Spelrum
Giraffen | 37 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 25 |
Inloggade | 62 |
Mobilspel
Pågående | 20 221 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-22 15:38 | |
![]() | Bibeln ÄR ondska, eftersom den är skriven för att kontrollera människor och förhindra dem att tänka fritt. | |
brava | 2013-10-22 15:38 | |
![]() | Du tycker att det måste finnas någon som står emot min (och andra troendes antar jag) ondska och tycker att du är den som "har det jobbet". Men jag skriver att det redan finns en som står emot ondskan -Jesus Kristus... Ja du fattar. Lågt av mig att göra så, men, men är man uttråkad så är man.. | |
brava | 2013-10-22 15:44 | |
![]() | Ja, jag har förstått att du har tagit den ståndpunkten - men det är en grov förenkling och en i min mening slapp generalisering att tro att boksamlingen Bibeln skulle vara skriven av ett enda syfte - vems? Du upprepar din rätt att tänka fritt - men hittills tycker jag inte att det har kommit fram speciellt mycket som visar att du faktiskt gör det - tänker fritt alltså. | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-22 15:56 | |
![]() | brava - Ptja, ett förslag är ju att den skrevs av romarna, som Joseph Atwill hittat belägg för nyligen, men jag vet inte. Vad jag är väldigt säker på med tanke på hur människan fungerar är ju iaf att religioner skapats för att just kontrollera människor. Som tur är fungerar det inte på alla. Och så en liten fin bit enbart i provokationssyfte: "Take your fucking cross and stick it up your ass! Religion is the game of the arseholes!" www.youtube.com/watc...O7 OCefcq1w | |
stuvelsberg | 2013-10-22 15:59 | |
![]() | Ja, den är författad av maktens män för att hålla folk på mattan. Att den är skapad likt gud av människan själv visar det omöjliga,orimliga,osannol ika, motsägelsefulla,irratione lla, oförnuftiga etc. | |
le-lou | 2013-10-22 16:15 | |
![]() | ja verkligen herregud vilka tankefel när det gäller till dimensioner och stringteorin."Vi kristna har en femte dimension". ja men grattis till det :). "Philosophy is dead and there is no need for the God hypothesis: modern cosmology has all the answers"." Hawkings. | |
eeistan | 2013-10-22 16:21 | |
![]() | Varför övergav vi vår gamla asa tro? Den var väl lika god som någon annan, eller? | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-22 16:22 | |
![]() | "Philosophy is good for asking questions, science is good for answering them." - Lawrence Krauss | |
le-lou | 2013-10-22 16:22 | |
![]() | bättre tro på människor och en gud än på gudar. Det ger betydligt mer makt åt "kyrkans män och kvinnor". | |
boffertomte | 2013-10-22 16:54 | |
![]() | Vad jag tycker mig ha märkt på de kristna här, är att de inte är vidare bra på att tänka. Tag som exempel replikskiftet mellan Brava och AWK 15.17-15.22. Där vill jag ju lova att Brava var ute i den femte dimensionen minst. Varför de kristna är dåliga på att tänka kan man ha olika teorier om. Jag tror att de har för lite övning. Om man glatt accepterar de tankevurpor som all religion bygger på, då tycker man kanske att det inte krävs mer logiskt tänkande och resonerande av en själv heller i diskussioner med andra människor. Det är bara att pladdra på, liksom. | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-22 16:58 | |
![]() | Precis. Som Carl Sagan sa: "Extraordinary claims require extraodrinary evidence." | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-10-22 17:05 | |
![]() | Alltså, det här med att en gud (inte bara en särskild religions) är osannolik, hur kommer man fram till det rent vetenskapligt och logiskt? Jag ska väl säga att jag rent magkänslomässigt delar uppfattningen, men det är inget jag vet hur man leder i bevis, så jag vill gärna veta. Jag har ställt liknande frågor i tråden tidigare, men aldrig fått något riktigt svar, tycker jag. | |
siwu | 2013-10-22 17:09 | |
![]() | Hm, jag kan tänka.....ibland för mycket. Men jag har inte tid att va med i långa disskussioner. Sorry | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-22 17:12 | |
![]() | "men det är inget jag vet hur man leder i bevis" Som sagt, ingen kan bevisa att något INTE finns (jag kan exempelvis aldrig bevisa att tomten inte finns) så det handlar väl snarare om att tro på det som det finns bäst belägg för. | |
brava | 2013-10-22 17:15 | |
![]() | @ boffertomte min post 15.17 gjorde jag utan att uppdatera så jag hade inte sett AWK:s post 15.14. Så svaret 15.18 syftar inte på mitt inlägg utan som ett svar på vem som bäst ser till att motverka människans ondska. Jag förklarar ju detta i min post 15.18. Blev det tydligare hur jag tänkte nu - eller tycker du fortfarande att du kan raljera över mina tankeförmögenheter. Det är OK gör det du om du tycker att det tillför diskussionen något. | |
brava | 2013-10-22 17:18 | |
![]() | Varför är det ingen som kommenterar mitt inlägg om årets nobelpris i Fysik? Det är ju just precis ett bevis på att "det som inte finns" - faktiskt finns. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-10-22 17:22 | |
![]() | AWK: Fast det är just det i kombination med ett antydan om en övertygelse att gud inte finns som jag inte förstår med vissa ateister. Alltså hur man går från att något X varken (kan) bevisas positivt eller negativt, till att X är osannolik, till att uttala sig med visshet om att X inte finns och till att tro på det dessutom är löjligt och ska kritiseras. Hur ser de stegen ut egentligen? | |
brava | 2013-10-22 17:22 | |
![]() | @siwu Full förståelse för dig att du drar dig undan innan alla ateister slår sig samman till ett dreglande koppel som inte har speciellt mycket annat att komma med än att tycka att vi kristna är hjärntvättade idioter. | |
le-lou | 2013-10-22 17:32 | |
![]() | Ja Brava , nu har du verkligen övertygat den tvivlande massan. Genom att hänvisa till higgs. Jag anser att Kalle Anka också existerar i ett parallellt universum fast där är han egentligen är en bäver. Nu kan alla börja tro på gud och enhörningar i skogen och tomtar och vättar och spöken och monster i garderoben också. De måste ju finnas. Den här diskussionen har sjungt på exakt samma vers som alltid när man diskuterar evolutionsteroin med kristna : "Ja, visst är Gud fantastisk.." och där slutar diskussionen. Det går liksom inte att komma längre. | |
boffertomte | 2013-10-22 17:32 | |
![]() | Arbetslinjen, det är inte så att ingen har försökt bevisa guds existens. Det har folk ägnat sig åt i årtusenden, bl a inom filosofin. Det finns en hel radda sk gudsbevis, som allihopa kan avfärdas eftersom de flesta utmynnar i nåt i stil med att Gud finns för att han har sagt att han finns och han har skapat jorden och jorden finns ju för det ser vi ju, så då finns alltså Gud - vilket inte är giltigt som bevis enligt den teoretiska logikens lagar. Du kan säkert googla gudsbevis. Och teoretisk filosofi. Om A så B, ja du minns från gymnasiet, säkert. Ingen har lyckats bevisa guds existens, och inte för att de inte försökt. | |