Spelrum
Giraffen | 37 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 37 |
Inloggade | 76 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
janne121212 | 2015-12-21 13:16 | |
![]() | Inte alls konstigt minta, hänger bl a ihop med alla pengar som delas ut till nyanlända som sen handlar för sitt uppehälle, plus alla övriga kostnader för flyktingar, utbetalningar till t ex Bert Karlsson, Jan Emanuelsson m fl, upprustning av förläggningar etc etc. Sveriges ekonomi är dopad för närvarande. Så visst har du rätt att det på nåt sätt hänger ihop, sen gäller det bara att få människor i arbete, annars är det bara en kortsiktig övergående effekt, som kommer att slå tillbaka vid nästa lågkonjunktur. | |
mz_lzrd | 2015-12-21 13:26 | |
![]() | Minta, om folkmängd vore avgörande för ett lands välstånd skulle Bangladesh ha 16 ggr högre välstånd än Sverige. | |
mz_lzrd | 2015-12-21 13:28 | |
![]() | Vi spenderar massor av pengar just nu, det ser ut som tillväxt men det är lånade pengar. Invandrarna räknas ännu inte, så BNP per capita ser fortfarande ok ut. Men som du nog förstår är utgifter aldrig samma sak som intäkter. Man kan gå med förlust trots en enorm omsättning. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-21 16:02 | |
![]() | Snälla nån. Har vi inte haft den här diskussionen otaliga gånger redan? Invandring har historiskt sett lönat sig ekonomiskt för Sverige. Det mest sannolika är att den kommer fortsätta göra det. Men det avgörande är hur stor andel som kommer i arbete. Det är väl dock ett välkänt faktum att befolkningstillväxt i det vi kallar utvecklade länder vanligen stärker ekonomin. Det vanliga svaret på det jag nyss skrivit är att fråga sig hur det ska gå till när de kommer till ett land "utan jobb, utan bostäder", men en befolkningsökning skapar generellt sett jobb (och bostäder och övrig infrastruktur). Sedan kan arbetsmarknadspolitiken och bostadspolitiken underlätta eller försvåra. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-12-21 16:04 | |
![]() | Mz_lzrd: Men vänta nu, att staten har såna enorma utgifter beror ju på att äckligt giriga människor som Bert och Jan Emanuel tar ut ockerpriser av staten för flyktingboenden. Din lösning är där att stoppa flyktingarna? Lyxflyktingar? Är du säker på att du inte ser på fel ände av problemet? | |
Lågintensiv | 2015-12-21 16:14 | |
![]() | Opportunistiska DN släpper numer fram den här sortens artiklar. www.dn.se/ekonomi/mi...am paign=dn | |
janne121212 | 2015-12-21 16:57 | |
![]() | Helt rätt loco, om vi inte hade tagit emot flyktingar som uppenbarligen saknar asylskäl hade dessa "äckligt giriga människor" inte kunnat roffa åt sig en så stor del av kakan. Men p g a att regeringen genomfört ett massivt migrationsexperiment utan att genomföra en nödvändig konsekvensanalys, som man annars måste göra inför alla viktiga samhällsförändringar, har marknaden öppnats för dessa. Och faktiskt är det ju så att utan dessa "äckligt giriga människor" hade färre flyktingar fått möjlighet att komma till Sverige, portarna hade stängts långt tidigare. Regeringen har ju inte lyckats planera vad man ska göra av alla flyktingar, utan har behövt ta hjälp från dessa. Så jag tycker att du som beundrare av det ohämmade inflödet, bör skicka dom en tacksamhetens tanke istället. Glöm inte att det hjälper upp Sveriges BNP också, som många verkar tycka är ett tecken på att landet mår bra. | |
micro113 | 2015-12-21 16:58 | |
![]() | Locomondo Varför skulle inte privata företag vilja tjäna pengar på det de gör? | |
mz_lzrd | 2015-12-21 17:08 | |
![]() | liminal du kan inte jämföra med a) historisk invandring till Sverige eftersom vi aldrig sett något som varit ens i närheten av det inflöde vi har haft på senare tid b)historisk aretsmarknad där det fanns behov av okvalificerad arbetskraft och vi hade ett arbetskraftsunderskott. Det skulle säkerligen gå som tåget om alla som kommit hit skaffar jobb inom 2 år och börjar betala skatt. Men att det sker är nog betydligt mindre troligt än att jag vinner 25 miljoner på Triss imorgon, något som också, rent hypotetiskt, skulle kunna hända. Men det gör nog fan inte det, va? Åtminstone är det inget jag räknar med i min hushållsbudget, för jag kan inte strunta i hyran med argumentet att jag skulle ha betalat bara jag hade vunnit på lotteri. | |
mz_lzrd | 2015-12-21 17:20 | |
![]() | loco, regeringen bjöd profitörerna på smörgåsbord och sade Håll till godo! Det är bara att ta för sig! No limit!!! Profitörerna tog då för sig. De visade sig ha en omättlig aptit. De grävde i ris a la maltan med bara händerna och skopade i sig gravlax med serveringsbesticken. Det blev en jävla röra. Då sade Löven att de var himla taskiga som gjorde så. Men han fortsatte lik förbannat att duka fram mat. | |
janne121212 | 2015-12-21 17:30 | |
![]() | Ytterligare en liten notis från verkligheten. Igår kväll slogs det upp stort att en väktare knivhuggits när 2 personer försökt ta sig in på ett asylboende. SDare som varit framme nu igen tänkte säkert vissa och hoppades förmodligen redaktionerna. På morgonen ingen nyhet längre, och då börjar man ana vartåt det hela lutar, men ingen info från dom stora drakarna. Som tur är finns flashback där någon uppenbarligen läser NT, Norrköpings tidningar. Det visar sig att angreppet mot väktaren utfördes av andra asylsökande som till varje pris ville ta sig in på ett annat asylboende. Ja, jag vet jag är sååååå tjatig med att påpeka hur skev rapporteringen är, men låt mig vara bölden i ändan som ständigt irriterar. Som tur är verkar väktaren ha klarat sig bra. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-21 17:34 | |
![]() | mz_lzrd, Vi använder bättre jämförelser när de finns. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-21 17:39 | |
![]() | "Igår kväll slogs det upp stort [...] På morgonen ingen nyhet längre" Fantastiskt. Och nyheterna från förra veckan är inte heller några nyheter längre! | |
janne121212 | 2015-12-21 17:41 | |
![]() | Hur tror du det sett ut på morgonen om det varit några svennar som angripit? | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-21 17:49 | |
![]() | Etnicitet spelar inte så stor roll. Däremot motiv. Hade det varit svennar kanske det hade varit hatbrott och det är mer anmärkningsvärt, tycker i alla fall jag. | |
janne121212 | 2015-12-21 18:02 | |
![]() | Varför kan det inte vara hatbrott när två asylsökande ska ta sig in på en annan förläggning, kan väl också finnas rasistiska motiv, eller religiösa om man nu är ute efter någon. Men ser du, det får vi aldrig reda på. | |
micro113 | 2015-12-21 18:14 | |
![]() | Det kan väl vara hatbrott när man knivskär en väktare också .. Motivet vet vi ju inte ... | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-21 18:16 | |
![]() | Sluta anta att jag påstår saker jag inte säger. Det får vi nog reda på. | |
janne121212 | 2015-12-21 18:21 | |
![]() | You wish!! Du hör inget mer om detta. | |
Rhotheta | 2015-12-21 18:56 | |
![]() | Locomondo. Du får prata med handen. | |