Spelrum
Giraffen | 29 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 44 |
Mobilspel
Pågående | 19 708 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Minta | 2014-12-21 13:54 | |
![]() | Och...? Hur var det med vi och dem och att försöka tänka sig in en annan människas situation? Kan man inte det om man är vi och de andra är dem? | |
Minta | 2014-12-21 13:55 | |
![]() | Din lista över kulturer och folkgrupper kan göras ännu längre. Har de något gemensamt? Ja, de tillhör släktet människa. | |
Rhotheta | 2014-12-21 13:57 | |
![]() | Därav är det meningsfullt att försöka vara medveten om att människor har helt olika bakgrund och inte bara klassa dem som "människor". Skall man ta emot stora grupper serber och bosniaker, bör man noga planera och placera dessa långt ifrån varandra. Då kan det gå jättebra. Placerar man dem tillsammans tigger man om problem. Fri bosättning är sålunda ytterst olämpligt även av det skälet. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-21 13:57 | |
![]() | Jag är fortfarande inte säker på vilken policyrelevans dina observationer har? Ska vi ha kvoter för "islamister" jämfört med "de som flytt från islamistiska diktaturer"? Ryssar? Tjetjener? Eller ska vi bara minska mottagandet allmänt för att rent statistiker minska risken för "kritisk massa"? | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-21 13:59 | |
![]() | Jag är övertygad om att Sverige har både ekonomiska resurser och institutionella resurser att hantera den flyktingvåg från främst Syrien som förväntas komma. Vågen har tydligen kommit av sig lite eftersom flyktvägarna via Medelhavet har blivit färre och svårare att hitta. Vår integrationspolitik verkar fungerar mycket bättre än vad som framkommer i media och vad som vissa politiska krafter vill hävda. Det är bara att läsa rapporten "Integration - en beskrivning av läget i Sverige" som SCB senast utgav 2013. Den visar givetvis på problem och att problemtrenderna håller i sig över tid. Migrationspolitiken blir alltså inte bättre men den står på en relativt stadig grund med fungerande institutioner. Det som kan hävdas vara negativt är tiden det tar för en invandrare att "komma ikapp" inrikes födda. Efter 20 år i Sverige är skillnaderna relativt små, men efter 5 år är de fortfarande stora. Rapportförfattarna nämner att invandringen ökar och att utmaningarna blir större som en viktig faktor för att trenderna är oförändrade över tid. Slutsatsen blir då att migrationspolitiken förbättras över tid med hänsyn taget till att de berörda institutionerna får mer att göra. Trots ökad belastning lyckas de behålla status quo. Jag hoppas att de som har ett genuint flyktbehov och behöver skydd ska kunna lämna och komma hit så att de kan få en bättre tillvaro här i Sverige. Sedan önskar jag också att det är fler länder inom EU som följer Sveriges exempel och tar emot fler flyktingar än de gör idag. De nordiska länderna, förutom Sverige, är inte med i matchen. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-21 13:59 | |
![]() | Ok. Såg att du hade ett uppföljningsförslag medan jag skrev. Men det känns väldigt svårt att i längden hålla isär grupper med tvång. Särskilt om det inte finns jämn tillgång till jobb sett över landet. | |
mz_lzrd | 2014-12-21 14:01 | |
![]() | Och däggdjuren! Glöm inte dem! Vi är alla däggdjur! Vilket inte betyder att det är nåt fel på ormar och fåglar, det vill jag nogsamt påpeka. Ty dessa är ju, precis som vi, vertebrater! Men nu diskriminerar jag iofs en hel uppsjö rundmaskar, amöbor och insekter vilket jag skäms enormt över. Låt oss enas om: Vi tillhör alla den här planetens fauna. Jag är inte helt säker på hur det är relevant, men det är så det ligger till. | |
mz_lzrd | 2014-12-21 14:02 | |
![]() | Ovanstående till Minta. | |
Minta | 2014-12-21 14:05 | |
![]() | Ja, och förslag på förbättringar och vad som är bra: www.svd.se/opinion/b...20 3533.svd Läser vi ofta om mord och "krig" och bråk mellan invånare i forna Jugoslavien i Sverige? Det var ju ändå väldigt många som kom hit på 90-talet. | |
Rhotheta | 2014-12-21 14:06 | |
![]() | (Eller skall vi låsa in dem på Kolmården och klassa dem som däggdjur?) "Människa" är ingen bra beskrivning när man planerar samhällen. Ett spädbarn är människa, men en usel förvärvsarbetare. Det är därför ämnet demografi finns. Behovet av grekisk-ortodoxa kyrkor är väldigt olika i Osaka och Aten. Jag tror att jag redan svarat dig här ovan. | |
Minta | 2014-12-21 14:07 | |
![]() | mz_lzrd, jag tror att vi har större likheter med människor från andra kulturer än med andra däggdjur. Eller vad tror du? Du kanske vill införa en ny zoologisk indelning mellan olika kulturer och etniska grupper av människor? | |
Rhotheta | 2014-12-21 14:08 | |
![]() | Se där! Åter utmärker sig mz_lzrd i förmågan att följa en tankegång. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-21 14:08 | |
![]() | Minta hyllar almegas förslag! Miraklen är inte förbi! :) | |
Minta | 2014-12-21 14:09 | |
![]() | Rhotetha, jag funderar på hur min stad Göteborg skulle delas in, utöver hur den redan delats in alldeles av sig själv. | |
janne121212 | 2014-12-21 14:09 | |
![]() | I Malmö förekommer det mycket kriminalitet mellan grupper från Balkanregionen, men denna beskrivs vanligtvis som gängrelaterad. Man kan välja att kalla saker vid olika namn för att kanske leda bort uppmärksamheten från det uppenbart negativa. | |
Minta | 2014-12-21 14:09 | |
![]() | Taxtax, jag tycker att det som stod i artikeln var bra och förslag på positiva åtgärder. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-21 14:11 | |
![]() | Jag också, men det var kanske inte lika oväntat. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-21 14:11 | |
![]() | Minta Intressant länk. Afrikaner och asiater integreras långsammast av de grupperingar som görs i SCB:s rapport, men efter 20 år är även de hyfsat med i matchen. SCB anger att det går långsammare för dessa grupper beroende på att inom dessa grupper finns fler nya eller nyligen komna flyktingar, vilket påverkar statistiken åt "fel håll". | |
mz_lzrd | 2014-12-21 14:12 | |
![]() | Som tidigare skribent sagt, mest bosnier som kom hit under kriget. Krigsförbrytare hade vi också gott om plats för. Många av dessa har haft en fortsatt lysande kriminell karriär med verksamhetsområden både inom och utom vårt rikes gränser. Bara Tyskland och Frankrike tar emot fler flyktingar än vi. Inte per capita. Tyskland har 80 miljoner invånare, Frankrike 66. Sverige är däremot det land som betalar mest till EU per capita, alla EU-bidrag borträknade. Vi ger mest, får minst, m a o. Jag kan iofs bli bestört när jag hör talas om på nyheterna att svenskar går omkring med klockor för 200 000 i julhandeln och blir avplockade desamma av tjuvar. De där klockorna borde konfiskeras och pengarna ges till de fattiga. Fast det funkar ju inte så. Det är inte klockbärarna som betalar för flyktingströmmen. Klockbärarna klarar sig alltid. Och blir de bestulna har de fina försäkringar. | |
Minta | 2014-12-21 14:13 | |
![]() | Min stadsdel majorna kanske ytterligare kan delas upp i olika människogrupper. | |