstöld av en mindre bil. Alltså ett ärende som knappast är högprioriterat av ordningsmakten.

Men den där spottstyvern är intressant i sammanhanget tycker jag. För jag menar ju att även 4500 för en vara som kostar 6300 är misstänkt billigt. I alla fall om den är ny och har kvitto, eftersom säljaren ju lika gärna kunde ha gått till butiken och lämnat tillbaka den, och fått sina 6300 kronor.

Du fick ju en rabatt som är närmare 30 %.

Varför i h-e skulle säljaren göra en sån dum affär om inte något var fuffens?

Morristown - Ej medlem längre2008-04-10 23:42

Ah, okej. Läste inte det svaret innan jag skrev mitt inlägg.

Nu rastar jag min kassett i den här tråden, men fortsätter läsa den med nöje.

camilla702008-04-10 23:48
Antal inlägg: 84

hoppas att allt går bra för dig uffe jag håller tommarna

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-10 23:49

4500 är ett rimligt pris då man kan köpa dem på blocket för runt den summan,,,folk tar ut en från deras förnyade abbonemang å säljer dem vidare,,,, Prisjakt:....Lägsta pris just nu: 5 899:-

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-11 08:03

Tjuv...grattis till ditt nya medlemskap på beta

Cajsa-Stina2008-04-11 12:19
Antal inlägg: 3154

Stackas Uffe, vilket elände du råkat ut för! Jag kan rekommendera Teknikmagasinet.... köpte en Nokia för 595:-. Den har vad man behöver, in- och utgånde samtal, sms, och som extra bonus.... radio.

Hoppas allt ordnar upp sig till slut :)

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-11 23:28

Visst,,,smsa på vad då?

Tjuv2008-04-11 23:40
Antal inlägg: 16

Jag säljer en billig telefon om du är intresserad...

Koste2008-04-12 00:05
Antal inlägg: 423

www.annonsfynd.se/134948. htm känns likadan 5000 för nu kamera
pricerunner
Jämför priser : Nikon D70s Black + 18-70mm Lens kit
6.1 megapixlar, 1x optisk zoom, 1x digital zoom, USB, 600 gram, 2 tum LCD Mer produktinformation
Prisintervall:
9093 kr - 11995 kr

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?