Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stuvelsberg | 2013-06-14 15:32 | |
![]() | Ja porla, det är ett stort problem, i synnerhet när man inte kan säga ens VAD det är jag förväntas tro på, sant.Sen är det tillämpningen men det är naturligtvis så att vi kan inte i religionsfrihetens namn avgöra vem som har rätt när vi inte ens kan definiera eller identifiera denna gudomlighet??? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-14 15:34 | |
![]() | Just så. | |
| stuvelsberg | 2013-06-14 15:37 | |
![]() | Allt börjar med att om det ska finnas ett uns trovärdighet i påståendet om guds existens måste han givetvis definieras och det låter sig inte göras eftersom han är övernaturlig och outgrundlig, allt blir självmotsägelser.Och kan han inte identifieras är gudsbegreppet bara en fantasi. | |
| Claysune | 2013-06-14 15:46 | |
![]() | Eftersom Stuvelgerg inte tror på Bibeln som är grunden för detta forum så får det bli så. Jag och många, ja, många miljoner människor tror på Guds Ord , vilket vi i ´dagens tal kallar BIBELN. Men du kanske nedvärderar den till en saga, vad vet jag om det. | |
| stuvelsberg | 2013-06-14 15:51 | |
![]() | Eftersom ingen vill göra ett försök ens att identifiera gud(och tro inte att kalla honom god eller för kärleken och dylikt är en identifikation) kan vi med andra ord konstatera att gud är ett fantasifoster skapad av människan själv i syfte att behålla makten och undvika att folk genom kunskap,rationellt och logiskt tänkande ska sätta sig upp mot makten.Så varför man ville i den primitiva världstiden ituta folk fantasier som aldrig kan ifrågasättas, ja helt enkelt inte får ifrågasättas är begripligt, men är det sant?? Givetvis har vi inga som helst belägg med substans i för det påståendet. Tack för ordet. | |
| stuvelsberg | 2013-06-14 15:56 | |
![]() | Givetvis är det en saga, ett fantasifoster,och att det finns företrädesvis mindre utvecklade folkslag som fortfarande har en gudstro gör ju inte det hela mer sant.Att man vill tro är ett annat område, om en rationell människa som har förnuft och tänker logiskt ska kritiskt ifrågasätta religionen ska ni styrka och identifiera VAD eller VEM ska tro på, vilket med tanke på allt som sagts tidigare om hans övernaturlighet etc. är en omöjlighet, och ja, det faktum att ingen ens försöker talar väl för sig själv, och ni är inte ensamma om varken att tro eller sakna möjlighet till det, det har ALLA som är troende. | |
| ingson | 2013-06-14 15:58 | |
![]() | Claysune Jag nedvärderar bibeln och tycker att det är en riktigt dålig boksamling. Dock nedvärderar jag verkligen inte andra människor som har motsatt uppfattning. Vad jag stör mig på är titel på tråden "Vägen,sanningen och livet" Gör man anspråk på att sitta inne med sanningen är man skyldig att försöka styrka sin hypotes och svara på frågor. Det är bara just beträffande sanningen jag är lite kitslig | |
| stuvelsberg | 2013-06-14 16:10 | |
![]() | Exakt ingson, och det kommer inget styrkande, eftersom det inte går, om han vilket dom påstår, är gränslös,övernaturlig,all smäktig,outgrundlig etc. går det inte att styrka eller identifiera eftersom vi då talar om en verklighet vi inte har någon kunskap om över huvud taget.Det är därför man försöker vända på steken och vill att JAG ska bevisa motsatsen, eller att man kan säga ,"ja men jag vet att gud är kärleken,eller godheten etc."vilket givetvis inte säger ett uns om vad eller vem gud är.En mer motsägelsefull sak än bibeln är svårt att tänka sig, vilket står att finna i att gud är skapad av människan och måste således samtidigt som han är övernaturlig ges mänskliga karaktärsdrag, vilket alltså är motsägelsefullt,dilemma.M en det är en dile´mma som dom troende har och får under inga som helst omständigheter vändas mot icke troende. | |
| Sote | 2013-06-14 17:48 | |
![]() | Claysune-Nu är du ute och cyklar rejält. Bibeln är verkligen inte grunden för detta forum som du skriver i ett tidigare inlägg. detta forum är inte på något sätt ett kristet forum. Man kan göra som du och starta en tråd som handlar om religion och gudstro men då får man som sagt vara beredd på att svara på frågor och ta en diskussion. Att starta en hallelujatråd där man ska hylla gud oemotsagd får man nog göra i ett mer strikt kristet forum i så fall. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-14 18:17 | |
![]() | Tror iofs claysune menade tråden, inte forumet. | |
| stuvelsberg | 2013-06-14 18:23 | |
![]() | Ja sote, samt det mest graverande, man kan inte hylla något man inte kan definiera, därav blind tro, man måste lägga förnuft, rationellt och logiskt tänkande åt sidan och därför blir det enbart meningslöst.Sen hur ärligt är det att referera till bibeln när man talar om gud som en gränslöst god gud?,eller kärleksfull gud? Man ska älska honom obetingat men han älskar inte oss obetingat.Sen är bibeln full av hot,våld etc, bör man inte erkänna det? I ett tidigare skede skrev ttiittii att man ska läsa bibeln utan att lägga till eller dra ifrån, jaha men hon sa ju att homosexuella inte skulle dödas, att kvinnan inte ska vara tyst etc. Hur ska vi ha det? Det motsägelsefulla sträcker sig dessutom till buden, för om jag tillfrågas om gudstro och jag frågar vilken gud?,får jag till svars att det bara finns en gud, en oidentifierbar gud dessutom,så hur kan man då ha ett bud som anbefaller mig att jag inte får göra nåt som alltså är omöjligt??? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-14 18:28 | |
![]() | natuligtvis ska man inte lägga till eller dra ifrån,men vill man nu tro att kristna går runt och dödar bögar hela dagarna och att dom inget hällre vill en att döda bögar ja då får ni tro det ,även om jag nu skrivit at gt är historia så varsogod och fortsätt att hävda att vårt favointresse är att döda bögar undrar vem som är mest värklighetsfrånvarande | |
| stuvelsberg | 2013-06-14 18:31 | |
![]() | Du förstår inte, eller vill inte, vilket det är kanske du vet själv. | |
| stuvelsberg | 2013-06-14 18:35 | |
![]() | I NT är den "nya" guden full av barmhärtighet och kärlek, men det halatar också betänkligt.för där hota Jesus de trplösa med evig tortyr och då undrar man givetvis hur läran om helvetet kan förenas med åsikten om en gränslöst godhjärtad och kärleksfull gud.Om gud är allvetande har han full kunskap om varje människas öde, det innebär att många människor föds endast för att lida i helvetet. | |
| stuvelsberg | 2013-06-14 18:55 | |
![]() | I NT säger jesus dessutom att dom gamla lagarna och reglerna gäller, men poängen som ni fortfarande inte svarar på är identifieringen av gud som ni av förståeliga skäl avstår från, för allt står och faller med detta, oavsett vad som är sant eller falskt i bibeln och det faktum att gud är en diktator.Identifieringen av gud!!!???? Ni tror blint på nåt oidentifierbart och det säger sig självt att då måste man bortse från rationellt t och logiskt tänkande, förnuftet får läggas åt sidan.Det är ingen bra grund för att värva kritiska självständiga individer till sin tro.Så att tro på detta något som vi inte har en aning om vad det är och inte kan definiera kräver total blindhet.Man måste bortse från all kunskap, vilket är varför man hotar i bibeln med döden. Man insåg t.o.m. under den primitiva tiden att man måste hota för att folk att lyda och man förstod att i takt med att folk fick kunskap skulle kritiken och ifrågasättandet ta fart.Därför hotade man så mycket där ofta straffet är döden. | |
| stuvelsberg | 2013-06-14 19:01 | |
![]() | Så jag får väl svara åt er.Ni får inte kritisera diktatorn för då ska ni dö, ej heller ifrågasätta för då ska ni dö, ni kan inte identifiera gud för han är övernaturlig och outgrundlig och i den verkligheten har varken ni eller någon annan någon som helst kunskap och kan således inte veta nåt, snarare p.g.a. detta mindre.Allt är överlämnat åt gud som är normen.Ingen mora eller etik, ingen fri vilja(han är allvetande),etc.Kan man summera allt detta annat än som humbug och fantasier? | |
| Kuralo | 2013-06-14 19:17 | |
![]() | Det är sant att man i alla tider försökt tygla folkmassan med hot och skrämsel. Inte bara med religionen utan även med politiken. Se Vad som hände i forna Jugoslavien efter Tiitos bortfall. Han lyckades ju hålla landet samman med stöd av kommunismen. När den föll så blev det ren anarki istället. Men ingenting av detta har ett uns med Gud att göra. Om en del troende väljer att se Gud som han eller hon och med mänskliga drag, så har jag inget problem med det. Men personligen ser jag honom som en kraft. Stuvelberg bara fortsätter att tjata om samma sak i varje inlägg men är mycket försiktig med egna svar. Warum??? | |
| kajix | 2013-06-14 19:26 | |
![]() | Andra Samuelsboken kapitel sex. Gud dödar Ussa. Jag är glad att den guden inte lyckats snärja mig. | |
| Kuralo | 2013-06-14 19:35 | |
![]() | Kan man kanske tycka...men är det hela sanningen | |
| stuvelsberg | 2013-06-14 19:37 | |
![]() | Jag fortsätter tjata ja,givetvis eftersom ingen lyckas med att identifiera gud och då är det en meningslös och oäkta tro, vilket är själva kärnan i gudsbegreppet. | |