Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 23 |
Inloggade | 57 |
Mobilspel
Pågående | 20 222 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rultatultan | 2013-10-20 20:33 | |
![]() | @Humble-Bee Du skrev: "Vilken Jesus är det vi talar om?" Klokaste frågan här så långt! Vilken Jesus tänker du på när du läser TS inledande inlägg? | |
siwu | 2013-10-20 20:33 | |
![]() | Jag har gått keramikkurs, det var roligt men inte var det någon där som brydde sig om mitt inre välmående. Nä, de ville mest ha mina pengar. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-10-20 20:47 | |
![]() | Utan att tro att Gud finns kan man erkänna att Bibeln som litteratur har en hel del fina "eviga sanningar" – och fler än exempelvis inom tron på spaghettimonstret. | |
brava | 2013-10-20 21:07 | |
![]() | 1Ord av Predikaren, son till David och kung i Jerusalem. 2Tomhet, idel tomhet, säger Predikaren, tomhet, idel tomhet, allt är tomhet. 3Vad får människan ut av all sin möda under solen? 4Släkte går och släkte kommer, jorden är evigt densamma. 5Solen går upp och solen går ner, så skyndar den tillbaka till platsen för sin uppgång. 6Vinden blåser åt söder, så slår den om mot norr, ständigt slår vinden om, slår om och vänder igen. 7Alla floder flyter mot havet, men havet blir aldrig fullt. Dit floderna har vandrat vandrar de alltid på nytt. 8Inga ord räcker till, ingen kan utsäga allt. Ögat blir aldrig mätt på att se, örat får aldrig nog av att höra. 9Vad som har varit kommer att vara, vad som har skett skall ske igen. Det finns ingenting nytt under solen. | |
Gunilla _ | 2013-10-20 21:11 | |
![]() | Ja..? | |
le-lou | 2013-10-20 21:23 | |
![]() | Tråden spårar ju ur. Kan inte folk diskutera själva? | |
Rultatultan | 2013-10-20 21:27 | |
![]() | "Tanklösa ord kan såra som svärd, men den vises ord tal läkedom" (ordspr.boken) "Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det." (hebreerbr.) "En vän visar alltid kärlek, en broder är till för att hjälpa i nöden." (Ordspr.boken) "Om en invandrare slår sig ner i ert land skall ni inte förtrycka honom. Invandraren som bor hos er skall ni behandla som en infödd." (3 Mos) "Ett mjukt svar stillar vrede, men ett hårt ord kommer harm åstad. De visas tunga meddelar god kunskap, men dårars mun flödar över av oförnuft." (Ordspr.boken) Citat som jag tycker talar om hur jag ser på Jesu (Guds) lära. | |
brava | 2013-10-20 21:36 | |
![]() | Mitt inlägg var tänkt som en illustration till arbetslinjens inlägg. Vet inte om hen räknar just detta till en av de eviga sanningarna dock... | |
Gunilla _ | 2013-10-20 21:42 | |
![]() | Hur än bibeln med dess innehåll har uppstått så är det människor som står för orden. Kloka ord många gånger, idiotiska andra. Precis som det är här i livet. Utan någon guds inblandning får människan stå för allt själva, gott som ont. Det vore betydligt bättre. | |
Rultatultan | 2013-10-20 21:48 | |
![]() | @Gunilla Du skrev: "utan någon guds inblandning får människan stå för allt själva, gott som ont" Men det gör vi ju ändå. Att det finns en Gud fråntar ju inte en troende (eller någon annan heller för den delen) från ansvar för sina handlingar. | |
Gunilla _ | 2013-10-20 21:56 | |
![]() | Tyvärr är ofta gud en ursäkt och bibeln/orden en tolkningsfråga och därmed fråntas troende det yttersta ansvaret. Syndernas förlåtelse, känns det bekant..? | |
brava | 2013-10-20 21:57 | |
![]() | Jag har försökt att på olika sätt förmedla att det ena inte behöver utesluta det andra. Man kan tro på både Gud OCH naturvetenskapen, som också flera andra troende här i tråden har varit inne på. Här kommer en dikt som handlar lite om denna dynamik EFTERKONSTRUKTIONER Varför ska det stötas upp och skämmas tuggas om och ändra smak Går det inte att lita på att det som var då faktiskt kändes så som det var då inte på något annat sätt egentligen... Går det inte att tro på att man var vid sina sinnens fulla bruk då även då För att det som var magiskt och underbart då verkar som självbedrägeri och löjligt - ja snudd på vansinne - nu Varför tror det ena att det har veto över det andra eller vågar man inte kännas vid det hela när livet bara är delvis sen efteråt | |
Rultatultan | 2013-10-20 22:06 | |
![]() | @Gunilla Syndernas förlåtelse är mellan mig och Gud. Inte mellan mig och människor. Jag står ändå ansvarig för mina egna handlingar och det är mitt ansvar att ha ordnat upp min skuldfråga mot mina medmänniskor INNAN jag kan gå till Gud för att få förlåtelse från honom. Gud tar inte emot en människas uppriktiga förlåtelse om hon inte uppriktigt ångrar sig - och det innebär att göra upp med människor som man har gjort illa. | |
brava | 2013-10-20 22:09 | |
![]() | Gunilla: Jag ser det inte så riktigt. Jag tänker att vi alla gör så gott vi kan och begriper - men att det som var rätt tänkt ändå blir fel. Vi kan då försöka reparera skadan, men ibland går inte det heller. Vi kan då älta våra snedsteg - eller förlåta oss själva. Tanken att Gud, som representerar det vi håller högst, inte tvekar att förlåta oss, för att han vet vad det innebär att vara människa, blir en hjälp för oss att förlåta oss själva. Psykologi på hög nivå. Jag tror inte att någon blir en bättre människa av att gå och känna sig skyldig. Jag tror inte heller att detta tankesätt gör att människor blir mer nonchalanta eller benägna att skylla ifrån sig heller. | |
shulten | 2013-10-20 22:44 | |
![]() | Om man inte går omkring och känner sig skyldig vad menar du då jag man skall ha kristendomen till? | |
Rultatultan | 2013-10-20 22:51 | |
![]() | @shulten Vad skulle jag gå runt och känna mig skyldig till? Varje dag, varje stund är jag förlåten inför Gud genom Jesus Kristus. | |
shulten | 2013-10-20 22:53 | |
![]() | Så fint för dig! | |
Rultatultan | 2013-10-20 22:55 | |
![]() | Psst...vill du veta en hemlis? Det är du också...om du vill ;) | |
shulten | 2013-10-20 22:57 | |
![]() | Klara det själv utan någon Jesus! :) | |
Rultatultan | 2013-10-20 22:59 | |
![]() | Åkaj :) | |