Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 535 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Henn Glysén - Ej medlem längre | 2008-05-21 20:52 | |
![]() | Dr Ultrabra 2008-05-21 20:07 "scientologi + falun gong mfl är bara några i raden av väldigt sjuka sekter som lockar väldigt sjuka människor.." Naturligtvis behöver man inte vara en "mycket sjuk människa" för att lockas av exempelvis Scientologerna. Jag var själv med i "sekten" en kort period för cirka tjugo år sedan och jag känner/kände mig inte direkt som en sjuk människa för det. Däremot var jag en sökare med ganska kass självkänsla. Det gjorde mig givetvis till ett lätt byte för dessa månglare. Lycka och själslig frid blev jag lovad, bara jag gick deras "kurser". Jag gick två kurser och kände väl hela tiden att detta var nog inte min pryl egentligen. Men jag kämpade på, ty jag ville ju åt lyckan och friden. När de två inledande kurserna var till ända fick jag en prislista för hur mycket vidare kursdeltagande skulle kosta. Riktigt, riktigt "saltade notor" handlade det om. Det var då jag insåg att något var väldigt fel med den här sammanslutningen. Så jag tackade för mig och la benen på ryggen. Jag var en sökare med kass självkänsla, men jag var inte KORKAD. Detta var som sagt för tjugo år sedan, men än idag får jag reklam för Scientologernas "kursverksamhet" hemskickad. Scientologi och Dianetik är såklart en stor bluff. Jag är glad att de flesta här verkar ha insett det. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-05-21 20:52 | |
![]() | Ja, men man kan bara hjälpa människor som VILL bli hjälpta. | |
| Dr Ultrabra - Ej medlem längre | 2008-05-21 20:54 | |
![]() | gariam (aka sektälskaren): det är väl fritt fram att gå med i en sekt om man känner för det, grejen är att man inte har alla cornflakes i paketet om man gör det. det är ett faktum. | |
| Dr Ultrabra - Ej medlem längre | 2008-05-21 20:56 | |
![]() | henn: precis det jag menade, du var inte i mental balans och därför mer mottaglig. hade du varit i ett normalt tillstånd så hade du aldrig gått med. | |
| Snoosy | 2008-05-21 20:56 | |
![]() | jaja Gariam, vi säger så. Vi kommer inte så mycket längre :) *Heller en klapp på huvet, än spark bakom ryggen* ;) | |
| Snoosy | 2008-05-21 20:56 | |
![]() | *Hellre | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-05-21 20:56 | |
![]() | Dr Ultrabra: Jag älskar inte sekter. Kan du inte ta en diskussion eller några frågor utan att behöva hävda dig gentemot mig? Tråkigt. | |
| Henn Glysén - Ej medlem längre | 2008-05-21 20:57 | |
![]() | Nu är det ju så att Scientologerna knappast marknadsför sig själva som en sekt. Det är inte så lätt för exempelvis en sökande tonåring att inse vad hon ger sig in på. | |
| Dr Ultrabra - Ej medlem längre | 2008-05-21 20:57 | |
![]() | henn: borde kanske ha uttryckt mig annorlunda, vi byter ut "sjuk" mot "svag".. | |
| dVb - Ej medlem längre | 2008-05-21 20:58 | |
![]() | Dr Ultrabra Så du menar att man är "en mycket sjuk" människa om man för tillfället inte är i "mental balans"? | |
| Henn Glysén - Ej medlem längre | 2008-05-21 20:58 | |
![]() | Dr Ultrabra 2008-05-21 20:57 "henn: borde kanske ha uttryckt mig annorlunda, vi byter ut "sjuk" mot "svag".." Det låter bättre. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-05-21 20:59 | |
![]() | Esolu: Finns det några exempel på friska sekter? Det finns svenska kyrkan, det finns frimurare i sverige. Jag tror att frimurararnas inflytande på vårt samhälle kanske jag lite större betydelse än vad guppas tro har. | |
| Dr Ultrabra - Ej medlem längre | 2008-05-21 20:59 | |
![]() | gariam: det stör mig att du trots tidigare inlägg fortfarande är någon slags försvarare för just de sekter som nämnts. det tyder på okunskap och ignorans, jag förstår inte ditt förhållningssätt. obegripligt. | |
| Dr Ultrabra - Ej medlem längre | 2008-05-21 21:00 | |
![]() | dvb: jag uttryckte mig klumpigt, läs min lilla rättning. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-05-21 21:00 | |
![]() | *jag skulle vara har* | |
| Snoosy | 2008-05-21 21:03 | |
![]() | Gariam, en sak till.. Kommer du tänka likadant när det gäller dina egna barn. Du behöver inte informera dem om att dem gör rätt eller fel. För det löser dem ju själva, eller hur ?? | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-05-21 21:03 | |
![]() | Jag blir lite upprörd här, vad var man/kvinna finner som frid är hans egen frälsning, oavsett hur det passar in i våra sanningar. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-05-21 21:06 | |
![]() | Dr ultrabra: Jag försvarar ingen sekt. Jag ifrågasätter och diskuterar! Vilka sekter förutom scientologikyrkan har nämnts? Självklart bidrar sekter och alla möjliga olika sammanhang till att människor gör saker som de sedan ångrar, och att vissa t.o.m far riktigt illa. Poängen med den ståndpunkt jag hävdar är givetvis inte att försvara att någon far illa, utan att folk oavsett vilket måste få leva sina egna liv, och att det inte fungerar att hjälpa någon som själv inte anser sig ha problem, och att det är att klappa folk på huvudet genom att uttala sig om "rätt och "fel" i någon annans liv. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-05-21 21:07 | |
![]() | Varför denna vansinniga koppling till våra barn? Vad har ni för hjälplösa barn som aldrig tänker själva? Om ni nu är så hopplöst menlösa att era barn alltid sitter i klorna på något elakt, kanske det skulle vara dags att ha ett enkelt samtal med era barn. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-05-21 21:08 | |
![]() | Snoosy: Precis. Jag äger ingen annan människa, men jag kommer att ha ansvar för mina barn tills dess att de är myndiga. Jag kan tala om för dem vad jag känner och tänker angående saker, men jag kan aldrig hindra dem från att göra som de vill. | |