Spelrum
Giraffen | 38 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 36 |
Inloggade | 77 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
limpan__2 | 2015-12-20 14:56 | |
![]() | "vad är det för fördel som du ser med den generösa migrationspolitiken, förutom den uppenbara, för dom som lyckas ta sig hit och få PUT?" En stor poäng med att hjälpa andra är att just de andra blir hjälpta, inte att vi själva behöver vinna något på det. Och jag tror inte att vi direkt förlorat något på det i ett längre perspektiv även om situationen just nu är ansträngd på sina håll. Det räcker att titta lite österut för att se att en restriktiv migrationspolitik inte på något sätt borgar för en god ekonomi eller vaccinerar landet mot kraftiga neddragningar i välfärden. | |
Rhotheta | 2015-12-20 16:01 | |
![]() | "Det räcker att titta lite österut för att se att en restriktiv migrationspolitik inte på något sätt borgar för en god ekonomi eller vaccinerar landet mot kraftiga neddragningar i välfärden." Måste jag förklara varför detta är det absolut dummaste argument jag känner till? forexreportdaily.com...-d isaster/ Använder du bilbälte trots att det inte skyddar mot atombomber? | |
Rhotheta | 2015-12-20 16:41 | |
![]() | Frågan gällde för övrigt specifikt "Jag vill alltså att landet ska kunna dra fördel av en generös migrationspolitik." Inte världen. Om vi tömmer vårt färskvatten i havet blir inte havsvattnet drickbart. Det blir lite lite lite mindre salt. Och vi dör av vätskebrist. | |
limpan__2 | 2015-12-20 16:43 | |
![]() | Jag tror du tror lite för mycket om dig själv om du vet bättre än mig vilken fråga jag svarade på. Men om du testar läsa vad som står kanske du även klarar av att förstår svaret. | |
Rhotheta | 2015-12-20 16:54 | |
![]() | Enlighten me. liminal: "Jag vill alltså att landet ska kunna dra fördel av en generös migrationspolitik." Janne121212: "vad är det för fördel som du ser med den generösa migrationspolitiken, förutom den uppenbara, för dom som lyckas ta sig hit och få PUT?" | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-20 17:06 | |
![]() | Carlmartin, Ja, det är ett privilegium för mig att kunna ägna mig åt filosofiska överväganden. Stora delar av världens befolkning kan inte kosta på sig den lyxen. Flyktingkrisen är, ur ett rent objektivt perspektiv, inte ett problem för den rika delen av världen. Den är främst ett problem för de som flyr och de områden där flykten sker ifrån. Sedan kan man på olika sätt hävda att flyktingarna förgiftar vårt samhälle, men jag tror inte på monokulturalism som samhällsidé. Det har experimenterats med isolationism tidigare i historien och det har aldrig varit någon framgångssaga. Vi behöver världen och världen behöver oss. | |
Lågintensiv | 2015-12-20 17:22 | |
![]() | Jag försöker förstå ditt perspektiv, totravel, men landar i total värdenihilism. Vi kan ju inte slå vakt om några värden alls om vi hela tiden skall väga vårt perspektiv mot den enorma nöd som finns globalt. Borde vi inte överväga att sänka vår välfärdsnivå och betala global skatt, ransonera och skänka bort vår mat, ge bort våra vaccinationer till länder där sjukdomarna ännu inte är utrotade? Osv. Var skall gränsen dras för det här altruistiska globala perspektivet? Eller är det bara ett teoretiskt resonemang att plocka fram när det passar? Världen behöver inte teori utan reell förändring. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-20 17:23 | |
![]() | Eller som Warren Beatty så elegant uttrycker det i sin roll som senator Jay Billington Bulworth i filmen Bulworth; "White people, black people, brown people, yellow people, get rid of 'em all/ All we need is a voluntary, free spirited, open-ended program of procreative racial deconstruction/ Everybody just gotta keep fuckin' everybody til they're all the same color " | |
Lågintensiv | 2015-12-20 17:26 | |
![]() | Deprimerande tanke. Jag gillar att vi är olika. Att vi har olika kulturer, olika fysik. När jag åker till Grekland vill jag inte åka till ställen som har svenska restauranger och svenska inkastare. När blev särart något fult? | |
mz_lzrd | 2015-12-20 17:34 | |
![]() | Totravel, det är inte diversitet och mångkultur som förespråkas i texten om att alla ska ha sex med alla, diversiteten MINSKAR av uppblandning. Tänk dig du har en kopp kaffe och en kopp mjölk (och försök att inte tänka på det som hudfärger). Du blandar dessa och får två café au lait. Mjölken är känslig för varm väderlek och surnar. Det gör även kaffet odrickbart. Det är sånt man får problem med inom växtförädling och jordbruk. Det är därför vi har den där fröbanken på Svalbard. När det gäller människor så kanske det är jättebra om alla är likadana genetiskt sett. Kommer enhetliga gener att ge enhetlig kultur världen över? Nu är du inne och famlar i grumliga vatten ska jag säga. | |
janne121212 | 2015-12-20 17:38 | |
![]() | Racial deconstruction? Trodde vi alla här var överens om att det inte finns några raser. Jag skiter väl i färgen på människans hud, jag är intresserad av värderingar bakom pannbenet, och där lämnar en hel del svenskar mycket i övrigt att önska. Vi kan ju försöka börja jobba med dessa i stället för att utsätta vårt samhälle för ett kaotiskt inflöde av människor som står så långt ifrån våra värderingar som det bara går. Tror inte vårt värdegrundsarbete leder till någon större framgång där. Om vi tror att våra värderingar betyder något positivt i världen ska vi vara rädda om dom och inte låta dom ersättas av de konflikter och de värderingar, som många tar med sig till vårt land. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-20 17:39 | |
![]() | Lågintensiv, Ditt inlägg skapar många frågor hos mig...... Jag pratar om framtiden. Jag vägrar förfalla till den dystopiska syn som många har just nu. Varför behöver inte världen teoretiska överväganden? Varför utesluter teori förändring? Är det inte istället så att teori föregår handling och därmed förändring? Vad är det för fel på visioner? Varför hela tiden välja att leva i nuets praktiska verklighet? Jag är mycket väl medveten om de begränsningar som finns för att implementera multi- eller allomfattande globala lösningar i vår värld, men de vägar som inte finns just nu kan skapas och de vägar som fungerar dåligt nu kan reformeras. Du hamnar tillbaka i det nationella och sedan ska vi sitta och överväga vad vi ska göra nationellt för att lösa globala problem. Eller missförstår jag dig? Varför inte försöka tänka två tankar samtidigt. Jag är dock relativt övertygad om att det finns en viss oundviklighet i hela det scenario vi upplever just nu. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-20 17:40 | |
![]() | Ni missar det symboliska i citatet...... | |
Bort - Ej medlem längre | 2015-12-20 17:43 | |
![]() | Sverige fyller ett viktigt syfte, kanske det viktigaste, bara genom att vara ett välmående land (kulturellt, ekonomiskt och på andra sätt) som visar andra länder vad som är möjligt att åstadkomma. Det vore därför väldigt tråkigt om Sverige slutade vara ett välmående land. "Jag är dock relativt övertygad om att det finns en viss oundviklighet i hela det scenario vi upplever just nu." Inget är förutbestämt eller nödtvunget. Sverige går en annan väg än många andra länder. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-20 17:45 | |
![]() | Bort, Jag menar att det finns en oundviklighet i ett globalt perspektiv. | |
Bort - Ej medlem längre | 2015-12-20 17:54 | |
![]() | totravel: Okej, jag har inte följt med i diskussionen. Ifrågasätter dock att globalism skulle vara en naturlig eller önskvärd utveckling för människan. Det är ett politiskt projekt som vanliga människor inte har någon makt över. | |
janne121212 | 2015-12-20 17:55 | |
![]() | Dom rika länderna i flyktingarnas närhet, Saudi, Kuwait, UAE m fl, som ju rimligtvis borde känna ett större ansvar av både historiska och religiösa skäl, har visat att ingenting är oundvikligt. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-20 17:57 | |
![]() | Hur länge dröjer det innan vi har ett globalt möte om flyktingsituationen liknande det vi hade om klimatförändringarna i Paris nyligen? Förberedande utkast om vad nationerna individuellt vill göra och vilka kravspecifikationer som finns och sedan ett välvilligt jämkande för att nå ett avtal. Ju tidigare desto bättre, tycker jag. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-20 17:59 | |
![]() | Bort, Jag menar att det finns en oundviklighet i att människan kommer att söka ett samhälle där rättvisa är en norm och inte en utopi. Det kanske inte sker detta århundrade men vägen är utstakad. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-20 18:02 | |
![]() | En ledtråd till symboliken i citatet: FN:s stadga om människans lika värde. | |