Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 837

Forumkategorier

Användare Inlägg  
carlmartin - Ej medlem längre2008-06-25 12:48
Antal inlägg: 4590

ord - kommer du ihåg fabeln om solen och vinden?

MissT2008-06-25 12:56
Antal inlägg: 1110

Skottpengar på Ordprofeten

zimba - Ej medlem längre2008-06-25 12:59
Antal inlägg: 2256

Ja nästan faktiskt.. Undrar om inte besserwisser är en sjukdom. Det är i alla fall inte normalt att alltid tro att man vet bättre än alla andra oavsett vad som diskuteras..

bennyboll - Ej medlem längre2008-06-25 13:03
Antal inlägg: 8806

håller med missT..

Ordprofeten: Jag tror och vet, att de flesta överviktiga vet sanningen, du behöver inte tala om det!
Jag själv är mycket medveten om det, och försöker då o då att göra något åt problemet, men det är inte så lätt som många tror! Jag äter bra mat med mycket grönsaker, äter aldrig fikabröd, sällan glass m.m och rör på mej ganska mycket..
Och iof bryr jag mej inte om vad andra tycker, det viktiga är att tycka om sig själv o att mina allra närmaste tycker om mej som jag är!!

Zizzi2008-06-25 13:04
Antal inlägg: 866

ordprofeten, det du skriver är så ...vad ska jag säga...korkat, föraktfullt, imbecillt..att jag med all säkerhet vet att du är en provokatör. Och då menar jag inte enbart i denna tråd.
INGEN människa jag känner framför sina åsikter på ett så plumt sätt som du oftast gör, därför känns du för mig overklig och "trollig".
Du tycker säkert att du har fakta för allt du skriver och kanske det går att läsa någonstans för man kan väl hitta "fakta" lite varstans, men du glömmer ofta bort den empatiska, mänskliga biten. Om du är verklig så ser du nog inte denna brist hos dig själv.
Klart att alla med beroenden, sjukdomar och alla människor som skiljer sig från "normen" skulle kunna ändra på sig om det bara var att ändra på det som den människan och omgivningen tycker är fel. Men varför ser det då inte ut så i världen?
Det finns fetma, undervikt, psykisk sjukdom, rökare, narkomaner, alkoholister, religionsfanatiker, mördare, självmordskandidater, arbetslösa...you name it..det finns en hel värld med människor som med all säkerhet inte skulle passa in i din favoritvärld. Vad är det som hindrar alla dessa från att banta, äta, "fixa hjärnan, sluta röka-knarka-dricka, sluta döda i guds namn, sluta mörda, ta livet av sig, fixa ett jobb osv. Varför är inte alla lika perfekta som dig?
Kan det vara för att de inte har någon som säger dem "sanningen"?
Om en person som du, likt en Messias steg fram och sade: "sluten med det i gören, ty i bliven ej lyckliga på detta vis", då var det ju klart. Eller?
Det förstår ju du, likväl som jag, att besluten måste komma inifrån människan som har problem. Det är ju den människan som måste komma till insikt att den har problem och då jobba med det därifrån.
Att du på internet, eller IRL säger "sanningar" till folk, det är väl inget som du på allvar menar ska förändra deras sätt att agera?

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-25 13:05
Antal inlägg: 1302

carlmartin, ja, den tycks döda ett par miljoner om året genom överviktsrelaterade sjukdomar. Kanske dags att byta strategi och vara ärliga istället?

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-25 13:08

Märkligt... de flesta är överens om att det jag säger stämmer, men av olika skäl, antingen på grund av att det är just jag som säger det, eller på grund av att nån kan bli ledsen så bör det inte sägas? Men det jag säger upprepas av mina kritiker som även ofta ställer sig bakom det, men med brasklappen att det nog inte bör sägas. Man blir väldigt fundersam :)

zimba - Ej medlem längre2008-06-25 13:09

Zizzi, så fantastiskt bra skrivet! Håller med dig till 100 %!

bennyboll - Ej medlem längre2008-06-25 13:09

Kan vi inte börja att hacka på alla rökare nu? Tänk vad det kostar samhället och det dödar många miljoner om året det med eller?
En cigarett är inte livsnödvändigt, men det är mat...
Du behöver inte börja att röka, men äta bör man..

emman2008-06-25 13:13
Antal inlägg: 1630

vi har redan hackat på rökare i x antal trådar =)

zimba - Ej medlem längre2008-06-25 13:15

Ingen är perfekt, men vissa tror att de är det. Även om man lever i en perfekt tillvaro så kan den ändras på ett ögonblick till ett rent helvete och då kanske viktnedgång och annat är mindre viktigt att ta itu med..

illiterate - Ej medlem längre2008-06-25 13:15
Antal inlägg: 6521

Kan vi inte hacka lite på hackers istället?

trashone - Ej medlem längre2008-06-25 13:17
Antal inlägg: 18678

Neva! Inte när jag äntligen fått blodvittring på hur skoj det är att leka med kod

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-25 13:21

Zizzi, "Att du på internet, eller IRL säger "sanningar" till folk, det är väl inget som du på allvar menar ska förändra deras sätt att agera?"
•Så det är bättre att vara tyst och låta sina medmänniskor äta sig till döds? Du verkar vara en hoppfull individ :) Ska vi strunta i krig, svält och orättvisor av andra slag också? Verkar vara en ganska egoistisk inställning.

E_Cantona2008-06-25 13:24
Antal inlägg: 1765

Men bara för man säger sanningar så måste man väl inte vara respektlös, plump och nedlåtande?

bennyboll - Ej medlem längre2008-06-25 13:25

Tänk detta scenario: En överviktig rökare med alkoholproblem utan jobb och som lever på socialbidrag?? Vad kostar inte det samhället....

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-25 13:30

E_Cantona, när har jag varit nedlåtande?

E_Cantona2008-06-25 13:33
Antal inlägg: 1765

I nästan varj inlägg, ser du inte det så tycker jag synd om dig och din "lilla" värld du befinner dig i...

carlmartin - Ej medlem längre2008-06-25 13:33
Antal inlägg: 4590

Ord: du kommer uppenbarligen inte ihåg den- eller är inte enig i konklusionen.
det är inget fel i att framföra sitt budskap med eftertryck, men jag tror (och det är väl en trossak) att man kommer längre med värme än kyla när det gäller att advokera för en ändring av ett beteende. Jag köper inte att det absolut är det ena eller andra (fördömmande eller vag uppmuntran) som är orsak till att vi får fler feta människor i sverige. Men tendensen är enligt mig att fördömmande attityder vida överstiger initiativ för att uppmuntra människor att gå ned i vikt. tror du att man kommer längre med piska än med morot?

som en liten parantes vill jag tillägga att människor som sprider gott humör och god energi sparar pengar för samhället, genom att generera glädje, som ofta leder till ett långt och produktivt liv och motverkar sjukdom osv.

Zizzi2008-06-25 13:38
Antal inlägg: 866

ordprofeten, om du skulle säga till mig: "Vad du ser anskrämlig ut när du är så där mager, tjock, drogad" (eller vad det nu är som stör), menar du då, på allvar, att jag då skulle få insikt av dina ord och förändra mitt leverne?

Sen så tycker jag att du hoppar lite hit och dit i ditt resonemang.
Först så borde tjockisar banta för att de kostade skattebetalarna för mycket pengar, sen så vill du att de ska gå ner i vikt för att du bryr dig om deras hälsa.
Sist så jämställer du att låta bli att vara "ärlig" med att strunta i krig, svält och orättvisor.

Jag blir liite förvirrad, faktiskt ;-).

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?