Spelrum
Giraffen47
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade84
Mobilspel
Pågående20 467

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2008-06-10 00:56
Antal inlägg: 17496

upa - jag ogillar inte hundar. Jag är rädd för dem. Det är ganska många människor, både vuxna, gamla som barn som är rädda för hundar faktiskt, speciellt stora. Det är ett väldigt bra skäl att hålla sitt djur kopplat om man går bland folk.

Vi väljer att hålla husdjur på det sättet vi gör det på, för vår egen skull, inget snack om den saken.

"Jag stör mig inte på att folk stör sig på djur. Jag stör mig på folk som stör sig på djur och anser att det de stör sig på ska rättas till oavsett konsekvenser."
Ok- så vad är det för konsekvenser du eller jag har pratat om nu ?

patboone2008-06-10 00:57
Antal inlägg: 3222

Har själv haft schäfer i många år och är inte särdeles hundrädd.
Tycker dock att så länge vilken idiot som helst kan skaffa sig en stor, potentiellt livsfarlig hund utan att ha någon som helst aning om hur man uppfostrar eller kontrollerar den så är koppeltvång i tätbebyggelse en självklarhet.
Dessutom är det väl ytterst tveksamt om man i detta fall kan tala om "fobi". Tvärtom tycker jag att det är mycket rationellt att vara rädd för att bekanta sig med okända hundar på egen hand. Speciellt om man ingenting vet om ägaren.

Jamo2008-06-10 00:58
Antal inlägg: 438

Håller med le-lou, hundar har inte på uteserveringar att göra. Och argumentet "mina och hundens behov, livsglädje bla blabla" med mera år bara löjligt. Vad har hundar för behov av att vara på uteserveringar? Dom är nöjda med mat, vila, motion och gå ut o skita. Låt oss slippa dessa hemska djur på serveringar. Och förresten, ni som säger att vi som inte gillar hundar har ingen rätt att inverka på era liv med era djur, vad har ni för rätt att inverka på våra?

Minta2008-06-10 00:58
Antal inlägg: 20042

Ja, Le lou, men jag har inte träffat så många som tycker som du på de kaféer jag gått på. Det ser man ganska snart och jag har bara haft positiva upplevelser och tvärtom har människor kommit fram och velat klappa hunden och talat om hur fin och vacker hon är. Jag kan inte hela tiden tänka på att det kan finnas en och annan fobiker där vi är, då skulle jag inte orka ha hund.

Basta - Ej medlem längre2008-06-10 00:59
Antal inlägg: 3528

le-lou
Jag kommer aldrig att fatta ditt liv.

Tufflan2008-06-10 01:00
Antal inlägg: 1254

Precis patboone, håller helt med dig!

upa - Ej medlem längre2008-06-10 01:00
Antal inlägg: 2565

Jag är emot ett generellt koppeltvång. Det tror jag inte på helt enkelt. Att man kopplar hunden vid stora folkmassor och vid trafikerade vägar är ju inget underligt. Jag kan i vänlighetens namn koppla hunden om någon ber mig men jag tänker inte hålla min hund kopplad i förebyggand syfte.

Minta2008-06-10 01:02

Jag skaffade hund för att jag ville det och tycker om hundar. Jag skaffade inte hund för att i första hand tänka på alla som inte gillar hundar och inte vill ha hundar i sin närhet. Då borde inga hundar tillåtas i städer.

Basta - Ej medlem längre2008-06-10 01:02
Antal inlägg: 3528

Minta allt du behöver är en man som kommer döda alla djur som du tar med dig.

le-lou2008-06-10 01:05

minta - fobiker? du måste blunda när du läser :). Fobiker och hundrädda är inte de enda. Hundar hör inte hemma på ställen där folk sitter och äter, så enkelt är det.

"Det är inte tillåtet att ta med sig
hunden på restaurang eller café.
Miljöförvaltningen har fått ett flertal frågor från allmänheten om det är tillåtet att ta med
sig hunden på restaurang eller andra serveringsställen.
Det har i Sverige under lång tid, både innan och efter Sveriges inträde i EU, funnits ett
förbud i den nationella livsmedelslagstiftningen mot att ha hundar och andra djur i
livsmedelslokaler.

I samband med att de gemensamma EG-förordningarna om hygien
och kontroll trädde i kraft 1 januari 2006, upphörde dock den tidigare nationella
lagstiftningen på området. Förbudet mot att tex hundar får vistas i livsmedelslokaler
regleras nu istället i EG-förordningarna, så i praktiken har inte bestämmelserna ändrats.
Om hundar m.fl. djur står följande i Europaparlamentets och Rådets Förordning (EG) nr
852/2004 av den 29 april 2004 om livsmedelshygien, bilaga II, kapitel IX, punkt 4;
”Adekvata förfaranden ska finnas för att bekämpa skadedjur. Adekvata förfaranden ska
även finnas för att förhindra att tamdjur får tillträde till platser där livsmedel bereds,
hanteras eller lagras (eller, om den behöriga myndigheten tillåter detta i särskilda fall,
för att förhindra att sådant tillträde leder till kontaminering).”

En uteservering på trottoar eller annan öppen plats, som inte är inbyggd eller i övrigt
skyddad från förorening, exv. från fåglar, biltrafik, bedöms inte omfattas av
bestämmelserna om hundförbud, och här kan föreståndaren för serveringen tillåta att
hundar får medtagas.

Så, en uteservering som är på nåt sätt inbyggd, med markiser , staket el likn är det alltså INTE tillåtet att ha med sig hund på."

le-lou2008-06-10 01:05

Basta, vill du mig nåt så maila så kan vi reda ut det där istället.

Minta2008-06-10 01:06

le lou, på de kafér jag går hör hundar hemma eftersom det är tillåtet att vara där med hund. Annars hade vi inte suttit där.

le-lou2008-06-10 01:08

tillåtet ? hur kan det vara tillåtet egentligen när det enligt Miljöförvaltningen inte är tillåtet?

Minta2008-06-10 01:09

Jag har aldrig varit på något ställe med min hund där de inte varit tillåtet att ha hund. Det har varit utekaféer och uterestauranger. En uteresturang ville på en direkt fråga helst inte ha hundar där under lunchtid mellan 12 0ch ett, men säger ändå ingenting om personen inte frågar.

upa - Ej medlem längre2008-06-10 01:09

Finns det ett "hundcafé" där ägarna vill ha det på det viset och kunderna är nöjda så finns det ju ingen anledning att stoppa det.

Minta2008-06-10 01:09

Uteservering som inte är inhägnad är det väl tillåtet? Det skrev du ju själv.

Jamo2008-06-10 01:10
Antal inlägg: 438

HAr för mig att uteserveringar måste vara inhängnade....

Rolf C - Ej medlem längre2008-06-10 01:11
Antal inlägg: 50

Jag hörde på radion om en restaurang nere på kontinenten,,, där var alla tvungna att vara tysta,, eftersom hunden i huset blev upprörd om man pratade! Det må jag säga,, där var det verkligen hunden som bestämde!!

upa - Ej medlem längre2008-06-10 01:12

Ja, men ett staket skyddar varken mot bilavagser, människoavgaser, fågelskit eller hundhår.

le-lou2008-06-10 01:13

"skyddar mot biltrafik" står det.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?