Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 708

Forumkategorier

Användare Inlägg  
totravel - Ej medlem längre2014-12-23 17:24
Antal inlägg: 4735

*glesbefolkat är givetvis ett bättre ord

totravel - Ej medlem längre2014-12-23 17:26

*för att motverka den skeva åldersfördelningen......

Ett glas vin och man skriver som en kratta.....

mz_lzrd2014-12-23 18:03
Antal inlägg: 2498

"Vi är ett lågbefolkat land med oerhörda möjligheter vad gäller naturresurser och utveckling av glesbygder."

Ja, fast allt fler flyttar ju från småsamhällen in till städerna för att kunna försörja sig. Att exploatera naturresurser i det stora glesbefolkade norr är besvärligt för vi vill ha kvar samerna, rennäringen och den oförstörda naturen. Vi vill beskatta drivmedel hårt för att minska CO2-utsläppen, vilket inte gynnar glesbygdens befolkning det heller.

Invandrare flyktingar får många bebisar , vilka ska försörjas och vilka riskerar att födas in i ett utanförskap. Det är ju ganska tydligt redan idag i sk utsatta områden. Bilbränder, stenkastning mot utryckningsfordon, bomber i hyresfastigheter (Rosengård nu i dagarna), en betydande svart ekonomi som kombineras med bidrag av olika slag - jag kan inte se att det är lyckat. Jag kan inte se att det skulle bli mer lyckat av att fler flyktingar/invandrare ska bosätta sig här permanent.

totravel - Ej medlem längre2014-12-23 18:11

Mz_lzrd,

Det du nämner i sista stycket är mindre friktioner och inte alls representativt för hela samhället.

Jag tycker du har en för svart syn på framtiden och jag tror att den typen av "svartsyn" inte har något gott med sig. Om alla, mot förmodan, skulle välkomna de nya svenskarna med öppna armar så skulle integrationen gå lättare på alla plan. Vi skulle minska de friktioner som uppstår idag.

mz_lzrd2014-12-23 18:28

Dessa friktioner är inte "mindre" om man bor i Skåne. I mitt bostadsområde röstade 22% på SD, och då är inte min röst inräknad eftersom jag inte lade den på SD. Men ni som bor på andra ställen kanske inte behöver uppleva integrationsmisslyckandet på så nära håll. Våra sjukhus och vårdcentraler är överfulla, vi har flera gaturån varje vecka och vi har bilbränder och skottlossningar i bostadskvarter. Det är inte bara för att skåningar är egoistiska nazister som SD är störst i Skåne. Men det är självklart enklast att förklara fenomenet med att vi är ovanligt ogina och fientligt inställda.

Jag är en aning dystopiskt lagd, och jag håller med om att svartsyn inte är nån höjdare. Blåögd optimism och att tro alla om gott verkar dock inte funka så bra heller.

janne1212122014-12-23 18:37
Antal inlägg: 4722

totravel, du ska vara medveten om att en hel del av dem som kommer hit har inget intresse av någon integration, tvärtom står vårt samhälle för allt det dom kämpar emot, demokrati, jämställdhet, religionsfrihet osv.
Jag säger inte att det på långa vägar är ett flertal men varenda person som inte är beredda att öppet stå för det vårt samhälle har kämpat sig fram till, vill jag inte heller ta emot.
Har hört folk som vid nån intervju på radio försvarade det som ISIS sysslar med.
Kan vi förvänta oss att dessa vill bli integrerade i det svenska samhället?
Vill vi ha dom här?

Nora1 - Ej medlem längre2014-12-23 18:37
Antal inlägg: 2885

Vi behöver en politik som ser till att alla ungdomar snabbt kommer in i samhället. Antingen via jobb eller utbildning. Finns det inga jobb så skapa jobb var som helst i samhällsnyttan. Det kommer att betala sig senare. De behöver koncentrera sig på annat än att hata.
OCH jag menar då alla ungdomar oavsett etnicitet.

Nora1 - Ej medlem längre2014-12-23 18:44
Antal inlägg: 2885

Glömde säga att "sätt munkavle på föräldrar som står bakom och eldar på hatet". Det är förmodligen ännu viktigare.

totravel - Ej medlem längre2014-12-23 19:03

Jag är inte omedveten om dessa problem som ni nämner. Jag tycker fortfarande att det är mindre detaljer i helheten och att vi måste odla en betydligt mer positiv syn på invandring och migration. Vi kommer att behöva ett befolkningstillskott i framtiden för att kunna utveckla vårt samhälle och eftersom svenskar är väldigt obenägna att skaffa barn så kommer det tillskottet inte att komma den vägen i någon större utsträckning.

Jag har rest och jobbat världen runt och det har lärt mig många saker. En av dem är att människor är människor vart man än kommer. En annan lärdom är att idioter är idioter var man än kommer. Det kommer alltid att finnas ett klientel som inte kan hantera situationer de hamnar i på ett värdigt och rationellt sätt. Jag måste dock vidhålla att dessa mindre problem (även om de upplevs på nära håll uppfattas som stora) inte är annat att små problem som kan lösas med lite god vilja från omgivningen och välvilliga politiska ledare.

Jag vet att detta av många uppfattas som naivt, men den naiviteten har jag skaffat mig genom erfarenhet och den är jag stolt över och jag anser att den är betydligt mer konstruktiv än att hela tiden söka exempel på problem som uppstår i kölvattnet av olika händelser och skeenden.

50 miljoner människor är på flykt på grund av olika världsproblem. Vi har råd att ta hand om 100 000 av dem. Vi behöver 100 000 av dem för att en fortsatt utveckling av vårt samhälle.

janne1212122014-12-23 19:08

Vi pratar inte om 100 000, utan om drygt 100 000 om året, där har du skillnaden.

janne1212122014-12-23 19:12

Jag anser det mest konstruktiva vara att erkänna problemen och göra något åt dom, i stället för att blunda för dom och hoppas dom löser sig av sig själv.
Däri ligger nog din naivitet totravel.

totravel - Ej medlem längre2014-12-23 19:28

Janne,

Det var precis det jag menade. Jag pratade inte om en engångsinvandring utan över tid. Jag kanske uttryckte mig oklart. En annan oklarhet i siffrorna är att nettoinvandringen är betydligt mindre eftersom vi har en betydande utvandring. Sedan kan man alltid dra av de svenskar som repatrierar som räknas in i invandringssiffrorna.

Nettoöverskottet för födda och döda i Sverige är för närvarande inte mer än runt 10000 per år. Utan invandring har vi sjunkande befolkning. Vem tar hand om samhällsutvecklingen i framtiden?

totravel - Ej medlem längre2014-12-23 19:31

Janne,

Har jag någonsin sagt att vi inte ska rätta till dom problem som finns? Det tror jag nog inte, va? Det är en åsikt du felaktigt tillskriver mig. Var någonstans läser du in i mina inlägg att jag tycker vi ska blunda för problemen?

Jag tror med mycket stor övertygelse att vi inte löser integrationsproblemen som finns genom att kraftigt minska invandringen och göra det svårare för de invandrare som ändå kommer hit att känna någon slags trygghet i vardagen. Det är rent realpolitiskt vad SD vill göra.

DrMartens2014-12-23 19:32
Antal inlägg: 12

Jannes inlägg 18:37 är det vettigaste jag har läst i den här tråden.

totravel - Ej medlem längre2014-12-23 19:33

Sifferfel i hastigheten: nettoöverskottet är ca 20000

totravel - Ej medlem längre2014-12-23 19:36

DrMartens,

Det var väl du som häromdagen hävdade att de stora kostnaderna för den nuvarande invandringen syns först efter 10-15 år, va? Jag känner rent instinktivt att jag är på rätt väg när du är på den andra åsiktssidan.

mz_lzrd2014-12-23 19:45

totravel, det är inte mindre problem när så många människors liv förändras så fullständigt till det sämre. Man går t ex inte ut ensam här efter att det blivit mörkt. Jag tycker inte att det är ett mindre problem, jag tycker att det är enb väldig inskränkning av min personliga frihet. Att arbetande etniska svenskar är obenägna att skaffa många barn beror till stor del på att det är väldigt dyrt. Om man däremot har försörjningsstöd lönar det sig att få många barn. Man får en väldigt hygglig levnadsstandard om man har många barn men ingen beskattningsbar inkomst. Och har man redan många barn, då lönar det sig inte att skaffa sig en vit inkomst innan det yngsta barnet är 18/20(om det studerar).

janne1212122014-12-23 19:49

Helt rätt totravel att vi behöver en invandring för att kompensera de låga födelsetalen och självklart ska vi därför ta emot både arbetskraftsinvandrare och flyktingar.
Nivån måste däremot gå att diskutera.
Sverige är ett rikt land och vi har råd att vara generösa men jag är starkt orolig för samhällsutvecklingen. Aldrig någonsin förr har jag sett så många mord och överfall av och på unga tonåringar som detta året. Detta är ett varningstecken på att någonting inte är bra. Jag skyller inte detta på invandringen utan menar bara att vi har en del problem att ta hand om innan vi försöker lösa hela världens problem på egen hand.

totravel - Ej medlem längre2014-12-23 19:56

mz_lzrd,

Jag kan inte uttala mig om hur andra människors liv har förändrats så fullständigt till det sämre. Jag bor i en av Sveriges 10 största städer och har aldrig känt någon sådan inskränkning och kan därför inte identifiera mig med den.

Dina teorier om försörjningsstöd mm verkar vara tagna ur luften och jag skulle gärna läsa en källa som anger att det är mindre dyrt för invandrare att ha barn än svenskar. Rent logiskt borde det försörjningsstödet vara samma för både det första och femte barnet. Är stödet exponentiellt beroende på vilket barn i ordningen det gäller? Du kan strunta i att nämna flerbarnstillägget på barnbidraget eftersom det även gäller svenska barn.

Jag kan dock hålla med om att det finns vissa fällor i det svenska bidragssystemet som borde adresseras och ändras.

totravel - Ej medlem längre2014-12-23 20:08

Janne,

Det du vill är att diskussionen om invandringens nivåer ska diskuteras på högsta politiska nivå och det tycker jag också. Sedan verkar vi ha olika åsikter om var nivån ska ligga. Jag tycker däremot att nivåerna redan diskuteras på högsta politiska nivå och att frågan har öppnats upp den senaste tiden.

Jag är, på grund av mina egna erfarenheter, mycket invandrarvänlig. Jag ger till exempel utan att tveka pengar till de stackars EU-migranterna jag stöter på 2-3 gånger om dagen eftersom jag inte anser att frågan om jag ska ge eller inte bör politiseras. Nöden finns där nu och även om jag tycker att EU borde jobba för att dessa människor ska kunna hjälpas och integreras i sina egna hemländer så är det ett långtidsprojekt och om mina små bidrag kan hjälpa dem just nu på något vis så kan jag avvara dessa kronor.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?