Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stuvelsberg | 2013-06-15 07:34 | |
![]() | Tyvärr kuralo,vi har ingen fri vilja det är en självmotsägelse.Gud är allvetande allsmäktig övernaturlig och outgrundlig och vi ska lyda och följa honom vilket utesluter en fri vilja och eftersom gud är allt detta måste konsekvensen bli att världen ser ut exakt som han vill ha den. | |
| Kuralo | 2013-06-15 07:37 | |
![]() | Gud har en plan för hela skapelsen. Rätt! Men vi människor sabbar - därför har vi det som vi har det. Så länge du är fast i din kropp så har du fin fria vilja. Motsägelsefullt kan tyckas men inte mindre sant för det. | |
| stuvelsberg | 2013-06-15 07:46 | |
![]() | Hur kan du veta att gud har en plan när du inte ens kan identifiera gud? Och hur kan du veta då att han har en plan?, och ännu värre vad den går ut på? Och vi kan inte både lyda och följa gud och samtidigt ha en fri vilja,omöjligt. | |
| ingson | 2013-06-15 07:46 | |
![]() | Kuralo, Alltså stuvelberg påpekar att det då måste ingå i guds plan att vi människor ska sabba och ställa till elände.Vilket då måste vara bra eftersom gud är god | |
| stuvelsberg | 2013-06-15 08:12 | |
![]() | Ja det är dessa två saker som är dilemmat om man ska tro blind, d.v.s. utan förnuft,logik och rationellt tänkande.Alla motsägelser samt att upphöja gud till en nivå och verklighet som vi inte har kunskap om och således eliminerar vår förmåga att veta vad eller vem gud är och då givetvis ännu mindre om någon plan eller dess innehåll. | |
| stuvelsberg | 2013-06-15 08:12 | |
![]() | Ett slags moment 22 förhållande. | |
| stuvelsberg | 2013-06-15 08:38 | |
![]() | Sen kuralo kan givetvis jag bli överraskad en dag, och betänk att det gäller givetvis dig också, det är bara det att din överraskning är mer sannolik vilket du iofs aldrig får veta om jag har rätt. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-06-15 08:47 | |
![]() | Hej kristna, hur går det med att älska sin nästa? Jag blir väl inte bestört längre över att det är troende som är intoleranta, rabblar bibelcitat samt yttrar sig med hotelser och kränkningar. Vill man ha äkta medmänsklighet får man söka sig utanför kyrkan. | |
| siwu | 2013-06-15 08:59 | |
![]() | Oj, beklagar att du träffat på så falska människor. Det finns äkta medmänsklighet i kyrkan. De mest korkade jag träffat på fanns inte inom kyrkan, så det livet är inte svart o vitt, det mesta finns överallt. Tråkigt att dra alla över en kam så! | |
| siwu | 2013-06-15 09:06 | |
![]() | Ändå tror jag inte att alla utanför kyrkan saknar medmänsklighet! | |
| Bob100 | 2013-06-15 09:20 | |
![]() | Feskekörka. Många näthatare är inte kristna. | |
| stuvelsberg | 2013-06-15 09:21 | |
![]() | Nej absolut inte, att tro på en gud är absolut ingen garant för varken medmänsklighet,godhet eller ärlighet, tyvärr är min erfarenhet total det motsatta, har bara mött giriga,oärliga,falska och egoistiska människor och kanske kan man ha en teori om varför det är så,att man t.ex. rör sig i en miljö som inte direkt genomsyras av dessa begrepp.Eftersom gudstron utesluter förnuft så blir man väl färgad av detta, samt att man duperas och liknande.Människor som jag stött på och träffat ganska mycket har i sina samtal påtalat varför man behandlar icke troende illa,för det har dessa gjort,att en troende människa aldrig kan acceptera en icke troende vilket ju framgår av bibeln där det tydligt anges att man inte får släppa in dessa i sitt hus. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-15 09:28 | |
![]() | Den bilden av troende delar jag inte alls, skulle säga att dom (lite fånigt med "vi och dom" men hittar inte bättre formulering) är som folk är mest; finns alla sorters människor både med och utan tro. Att alla troende, eller ens många, har inställningen att man inte får släppa in icke-troende känns snarare som en teoretisk konstruktion för att ge tyngd åt dina argument. Har aldrig träffat på den. | |
| stuvelsberg | 2013-06-15 09:35 | |
![]() | Ok men det har jag, alltså oviljan att acceptera en icke troende vilket som sagt var framgår i bibeln.Sen att det finns olika typer av människor är väl en självklarhet oavsett tro eller icke.Så det är absolut ingen konstruktion. | |
| siwu | 2013-06-15 09:37 | |
![]() | Stuvelsberg, du svamlar. Jesus hälsade på syndarna, åt med dem. Varför skulle kristna ta avstånd? Du hittar bara på och hoppas säkert att någon ska tro att du har rätt. | |
| stuvelsberg | 2013-06-15 09:43 | |
![]() | Därför att bibeln föreskriver det. | |
| siwu | 2013-06-15 09:48 | |
![]() | Du förstår nog inte vad du läser, be någon om hjälp, innan du virrar till dej helt. | |
| stuvelsberg | 2013-06-15 09:49 | |
![]() | OK.2JOH10-11 Om någon kommer till ert hem utan denna lära skall ni inte släppa in honom.Den som välkomnar honom blir medbrottsling. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-15 10:02 | |
![]() | Så alla troende du känner är 100% bokstavstroende? Det måste vara rätt ovanligt. | |
| siwu | 2013-06-15 10:07 | |
![]() | Om ni läser några verser innan ser ni att Aposteln Johannes varnar för dem som sprider läror om antikrist. Varnar för att umgås med dem, för det kan plåga vår själ. Du ska inte plocka ut enstaka verser ur ett större sammanhang. | |