Spelrum
Giraffen | 36 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 34 |
Inloggade | 73 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ingson | 2015-12-20 11:25 | |
![]() | Bisonbox Inte antalet födda pojkar men undvika mansöverskott i regioner om vi inte gör som gulfstaterna | |
janne121212 | 2015-12-20 11:27 | |
![]() | Du har rätt bison, man skulle på så sätt lösa även ett annat problem. Det är ju mestadels män som verkar obekymrade över brutaliteten i dagens samhälle. En brutalitet som i mycket stor utsträckning drabbar kvinnor och där förövarna bara blir yngre och yngre. Har varit ruskigt många grova våldsbrott med ungdomar i de yngre tonåren inblandade, dom senaste åren. | |
Lågintensiv | 2015-12-20 11:40 | |
![]() | Liminal, jag blir förvånad. 1) Det finns en överrepresentation relativt antal. 2) Ingen har påstått detta. 3) Det "blir" en grej för att det är en grej. | |
Lågintensiv | 2015-12-20 11:41 | |
![]() | Janne, män är mer våldsutsatta än kvinnor statistiskt sett. Men det grova sexuella våldet ökar, det har vi ju diskuterat tidigare. | |
janne121212 | 2015-12-20 11:48 | |
![]() | Jag vet att män är mer utsatta i tal, därför skrev jag bara "i mycket stor utsträckning", vilket tyvärr är sant. Åtminstone om man jämför med hur ofta kvinnor är förövare, vilket jag kan tycka är en rimlig jämförelse. | |
Rhotheta | 2015-12-20 11:51 | |
![]() | Är ni verkligen så här enfaldiga, eller gör ni det bara för att djävlas? | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-20 11:51 | |
![]() | Var är diskussionen om överrepresentationen av de unga män som vuxit upp i hushåll som haft försörjningsstöd och dessutom bara har förgymnasial utbildning? Där är ju de riktiga farorna. | |
Lågintensiv | 2015-12-20 11:52 | |
![]() | Ok, Janne, språkförbistring. :) | |
Lågintensiv | 2015-12-20 11:52 | |
![]() | Herregud, jag ger upp. | |
Lågintensiv | 2015-12-20 11:58 | |
![]() | Eller nej förresten, det är inte min stil. Läs och begrunda: Ungdomen som lever i social utsatthet har ett starkt välfärds-skyddsnät kring sig i det här landet som kan hjälpa till fånga upp honom. HUR ser det skyddsnätet ut om tio-tjugo år pga överbelastat välfärdssystem? Det sammanfattar ungefär den grundfråga jag diskuterar men som du undviker. Du fortsätter mala på om skuldfrågan och jämföra olika former av social utsatthet - fattar du inte att det här landets jobb är att skapa så lite utsatthet som möjligt för att skapa så stor lycka som möjligt för oss som bor här? Så enkelt är det. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-20 12:10 | |
![]() | Jag vill alltså att landet ska kunna dra fördel av en generös migrationspolitik. | |
Lågintensiv | 2015-12-20 12:13 | |
![]() | Vem fan vill inte det? Frågan är vad som är realistiskt. | |
Rhotheta | 2015-12-20 12:25 | |
![]() | Och jag vill att landet skall kunna dra fördel av global uppvärmning, ebola och nästa asteroid. Det är dock så djävla dumt att klockorna stannar. | |
janne121212 | 2015-12-20 12:42 | |
![]() | Vad är det för fördel liminal, som du ser av den generösa migrationspolitiken, ja förutom för dom som lyckas ta sig hit och få PUT? | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-20 12:43 | |
![]() | Lågintensiv, Visst är det så. Och det jag maler på om är att det som lyfts fram i tråden som exempel på invandringens kostnader (i allmän bemärkelse) är överdrivna. Eller jag tycker det i alla fall – och försöker diskutera varför jag tycker så. | |
janne121212 | 2015-12-20 12:53 | |
![]() | Helt OK att tycka så liminal, och det är möjligt att kostnaderna överdrivs, frågan är om vi verkligen har råd att hoppas på det. Det kan ju lika gärna vara så att kostnaderna kommer att skena både ekonomiskt och personligt för ett stort antal människor. Men jag upprepar, vad är det för fördel som du ser med den generösa migrationspolitiken, förutom den uppenbara, för dom som lyckas ta sig hit och få PUT? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-20 13:23 | |
![]() | En skiljelinje i just denna fråga går helt klart mellan om man väljer att se migrationen ur ett nationellt perspektiv eller om man väljer att se den ur ett globalt perspektiv. I ett konsekvensetiskt synsätt finns det en gradering mellan att först och främst se till alltets välbefinnande till att främst prioritera det egna välbefinnandet. Detta är extremfallen och däremellan finns givetvis ett stort spektra av åsikter och vi omfattas alla av någon av dem. Även ett pliktetiskt perspektiv kan innefattas i denna palett av ställningstaganden även om man då till viss del åsidosätter sina egna åsikter för att man känner en plikt gentemot en viss individ eller grupp. Jag väljer att hamna åt det globala hållet i spektrumet på grund av de erfarenheter jag har i livet. Någon annan väljer att hamna åt det nationella hållet och jag är övertygad om att detta val också har sin bakgrund i denne individs livserfarenheter. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-20 14:12 | |
![]() | "– Tror ni inte att det är för att invandrarna kommer utifrån och är ett dom snarare än ett vi, som överrisken blir en grej?" Har du något bra praktiskt genomförbart förslag på hur vi gör oss alla till ett "vi"? Ta gärna med i beräkningen hur de som aldrig har varit förtjusta över hög invandring och multikulturalitet ska förmås att helhjärtat ändra uppfattning i frågan. Totravel - Att se till alltets välbefinnande förutsätter att man själv har välbefinnande. Man behöver inte ha välstånd, eller mycket pengar. Men en viss grad av balans och harmoni är en förutsättning anser jag. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-20 14:18 | |
![]() | Liminal - Det vore bra om alla i sverige tyckte samma om invandringen - det skulle göra integrationen mycket lättare om alla var odelat positiva och fokuserade på fördelarna med att få nya vänner från hela världen. Men alla ser det inte så. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-20 14:30 | |
![]() | Liminal - "Var är diskussionen om överrepresentationen av de unga män som vuxit upp i hushåll som haft försörjningsstöd och dessutom bara har förgymnasial utbildning? Där är ju de riktiga farorna." Många flyktingar hamnar ju i den kategorin. Ja, det är ett stort problem att unga män från fattiga familjer (jag är själv en, kanske inte så ung längre dock) begår mycket fler brott än andra - det problemet hade vi haft alldeles utan att importera mer av den varan. Diskussionen förs ofta i könsdebatten - där hittar du säkert någon att diskutera detta med :) | |