Spelrum
Giraffen | 38 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 36 |
Inloggade | 77 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ingson | 2015-12-21 07:52 | |
![]() | Rangliga gummibåtar Bora Jag har funderat oå om det beror på deperation, okunnighet eller ett kulturmönster Jag tror det är en kombination av samtliga Okunnighet pga många har aldrig varit i bärheten av öppet vatten eller båt tidigare Kulturmönster, hur många använder bilbälte i Mena Desperation många har varit nära bombexplosioner | |
janne121212 | 2015-12-21 07:53 | |
![]() | Då hade det väl varit förbannat bra om vi hade talat om för dom att kapaciteten inte är oändlig, så dom hade förstått att dom inte hade något för att sätta sig i båtarna. Men det fattade inte vi förrän alldeles för sent. Istället verkar du tycka att alla länder skulle fortsatt att ta emot obegränsat, som Sverige då, med följd att ännu fler hade offrat sina liv i gummibåtarna. Jämför med dom ensamkommande. Så länge Sverige, utan att kontrollera dom, ger dom uppehållstillstånd, kommer det alltid att finnas föräldrar som skickar iväg sina barn med människosmugglare på en livsfarlig resa. Här har Sverige ett stort ansvar för att processen fortsätter, men det verkar ingen bry sig om, åtminstone har jag inte hört något sådant från dom som säger sig värna mest om dessa barn. Vad tycker du Nora, är det bra signaler att sända till föräldrar i Afghanistan, skicka hit era barn med smugglare så ska vi ta hand om dom? Ibland måste man kunna tänka i lite fler steg. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-12-21 08:09 | |
![]() | Janne. Ska vi fatta beslut på grunder som vi inte förstår? | |
janne121212 | 2015-12-21 08:32 | |
![]() | Vad är det du behöver förstå? Sänder man ut signaler att här är fullt, slutar folk att komma, svårare än så är det inte. Det har ju visat sig äntligen i Sverige och många månader dessförinnan i andra länder som inte hade ett SD att förhålla sig till och som hade politiker som vågade ta sitt ansvar. Sänder man däremot ut budskapet att alla är välkomna hit, då kommer också alla, folk med asylskäl såväl som folk utan. Skillnaden mellan att vara fattig i Afghanistan och vara, med deras mått mätt, mycket rik i Sverige, utan att dessutom behöva jobba är så stor att folk utsätter sig själva och tyvärr också sina barn för livsfara. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-12-21 09:04 | |
![]() | Janne. Jag vet inte var i kedjan av händelser du befinner dig. Om man får facit innan man tar beslut kan vem som helst ta rätt beslut , kanske tom du. Menar du att vi skulle sagt att det var fullt innan Vi tyckte att det var fullt? Eller skulle vi ha sagt att det var fullt när du tyckte att det var fullt? | |
mz_lzrd | 2015-12-21 09:09 | |
![]() | Den kommission som utredde 911-attackerna kritiserade USAs anti-terrorismarbete för "failure of imagination". När man har hand om ett land har man inte råd att vägra föreställa sig vad som kan bli konsekvenserna av det man ägnar sig åt. Det är ens förbannade plikt att försöka göra det. Det handlar inte om att spå i kristallkulor. Det handlar om orsak - verkan. Om man inte har klart för sig att framtiden påverkas av vad vi gör idag, så ska man nog inte sitta i en regering. Jag håller nog med danskarna som säger att våra politiker visste vad som kunde/skulle hända, men de var och är för fega för att våga göra något, PK gick och går före landets väl. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-12-21 09:14 | |
![]() | Rhotheta: Läs din sista mening på inlägget jag svarade på. Ta dig sen en funderare och föreställ dig att du är någon annan än dig själv. Försök sen få in "vuxen" i den meningen. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-21 09:33 | |
![]() | Rhotheta, "Den stående spådomen sedan många år tillbaka: Det är pullfaktorerna här som orsakar alla ensamkommande individer, samt att det sker en nedgång på vinterhalvåret." Vad menar du med denna mening. Svenskan i den är så dålig att jag riskerar att inte förstå den rätt. Kan du elaborera lite och försöka uttrycka dig lite klarare? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-21 09:35 | |
![]() | Här är en som verkar ha en spåkula och hon skriver en del om de push-faktorer som finns i Afghanistan. Artikeln är från 2012. www.svd.se/vart-afgh...fl yktingar | |
mz_lzrd | 2015-12-21 09:44 | |
![]() | Men är det verkligen så oerhört märkligt att tänka sig att en regering bör försöka föreställa sig de framtida konsekvenserna av sitt agerande? Det låter på flera här som att det är absurt att begära det. Ponera att jag skulle spendera alla mina pengar på sånt jag himla gärna vill ha, så att jag inte har pengar till hyran om tre månader, kan jag också hänvisa till kristallkulan då och säga att det kunde jag inte rimligen ha förutsett, att ett hejdlöst spenderande skulle leda till att jag inte hade råd med min hyra? Knappast, va? Det krävs alltså av mig att jag är mer förutseende och skickligare på att hushålla med pengar och resurser än vad landets regering är. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-21 10:20 | |
![]() | Hyran har dubblerats utan att du fått veta det förrän hyresavin kom. Hoppas du har en buffert för det är ju inte lika otänkbart scenario som att vi skulle dra fördel av ebola. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-21 10:24 | |
![]() | Överdrivet att tala om systemkollaps enligt Anders Borg och Maria Wetterstrand. www.svd.se/overdrive...mo ttagande | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-12-21 10:51 | |
![]() | Mz_lzrd: Tolkar jag dig rätt om du tycker att de pengar vi nu satsat på att hjälpa människor i nöd är nåt slags slöseri liknande de fantastiska deltagarna i Lyxfällan? Slöseri? | |
mz_lzrd | 2015-12-21 10:51 | |
![]() | liminal, snacka om bortförklaringar. Det duger inte. Vi lockar hit folk och slår oss för bröstet och kallar oss humanitär stormakt allt i trygg(?) förvissning om att det blir Grekland och de andra gränsstaterna som får ta smällen. Vi har helt enkelt räknat med att vi generöst kan bjuda in, för gästerna tänker inte komma. Sen står plötsligt gästerna där och regeringen blir liksom oj. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-21 10:56 | |
![]() | Håller delvis med om hyckleriet, men inte att det var förutsebart. | |
mz_lzrd | 2015-12-21 11:12 | |
![]() | loco, ja, i stor utsträckning. Se diskussionsavsnitten om ensamkommande barn. Det är en miljardindustri. Vi har lagt massor av pengar på lyx åt unga män som a)inte är barn b) inte har asylskäl då de flyr från fattigdom. Det är rent slöseri med skattemedel. Anordnare av boenden har tjänat och tjänar multum och mer där till. Allt pga feghet, vi vågar inte ålderstesta. Om man inte vet att folk fuskar för att man inte gör mätningar, då kan man låtsas som att ingen fuskar. | |
mz_lzrd | 2015-12-21 11:15 | |
![]() | Men om det är svårt för dig att förstå loco, tänk dig istället en person som behöver fixa sina tänder. Han går till tandläkaren, hela tänder är ju viktigt och knappast en lyx. Sen har han bra tänder men kan inte betala hyran. Han har inte slösat pengar på lyx, men pengarna är ändå slut! Hoppsan! | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-21 11:18 | |
![]() | "Hyran har dubblerats utan att du fått veta det förrän hyresavin kom. Hoppas du har en buffert för det är ju inte lika otänkbart scenario som att vi skulle dra fördel av ebola." Du har inte mycket förtroende för våra politiker tycker jag mig förstå :) En del som hyr lägenhet öppnar och läser faktiskt sin post :) | |
mz_lzrd | 2015-12-21 11:27 | |
![]() | CM, jag blev lite bekymrad också av det liminal skrev. En regering behöver alltså inte en buffert ifall nåt blir dyrare än det var tänkt, de kan bara köra på marginalen och hoppas att det går ihop som det var planerat? Näh. Så kan man inte ens driva ett hushåll, än mindre ett land. | |
Minta | 2015-12-21 12:43 | |
![]() | Sveriges tillväxt är ovanligt stark. Tillväxt av människor och tillväxt av ekonomi kanske hänger ihop? | |