Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 27 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stuvelsberg | 2013-06-13 16:40 | |
![]() | Nej det tror jag blir svårt, men man måste vara ödmjuk och säga att man aldrig kan vara säker på det, givetvis. Men vad vi idag vet och tror oss veta med hjälp av både religion och vetenskap, samt användande av förnuft och rationella tankar blir det en omöjlighet att påstå guds existens och som den framställs av en del troende krävs att man bortser från detsamma.Det finns ingen substans för att i dagsläget inta det förhållningssättet till en högre makt.Den blinda tron är en förutsättning för en tro på guds existens och att inte vilja/kunna se alla motsägelsefulla förhållanden i skriften. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:45 | |
![]() | Porla>> ja, det förstår jag också. Men i mina ögon håller det inte, därav the disagreement (kommer inte på vad det heter på svenska...). Jag skulle t ex aldrig (när jag forskade) kunnat anföra något som bevis som inte testats enligt ett offentliggjort och replikerbart protokoll. Däri skiljer sig religion och vetenskap hårt åt; och ändå är det ofta religiösa säger att dom "vet" inte bara "tror". Ologiskt för mig. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:49 | |
![]() | Ja, men så är det ju med allting som man inte förstår. Det förefaller ologiskt. Men det man inte förstår idag kan man förstå imorgon. Det gäller även inom vetenskapen. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:53 | |
![]() | Stuvel. Det finns många som har en tro på en högre makt utan att följa bibeln. Har du funderat någonting på det? (Jag menar inte andra religioner). Det känns som om du tror att alla som har en gudstro tänker likadant? | |
| stuvelsberg | 2013-06-13 16:54 | |
![]() | Ja och skillnaden mellan vetenskapen och religionen är att inom vetenskapen säger man att man inte vet nåt om det man inte förstår, möjligen har en teori, som då går att diskutera och ifrågasätta.Man kan helt enkelt inte jämföra religion och vetenskap för dom är varandras motpoler. | |
| stuvelsberg | 2013-06-13 16:55 | |
![]() | Nej jag tror inte att alla tänker likadant, det har jag redan sagt.Det är därför som det finns veteskapsmän som är troende, t.ex. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:56 | |
![]() | Ja, vilket vetenskapen också lämnar en öppning för, och i mångt och mycket grundar sig på. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:57 | |
![]() | Ja, självklart. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-13 17:01 | |
![]() | stuvel. Jag undrade eftersom du hänvisade till det motsägelsefulla i skriften. | |
| stuvelsberg | 2013-06-13 17:04 | |
![]() | Man borde diskutera vem eller vad gud är.Det är här som den motsägelsefulla ingrediensen blir svår.Gud är en övernaturlig varelse sägs det, vilket inte säger nåt om gud eftersom vi inte har nån kunskap om en övernaturlig verklighet.Nå då drar man till med att han är outgrundlig,men det är ju ofattbart och om gud är ofattbar kan vi ju inte definiera gudsbegreppet.Ja man kan fortsätta nästan i det "oändliga". | |
| Claysune | 2013-06-13 17:15 | |
![]() | Till Nultj: Jag förstår att du har studerat mycket och är duktig på att skriva. För några dagar sedan skrev jag om en av Amerikas förnämste vefenskapsman. Om du inte sett det så finns det på sidan 109 kl. 19:18. Med vänlig hälsning. c-s | |
| ingson | 2013-06-13 17:19 | |
![]() | Nu närmar sig stuvelsberg 17:04 pudelns kärna igen. Dvs om gud är övernaturlig,outgrundlig och ofattbar blir det givetvis meningslöst att tro ; alltså tro på något som man inte har en aning om vad man tror på, som att säga att man tror på typ kgcntdptslöe (tryckte på måfå) Alltså måste man tillskriva gud några för oss kända egenskaper och då får man nya problem | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-13 17:21 | |
![]() | Vilket datum, claysune? Har inte samma sidnumrering som du... | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-13 17:34 | |
![]() | nullt, 11/6 | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-13 17:45 | |
![]() | Vad innebär 500 grader med avseende på tankekraft? Vad innebär positiva vs negativa grader? Vad heter studien och var hittar jag den? Vad jag kan se heter han N J Stowell, men hittar inte mer att läsa än det redan refererade. | |
| ingson | 2013-06-13 17:47 | |
![]() | Kan det vara M.J. Stowell som avses? Någon som hittar något om experimentet? Jag har efter en hastig sökning inte funnit något. En bra skröna? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-13 17:51 | |
![]() | M J Stowell hittade jag andra studier av, men på en N J Stowell hittade jag ungefär samma text som den refererade, fast på engelska. | |
| Claysune | 2013-06-13 18:06 | |
![]() | NULTJ: Kolla sidan o datum 130611 kl 19;16, hoppas det är samma text som jag översatt från Norska. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-13 18:07 | |
![]() | Jag har läst den? | |
| kajix | 2013-06-13 20:32 | |
![]() | Vad händer när man dör? | |