Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 9 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 156 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stuvelsberg | 2013-06-14 07:45 | |
![]() | Förståeligt att det inte kommer något svar eftersom det liksom religionen i säg är motsägelsefullt.Man kan inte definiera eller identifiera gud, han påstås ju vara övernaturlig,allsmäktig etc. och det gör honom ofattbar och den ofattbara verkligheten har vi ingen kunskap om vilket gör att det gör saken ännu värre, givetvis, då återstår att ta in honom i den verklighet vi känner till och har kunskap om men då är han ju inte längre gudomlig så det enda man gör är att tränga in sig i ett hörn.Om det mot förmodan finns nån högre makt har vi således ingen aning om i vad det består.Om en person trots detta väljer att vara troende för att därigenom finna mening med livet såväl som döden utgör i sig inga problem om den tron är passiv. | |
| stuvelsberg | 2013-06-14 08:14 | |
![]() | Jag vet inte om åsikten är att tystnaden ska tala.Men eftersom jag anser att religionen i dess aktiva utövning icke kan anses trivial är tystnaden ej välkommen. | |
| Sote | 2013-06-14 08:20 | |
![]() | Ttiittii-Hur i hela friden vet du att Jesus aldrig gjorde något fel? Han var väl en människa precis som alla andra? Vad jag vet så kastade han aldrig första stenen heller vilket då betyder att han faktiskt inte heller var utan synd,eller hur? Under alla åren som gick från hans barndom tills han dök upp som profet så levde han troligtvis ett helt vanligt liv och var förmodligen även gift och hade barn och ett helt vanligt liv. Det finns ju faktiskt ingenting skrivet om hans liv under dom åren. | |
| ingson | 2013-06-14 08:52 | |
![]() | Sote Eftersom Jesus är/var gudomlig eller en inkarnation av gud eller en del av trenigheten. Jesus var inte en vanlig smutsig man som gick runt och pratade och petade sig i naveln Per definition så är Jesus felfri, liksom gud. Men det leder till andra problem som stuvelsberg redan visat | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-14 09:23 | |
![]() | stuvel. Vad menar du med att tron ska vara passiv? Ska man förhindra människor med samma tro och att umgås med varandra? Folk tror på spådamer, astrologi och allt möjligt. Ska dom få det? Vem ska bestämma vilken tro vi får ha och hur man ska utöva den? Jag tycker det är viktigt att värna om trosfriheten. Annars....... Ja vad händer annars, tror du? | |
| Kuralo | 2013-06-14 09:31 | |
![]() | Ingen kan naturligtvis svara på hur Gud skapades. Eftersom jag inte kan föreställa mig honom som person utan i stället dom en urkraft, så är han väl en evighet, alltet, det enda som är beständigt. Vi är ju också en del av honom (av kraften) det finns ju otaliga berättelser om människor som lyckats göra nästintill övermänskliga ting. Var kommer kraften ifrån? Gud! | |
| kajix | 2013-06-14 09:46 | |
![]() | en urkraft som plötsligt beslutar sig för att skapa universum. ja det låter troligare än slumpen. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-14 09:47 | |
![]() | kalix. Tror du slumpen skapade universum? | |
| kajix | 2013-06-14 09:47 | |
![]() | om du slutar upp med amfetaminet en stund ska du se att du snart får svar, stuvelsberg. | |
| stuvelsberg | 2013-06-14 09:52 | |
![]() | För att över huvud taget kunna bli tagen på alvar i sitt påstående att gud finns måste påståendet verifieras i nån mening vilket inte går.Sen det jag menade med passivt troende antog jag var enkelt att förstå.I en demokrati finns inget utrymme för religion eller monarki, det torde vara en självklarhet.Religionen är således ett hot mot människan och demokratin.Detta kan vi se världen över,religionens syfte är att tvinga folk till lydnad med hot och skrämsel, varför vi ser att folk som opponerar sig i dom starkt religionsstyrda staterna mördas och fängslas. | |
| kajix | 2013-06-14 09:52 | |
![]() | det skapades i alla fall inte av en kraft som alltid funnits. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-14 09:57 | |
![]() | kalix. Eftersom du vet vad som är fel antar jag att du någon teori om varför det är fel? | |
| kajix | 2013-06-14 09:59 | |
![]() | felet är att man på emotionell basis förklarar att det måste ha funnits en skapare. utan att man tänker på att samma emotionella tanke gäller för skaparen. | |
| kajix | 2013-06-14 10:00 | |
![]() | förresten. vad händer när man dör? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-14 10:06 | |
![]() | kalix. Dina inlägg är ju inte precis så vetenskapligt grundande. | |
| Kuralo | 2013-06-14 10:38 | |
![]() | Religionen kan utgöra ett hot mot demokratin , precis som politik, olika grupperingar, familjer eller vad som helst - när det hamnar hos illasinnade människor. Men det kan vi inte ha som argument mot troende!!! Kajix; När vi lämnar den den här världen så går vi in i en annan - utan kropp. Men med samma själ som vi alltid haft sen vi skapades. Du lämnar det som inte är av betydelse och fortsätter din själsliga utveckling...tills nästa gång du beslutar dig för att gå ner i köttet igen, av olika anledningar som är specifikt för din själ. | |
| kajix | 2013-06-14 10:40 | |
![]() | Kuralo, vad grundar du detta på? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-14 10:47 | |
![]() | kuralo,följer man budorden så kan inte det utgöra ett hot mot någonting,följer man budorden så är man inte illasinnad | |
| shulten | 2013-06-14 10:58 | |
![]() | Ttiittii, personligen så följer jag kamomillalagen; Man ska inte plåga andra, man skall alltid bjuda till, men för övrigt kan man göra vad man vill. Så jag är väll inte illasinnad heller då? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-14 11:00 | |
![]() | nä du shulten är en vinnare :) | |