Spelrum
Giraffen | 29 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 16 |
Inloggade | 45 |
Mobilspel
Pågående | 19 708 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
limpan__2 | 2014-12-21 11:06 | |
![]() | Ja, och svenska och norrmän ryker ihop med. 110 år efter unionsupplösningen... | |
limpan__2 | 2014-12-21 11:09 | |
![]() | Olika gäng kan ryka ihop av diverse tänktbara anledningar och unga män söker sig ofta till sådana grupper, oavsett om man i Rhothetas anda ser sig som en förkämpe för nationen eller om man slåss med någon som håller på fel fotbollslag. Att detta även gäller invandrare är väl inget att förfasas över, de är inte annorlunda än andra. Varken bättre eller sämre. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-12-21 11:13 | |
![]() | Testosteron... | |
janne121212 | 2014-12-21 11:22 | |
![]() | Från balkankriget tog Sverige emot nästan enbart folk från Bosnien mestadels muslimer, går inte att jämföra. Plus en massa krigsförbrytare. | |
Rhotheta | 2014-12-21 11:22 | |
![]() | Taxtax. Svaret på din fråga är att blankt neka alla som kommer utan korrekta papper. Bara sätta dem på vändande farkost med omedelbar verkan. Sådant sprider sig snabbt i smugglarleden. Papperslösa göre sig då besväret att söka asyl i någon av planeten jordens övriga 200 nationer och lycka till med det. Då frigörs resurser både till att ge asylsökande en noggrann och rättvis prövning inom rimlig tid, samt hinna med att efterforska tidigare förehavanden i Levanten. Människor som går in i väggen och blir utbrända lever ofta i föreställningen att om de inte gör "det" går verksamheten de verkar i under. Så blir de utbrända och lämnar verksamheten. Och den tuffar i allmänhet på som om ingenting hade hänt. Samma är det med vårt flyktingmottagande. Nelson mandela kommer inte att stiga ner från himlen och tacka sverige för att vi räddade jorden undan en flyktingkatastrof. Om hela landet försvinner i ett slukhål i morgon blir världens reaktion "Jaha", vad avser ekonomi och flyktingströmmar. Geologerna kommer däremot att bli väldigt intresserade och Hollywood kommer att släppa "the big slukhole" men det är en annan historia. Och så länge vi delar ut PUT som McDonald's-flyers till envar som kan prata arabiska kommer innevarande utveckling att fortsätta. I ljuset av det var det nog lika bra att Alliansen tillsammans med SD fällde budgeten så att frågan lyftes upp på agendan redan nu i stället för till sommaren eller hösten eller när nu maskineriet börjar att skära ihop på allvar. | |
Rhotheta | 2014-12-21 11:27 | |
![]() | Limpan2 Känner du många svenskar som fått hela sin släkt mördad och våldtagen av norrmän? Du gör verkligen ditt bästa för att diskutera hederligt nu? I ljuset av den frågeställningen anser jag att budgeten rättmätigen fälldes. | |
Pyretriner - Ej medlem längre | 2014-12-21 12:10 | |
![]() | Fotbollshuliganer ryker ihop mycket pga av alkohol. Muslimerna och serberna kunde inte ens i nyktert tillstånd samsas på samma arbetsplats utan dom ville ha en fortsättning följer på Balkankriget. Försök att inte blanda ihop olika ämnen. | |
Minta | 2014-12-21 12:20 | |
![]() | Visst låter det bestickande. Araber kan inte hålla sams och bara krigar. De ältar gamla oförrätter. Men om du tänker på dem som människor och hur du skulle känna, kanske det går lite lättare att lämna dikotomin vi och dem. | |
janne121212 | 2014-12-21 12:30 | |
![]() | Du har helt rätt Minta, klart att även dom kan hålla sams men du glömmer vad som ligger bakom. Deras upplevelser av ett helvetiskt inbördeskrig där kanske grannen i Sverige varit med om att döda dina familjemedlemmar. Sverige måste vara det enda landet i världen där det inte är legitimt att hysa oro för denna typen av framtidsutsikter. | |
Pyretriner - Ej medlem längre | 2014-12-21 12:31 | |
![]() | Ännu en som försöker förvränga allt, suck. Jag beskriver bara något som jag själv sett med egna ögon, det var inte en fotbollsmatch som gjorde att dom rök ihop. Dom hade inte lagt kriget bakom sig och det har ingenting att gör med hur jag ser på dem, vilket jag inte ens har skrivit ett ord om. | |
Minta | 2014-12-21 12:36 | |
![]() | Förklara gärna på vilket sätt det är en förvrängning. Jag ifrågasätter inte vad du har sett, bara hur du hanterar den informationen. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-21 12:40 | |
![]() | Däremot använder du uteslutande anekdotisk bevisföring och extrapolerar från det. Om jag har träffat forna fiender som nu är vänner - vilka slutsatser ska vi dra av det? Motsättningarna minskar också med tiden, om man inte längre lever mitt i konflikten. Men som limpan säger - det har mycket att göra med hur hoppfull man upplever tillvaron i Sverige. Jobb är en nyckelfråga. Igen. Janne: sannolikt är det väldigt sällan grannen personligen har dödat dina familjemedlemmar. I de fallen förstår jag naturligtvis att det är svårt att lämna bakom sig. | |
Rhotheta | 2014-12-21 12:46 | |
![]() | Alla som inte är blonda och blåögda är inte araber, minta. Om du stillar din inre rasist skall du lära dig att både bosniaker och serber är slaviska folk med lika stor rätt till sin historia som alla andra folk. De hade inte förmånen att växa upp i en tolerant och fredlig del av världen, utan har blivit utsatta av grymma övergrepp av det andra folkslaget. Därför hatar de varandra innerligt. De har knappast mer annorlunda gener än du och jag, men de har haft mycket annorlunda miljö, vilket har format dem. Varhelst i världen du sammanför slumpmässiga bosniaker och serber, skapar du ett jugoslavien i miniatyr och blodet hamnar på dina händer. Selekterar du med avseende på pacifism eller andra skyddande faktorer kan det gå bra. Alla muslimer är f.ö. inte araber. Alla araber är inte muslimer. Alla nordafrikaner är inte araber. Inte heller alla ökennomader. Ej heller alla i mellanöstern. Iran är t.ex. mestadels befolkat av perser som ser ner på araber. Det är inte lätt när man inte kan skilja på annat än invandrare och riktiga svenskar. Då är det lätt att gå bort sig i debatten. Då är det tur att wikipedia finns. 100 timmar wikipedia och sedan upp i sadeln igen! Apropå budgeten, som röstades ner av liknande skäl. | |
meimse | 2014-12-21 13:02 | |
![]() | Är wikipedia en säker källa? Jag brukar läsa översta raden där det står senast redigerad. Påfallande ofta är redigeringar nyligen gjorda. Det säger mig att uppgifterna där bör kontrolleras vidare. | |
Minta | 2014-12-21 13:06 | |
![]() | Rhotheta, jag vet mycket väl att det finns både muslimer och kristna i forna Jugoslavien. Jag arbetade med dem på 90-talet. "Araber" här kan stå som symbol för alla som inte är som vi, de andra. Du kan välja någon annan om du vill. | |
mz_lzrd | 2014-12-21 13:27 | |
![]() | Tiden läker alla sår? Kosovo Polje 1389 har inte läkt än. | |
Rhotheta | 2014-12-21 13:39 | |
![]() | Alla som inte är som vi är inte en homogen gröt av "invandrare". Jag brukar kalla araber för araber. Om jag menar alla syrier, säger jag syrier och menar då, araber, assyrier, eventuella druser, kurder och andra folkslag med syriskt medborgarskap. Italienare är italienare, men det är stor skillnad på nord-och syditalienare. Alla är förtjusta i pasta, men milaneser påminner mycket mer om bayrare än vad anapulier gör. Tittar vi i Sverige är det rätt stor skillnad på skåningar och tornedalingar och gutar. Till och med på lundensare och limhamnsbor. Att inte den folkgrupp du uppfostras av och i vilken geografisk härad du växer upp starkt skulle påverka ditt kynne är ingen särskilt listig tanke. Barn som växer upp i frikyrkomiljö tenderar att bli frikyrkliga. Detta har sannolikt inte så fruktansvärt mycket med vare sig deras gener, eller färgen på hår, ögon eller hud att göra utan är en effekt av att vi tar till oss den kultur vi växer upp med. Äter du mycket valkött och rutten haj? Inte? Då är det inte osannolikt att du inte vuxit upp på island. Är det viktigt för dig att fira midsommar? Då finns chansen att du vuxit upp i Sverige. Är Eid al Fitr en glädjetid för dig? Då kanske du vuxit upp i ett muslimskt sammanhang. Tycker du inte om att i media omnämnas som vilken medelsvensson som helst? Då kanske du är svensk same. Vet du inte mycket om någonting som ligger längre än 4 km från svampen? Då är det möjligt att du bor i centrala Stockholm, eller att det är din högsta önskan. | |
ingson | 2014-12-21 13:46 | |
![]() | Och... | |
Rhotheta | 2014-12-21 13:50 | |
![]() | Har jag ovan skrivit att det bästa av samhällen är ett med uteslutande Limhamnsbor (och då menar jag inte tokstollarna som inte bor mellan glasskiosken och Domus)? Nej, varför sitter du just nu och tolkar det så då? Låt bli att tolka in en masa skit som jag inte skriver. Ett livskraftigt samhälle består av en hälsosam mix av olika folkgrupper och av olika individer som avviker från stereotyperna inom respektive folkgrupp, vilken gruppering man än tittar på. Det består dock inte av en ohälsosam mix av folkgrupper. Som en ohälsosam mix kan man ta ortodoxa judar och militanta palestinier, t.ex. Eller flera kombinationer av balkanfolk. Eller ryssar och tjetjener. Eller folk som flytt islamistiska diktaturer och islamister. Eller schackentusiaster och hells angels. Problem uppstår när de stridande grupperna uppnår en kritisk massa. Enskilda individeri små antal utgår inget reellt problem. En del förstår detta. Andra inte. | |
Rhotheta | 2014-12-21 13:51 | |
![]() | Det var preemptive, inte riktat till ingson. | |