Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 17 |
Inloggade | 51 |
Mobilspel
Pågående | 19 708 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-22 09:36 | |
![]() | Den är enligt SD:s ekonomiske talesman beräknad i underkant. | |
limpan__2 | 2014-12-22 09:49 | |
![]() | Helt enkelt de 1-2 procent av BNP som tidigare studier kommit fram till men som ständigt ifrågasatts av många som vägrar inse att invandring inte enbart är en kostnad. De problem vi upplever i välfärden kommer har väldigt lite med invandring att göra, och väldigt mycket med annat att göra. Därför är det olyckligt att debatten just nu mest fokuserar på den lilla orsaken och utelämnar alla andra. | |
Rhotheta | 2014-12-22 09:54 | |
![]() | Ingson. Det föll visst bort i går, men jag håller med dig i sak, kanske med annat ordval. Jag tycker att man skall utnyttja det faktum att kostnadsläget är en bråkdel till att faktiskt göra en insats som märks, så små vi är. Tror faktiskt även att det skulle vara lättare att locka fler EU-länder att göra likaledes, snarare än att få dem att öka sina flyktingkvoter. Verkligheten får dock vara det som fäller avgörandet. Precis som Anders Borgs integrationsplan, som jag absolut sympatiserar med i teorin, diskades å det grymmaste av verkligheten. Omöjliggörs hjälpverksamheten av korruption t.ex. är jag beredd att ånyo tänka om. Då kanske valet hamnar mellan pest och kolera. Tror dock att man skall vara särdeles inkompetent för att misslyckas. Jag kan ha fel i det och dessutom har vi en pool av särskild inkompetens, vilket man då och få får kvitto på. Kollektivtrafikupphandlin gar i göteborg och nuon springs to mind. | |
DrMartens | 2014-12-22 10:00 | |
![]() | De verkligt stora kostnaderna syns först efter 10-15 år och då är det för sent att ångra sig. Minskad invandring? Ja tack!! | |
Rhotheta | 2014-12-22 10:06 | |
![]() | Öh. Limpan. Bara för att du minskar på inflödet försvinner inga permanenta kostnader. Du får ett visst ökat budgetutrymme i stället för ett minskat. För övrigt syns lejonparten i kommunernas (och landstingens) budgetar. Inte statens. Eller hur? Med minskat inflöde lever hoppet om att på sikt få till en förbättring även på de områdena. Det är dock en förhoppning. | |
Rhotheta | 2014-12-22 10:16 | |
![]() | Även Dr Martens identifierade tankevurpan. Ps. Du är med på att det inte kostar 7 mille att flyga hit? En ordinarie flygstol kostar några tusen. Regeringsplanet debiterar runt 10 papp i timmen. Vet inte hur du tänkte där. En provbokning från Tel Aviv låg tydligen på 680.000 så någonstans över halva miljonen är rimligt med säkerhet, vinstmarginal och returresa. Under alla omständigheter mellan 200 och 1000 Tkr. Ett spann på faktor 5. | |
limpan__2 | 2014-12-22 10:41 | |
![]() | Vad pratar du om? | |
limpan__2 | 2014-12-22 10:49 | |
![]() | "De verkligt stora kostnaderna syns först efter 10-15 år och då är det för sent att ångra sig." Det är ju helt tvärtom, de stora kostnaderna finns i början. Ju längre en person har varit här desto större är chansen att denne har ett jobb. En invandrad person som har ett jobb är lönsam, räknat på nettot, väldigt snabbt eftersom samhället inte betalt barnomsorg och skolgång i samma utsträckning som till en infödd. | |
mz_lzrd | 2014-12-22 10:53 | |
![]() | Detta är ju en följd av att SD fäller budgeten så jag tycker det passar i tråden: hd.se/inrikes/2014/1...an -stoppa/ Vad tror vi? Blir det extra val? Kommer de att hitta nån annan käck deal? Blir "folk" förbannade om det inte blir nåt extra val trots allt? Kan Löfvén sitta kvar? Alla spekulationer, förhoppningar och kommentarer emottages tacksamt! | |
mz_lzrd | 2014-12-22 10:53 | |
![]() | Inte bara förhoppningar, eventuella onda aningar är också välkomna, givetvis. | |
limpan__2 | 2014-12-22 11:11 | |
![]() | Jag tror det blir svårt för dem att univika ett extra val men jag tycker det är fel och olyckligt. Talmannen borde fått sina försök på sig att finna en fungerande regering innan de gav upp. Skulle det inte bli extra val tror jag sd kommer ha en klar medvind i opinoinen ett tag, om den räcker till 2018 beror dock helt på hur den regering vi då skulle få agerar och hur Sverige mår vid nästa val. Något jag jag skulle vilja se är ett nytt parti, ett socialliberalt parti som kan ta plats i mitten och samla alla oss som länge funnits där. De partier som finns har uppenbarligen för många historiska låsningar till varandra för att fungera för Sveriges bästa. Att gå till nyval för att man inte kommer överens när skillnaderna är obefintliga (det handlar om någon procent hit och dit i de olika budgetposterna) är belägg för min tes. Ge oss ett tydligt vänsteralternativ, ett tydligt socialliberalt dito, ett värdekonservativt högerparti och låt sd köra på med sin nationalistiska ideologi. Och ändra praxis så att vi får starka majoritetsregeringar istället för svaga minoriteter. | |
Rhotheta | 2014-12-22 12:52 | |
![]() | Taktiskt är extra val idioti, men jag lutar som limpan trots allt åt att osämjan mellan partierna förblindar. Jag tvivlar till och med på att S frivilligt ger bort en gratisseger till alliansen genom att våldföra sig på konstitutionen, eftersom de känner sig svikna sedan valet. Jag pratade om kostnader och att du påstod att ett affärsjet kostade minst 7 miljoner att hyra. När kostnadspuckeln inträffar är svårt att sia om. Det duger inte att räkna på gamla meriter som italienare och greker. Vi har fått in stora svårintegrerade populationer på sistone. Framtiden är därmed svår att räkna på. Låt oss hoppas att den blir trevlig. Det jag talade om var dock befintliga stående kostnader som vi samlat på oss under många år. De försvinner inte över en natt. Vi har diskuterat dem tidigare. Att förlossningsvården är i kris är tex en enkel konsekvens av att vi fått en påtaglig expansion i barnafödande, då det är vanligt bland nya medborgare att föda tidigt och få många barn. När man är i verksamheten är förändringen tydlig. För att möta detta hade man för många år sedan behövt planera med ökad rekrytering till och utbyggnad av både avdelningar och utbildning. Den uteblivna förstärkningen resulterar i stället i kompetensflykt, underbemanning, sjukskrivningar och vårdkomplikationer, utöver otrygghet och obehag. Många sådana parallella effekter i samhället innebär en kostnad som håller i sig. Barn som föds in i ett utanförskap, misslyckas i skolan, och sedan inrättar sina liv efter det innebär även det långt fördröjda och ihållande kostnader. Så länge vi har plats och resurser att ta emot nyanlända på ett bra sätt är dessa effekter små. Om du har spelat tetris vet du dock att det finns tröskelvärden där tidigare triviala problem på grund av resursbrist och synergieffekter skapar stora problem. Exakt var vi för närvarande befinner oss i pågående tetrisomgång är omöjligt att säga. Ibland kan man mirakulöst jobba ner sig. Vi har dock garanterat inte nedersta raden fri, vilket vi hade tills inte så dramatiskt länge sedan. Sedan 2006 har vi spelat med tungan utanför läpparna och nu på slutet skulle jag säga att vi står upp och spelar. Vi får se om det går vägen. PS. Jobbar man på ett luftkonditionerat kontor, åker bil hem till villan och drar till Thailand då och då har man naturligtvis inte den blekaste aning om att vi spelar tetris över huvud taget. De som spelar är framför allt offentliganställda som jobbar mot klient i olika former samt de som själva lever i den verkligheten, företrädesvis medborgare med någon typ av invandrings-anknytning/ba kgrund. De tillhör naturligtvis dem som först märker av obalanser. Långt inlägg. | |
Rhotheta | 2014-12-22 13:18 | |
![]() | Höll på att skriva om att man inte skall läsa mig baklänges som vanligt och få för sig att de grupper som kommit nyligen är svårintegrerade. Somliga är det. Det här är dock nyttig läsning för envar. www.flashback.org/p308153 86 | |
Rhotheta | 2014-12-22 13:23 | |
![]() | Om man naivt planerar sitt samhälle utifrån "människor är människor" bäddar man för mycket våld, som primärt dessa människor man är så snäll emot, drabbas av. | |
limpan__2 | 2014-12-22 13:28 | |
![]() | Det är väl inget jag har sagt emot? Det är klart kostnaderna finns där, men de minskar över tid då folk har lättare att få ett jobb när de faktiskt har kunnat komma in i samhället. Lika klart är det väl att allt som kan minska kostnaderna utan att tumma på asylrättens kärna är bra? Jag tror inte vi har en konflikt här. Men för att bråka har jag aldrig nämnt 7 miljoner, men jag var överraskad över hur billigt det var att chartra ett plan. Fast just det sidospåret kan vi nog lämna därhän nu. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-22 14:08 | |
![]() | Rhotheta, Jag vet att du inte diskuterar med mig längre men du kan väl läsa SCB:s rapport som jag länkade till tidigare. Där ser man tydligt att det finns grader i hur svårt det är att integrera olika folkgrupper, men det framgår också att så småningom närmar sig alla grupper varandra. Det framgår också att ju yngre man är när man kommer hit ju fortare går integrationen. Att vi hamnar lågt ner i statistiken vad gäller att ge arbete till invandrare och flyktingar (jämförelse mellan inrikes födda och invandrare vad gäller anställning) beror dels på att det för närvarande finns många nyanlända och dels på att asylprövningarna tar lång tid. Rapporten är på bara 148 sidor så den skummar du snabbt igenom. Jag blev betydligt mer hoppfull över svenskt integrationspolitik när jag läste den. | |
Rhotheta | 2014-12-22 14:15 | |
![]() | Jag håller med er båda :-) Julstämning??? | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-22 16:25 | |
![]() | Jag har precis varit ute och handlat julklappar åt familjen. Om det är att knuffas och knuffa omkring i ett köpcentrum som är julstämning så var det mycket av det hela eftermiddagen. Mer av sådan julstämning och jag kommer förmodligen konvertera till islam. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-22 16:30 | |
![]() | Men det kanske man får ta om man är så korkad att man, trots att man kan styra sin arbetstid precis som man vill, väntar tills alla är jullediga innan man tar sig för att köpa julklappar. Många "man " i den första meningen. | |
Rhotheta | 2014-12-22 17:53 | |
![]() | Tack för dagens största garv :-) | |