Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 47 |
Mobilspel
Pågående | 19 708 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-21 09:52 | |
![]() | Pyretriner, Hela tråden innehåller en lång rad av olika argumentationsfel och du nämner två av de mest uppenbara. Detta är helt normalt i en diskussion om ett "hett ämne" och det är inte bara vi på betapet som syndar utan det sker dagligen i media och politik. Att Rhotheta skulle gå och bli demagogisk var dock lite otippat...... | |
mz_lzrd | 2014-12-21 09:52 | |
![]() | Det är sant att välbeställda ofta har bättre råd att rädda sig själva än vad fattiga har. De judar som inte var välbeställda fick stanna hos nazisterna. Kanske skulle man försöka hjälpa dem som inte har råd att chartra flygplan. Det är ändå så att om man har enormt gott om pengar så blir man väl emottagen i vilket land som helst. (Nej, jag skrev inte att alla icke-etniska svenskar borde rensas ut ur vårt fina land och eldas upp. Även om det kanske verkade så vid en hastig genomläsning.) | |
mz_lzrd | 2014-12-21 09:59 | |
![]() | totravel, det är klart att argumentationsfel sker överallt, jag tycker att beta ofta är milsvitt bättre än många andra diskussionsforum. Och jag är glad att vi för en diskussion öht, för i många sammanhang tar alla diskussioner slut i o m förklarandet av motståndarsidan som nazister. Ingen orkar då. Mission accomplished. Jag bara tänkte att om vi märker att vi gör konstiga argumentationsfel så kan vi försöka låta bli att fortsätta göra dem. | |
limpan__2 | 2014-12-21 10:00 | |
![]() | Håller med dig mz_lzrd, vi borde kraftigt öka antalet och andelen kvotflyktingar. Men vi får samtidigt aldrig rucka på principen att alla, oavsett hur rik du är, har rätt att söka asyl. Det är absolut inte samma som att alla har rätt att få asyl | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-21 10:01 | |
![]() | Diskuterar vi verkligen det hypotetiska fallet att folk har rest till Sverige drickande drinkar på en lyxkryssning? Och när de kommer fram slänger de papperen och ljuger sig in i ett liv av mångårig eller livslång segregation, arbetslöshet och minimala bidrag. Är det vanligt att flyktingar, eller som rhotheta benämner dem: krigsförbrytare och terrorister, kommer till Arlanda med specialchartrat lyxplan, lite smålulliga av gratisdrinkarna? Man skulle kunna tro det eftersom kostnaderna för just dessa flyktingar målas ut som enorm. Eller är det snarare så att det är ett retoriskt trick för att sprida skit över alla flyktingar? Jag vet då vad jag tror. | |
Pyretriner - Ej medlem längre | 2014-12-21 10:12 | |
![]() | "Svammel, tramsargument, somna om" jo jag har läst. | |
Rhotheta | 2014-12-21 10:14 | |
![]() | Nej. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-21 10:16 | |
![]() | På alla frågorna? | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-21 10:16 | |
![]() | Om man har brist, med sin egen hypotes i åtanke, på sakliga och faktaunderbyggda argument så är det en metod att leta upp lite mer obskyra händelser och försöka vända diskussionen till sin fördel med dem. Ett exempel på detta är Pyretriner´s finsk-somaliska exempel och ett annat är det chartrade planet med 10 sk välbeställda syrier. Om de är välbeställda eller inte vet vi dock inte. Det är bara ett antagande och bryter mot flera regler vad gäller argumentation (ex statistik skalning och försummande av undantag). "Det är dyrt att chartra flygplan och därför är alla som chartrar flygplan rika" "80 % av alla som chartrar flygplan är rika så då är alla som chartrar flygplan rika" | |
Rhotheta | 2014-12-21 10:16 | |
![]() | Till tax. Du hade inte ett enda rätt. | |
Bitte - Administratör | 2014-12-21 10:19 | |
![]() | Till samtliga nu låter vi tråden gå tillbaka till huvudämnet och inget annat , Bitte | |
Rhotheta | 2014-12-21 10:20 | |
![]() | Vem har tagit upp ett chartrat plan? Vem utan pengar har någonsin chartrat en flight för 700.000? Bifoga länk. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-21 10:22 | |
![]() | Skönt. Det är alltså inte vanligt. Och eftersom du inte syftar till att låta eventuella lyx-terroristers ondska skölja över på snittflyktingen kanske extrema och anekdotiska exempel ska lämnad utanför en sansad debatt? | |
Pyretriner - Ej medlem längre | 2014-12-21 10:23 | |
![]() | totravel, historien om ankarbarnet som kom från Somalia till Finland är sann och bygger alltså på fakta. Hur kan jag vända den till min fördel? | |
limpan__2 | 2014-12-21 10:27 | |
![]() | Kostar det bara 700000? Det är väl, utslaget per resenär, inte en skyhög kostnad. Fick jag chansen att rädda mitt liv skulle jag lätt lägga ut 100000 på en direktresa till ett vänligt inställt land. Vad kostar en biljett på random livsfarlig lastbilssmuggling? | |
Rhotheta | 2014-12-21 10:27 | |
![]() | Bitte, du som kan alla trådar. Finns det någon tråd om att läsa innantill och intellektuell hederlighet? | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-21 10:38 | |
![]() | Rhotheta: Det är många som syndar på den punkten, undertecknad inkluderad. Men oavsett det - vi måste kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt: hur hindrar vi att all världens ISIS-krigare kommer hit och hur bidrar vi samtidigt till att hjälpa så många av de med verkligt skyddsbehov som möjligt, så bra som möjligt. Den diskussionen är inte hjälpt av det tonläge och, hävdar jag, den osaklighet du anlade denna morgon och du skördar en del frukter i form av upprörda och osakliga inlägg åt andra hållet nu. | |
janne121212 | 2014-12-21 10:50 | |
![]() | Det är nog inte bara ISIS-krigare som lär anlända till Sverige utan även ganska representativa mängder av de olika stridande fraktionerna i Syrien. Risk för stora konflikter bland dessa grupperingar i framtiden. Tror inte hatet minskar bara för att man befinner sig i Sverige. Vi måste vara beredda på att Sverige p g a sin generösa flyktingpolitik bäddar för framtida problem av stora mått i Sverige, men så länge vi alla är överens om att det ena rättfärdigar det andra är det väl OK. | |
limpan__2 | 2014-12-21 11:04 | |
![]() | Ungefär som efter konflikten i Jugoslavien? En risk att tänka på men absolut inte ett skäl att neka alla från Syrien att söka om asyl. Och historisk har det väl fungerat rätt bra, trots dessa risker vi utsatt oss för. Nyckeln är som alltid en god integration, något som inte alltid är helt enkelt men som kräver mer är enkla populistiska svar (oavsett varifrån på skalan de kommer). | |
Pyretriner - Ej medlem längre | 2014-12-21 11:04 | |
![]() | Nej hatet minskar inte, jag har själv sett Bosnienserber från Norge och Bosnienmuslimer från Sverige som rykt ihop. Här i Norden! 20 år efter kriget i Jugoslavien. | |