Spelrum
| Giraffen | 53 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 44 |
| Inloggade | 100 |
Mobilspel
| Pågående | 19 874 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:58 | |
![]() | dude, hm, jag tror inte du läst mina inlägg tidigare. Naturligtvis har AÖ samma rättigheter. Diskussionen om "hem" grundar sig i att jag inte gillar formuleringen. Jag har svårt att tycka att medierna gör rätt som skriver att hon får komma hem. Sverige är ju inte hennes hem. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:59 | |
![]() | hunters, ja akta dig. Jag är jättefarlig. Jag kan indoktrinera människor att bli moraliska vildar bara genom att skriva i Betapets forum. | |
| Paradisia | 2009-04-07 22:59 | |
![]() | Hon är fortfarande ingen mördare. Och det var inte när polismannen sköts som det sägs att hon laddade om vapnet åt Cox utan när dom flydde och hamnade i skottlossning med polisen när dom greps. | |
| strom9030 | 2009-04-07 23:01 | |
![]() | Det spelar ingen roll vad du säger heller, katalias. Lite kul dock att du menar att hemlandet inte är där man har sitt medborgarskap, hur menar du då? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-07 23:03 | |
![]() | Min mamma har inte svenskt medborgarskap, men hennes hem är i alla bemärkelser här. Bara ett exempel. | |
| strom9030 | 2009-04-07 23:03 | |
![]() | Hunters...sköna värderingar har du. Var rädd om dom :) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-07 23:03 | |
![]() | Jo, jag har läst dina inlägg katalias. Många använder ordet "hem" för att beskriva inte nödvändigtvis ett ställe där man nyligen varit bosatt. "Hembygd" står t.ex. från där man är bördig, och i mitt fall är t.ex. min hembygd vid siljans strand, även fast jag inte bott där på 20 år! Samma språkbruk används t.ex. för invandrare som bott i sverige länge, och tom för andra generationens invandrare som fötts(!!!) i sverige, d.v.s. att hemlandet hänvisar till där man var född eller i vissa fall där ens föräldrar och ens hemspråk kommer ifrån. Hemspråksundervisning i skolan hänvisar till ett språk som är levande i ens hem, inte att man hör hemma i det land där språket talas. Nu var jag kanske lite dryg, men det faktum att du inte gillar formuleringen är förvisso centralt för dig - men inte för sakfrågan. | |
| Minta | 2009-04-07 23:06 | |
![]() | Jaap, svennen i Grekalnd frikändes för mord. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-04-07 23:06 | |
![]() | Minta: So what? | |
| strom9030 | 2009-04-07 23:07 | |
![]() | Varför söker inte din mamma svenskt medborgarskap om hon ändå betraktar Sverige som sitt hemland, katalias? En nyfiken fråga bara som förvisso inte behöver besvaras. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-04-07 23:07 | |
![]() | För övrigt tror jag man har väckt rättegången igen, men är inte säker. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-07 23:10 | |
![]() | strom9030, varför skulle hon? Hon har inget behov av svenskt medborgarskap. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-07 23:11 | |
![]() | Dude, jag blir förvirrad av ditt inlägg. Vilken sakfråga? Det här med "hem" är något som diskuterades tidigare i tråden och det är det jag och strom9030 har pratat om. Att AÖ inte skulle ha samma rättigheter som andra svenska medborgare har jag absolut inte påstått. | |
| hunters - Ej medlem längre | 2009-04-07 23:16 | |
![]() | Jaha och min mamma gillar att vara i sin sommarstuga och har en hund. AÖ har rättigheter som svensk medborgare och det är helt ointressant vad katalias anser att "hem" har för innebörd. Själv anser jag mig vara en världsmedborgare och alla jordens barn är mina syskon. Det kommer knappast hjälpa mig om min flickvän skjuter någon. Mitt svenska medborgarskap däremot kanske skulle kunna göra att jag slipper ut efter sådär 28 år, sweet, där lurade jag systemet. | |
| hunters - Ej medlem längre | 2009-04-07 23:20 | |
![]() | Jaha, nu framstår jag ju som en extremt långsam skrivare. Tog det mig verkligen så många minuter att skriva att jag missade att det med "HEM" var en intern diskussion och inte en anledning att låta AÖ dö i Amerikat. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-07 23:20 | |
![]() | Som svensk bör man aldrig ge upp sitt medborgarskap hunters! Det finns få länder på denna jord vars statsmakt man kan räkna med ställer upp för en när man är i nöd. Tycka vad man vill om enstaka fall, men det är något som man skall vara jävligt tacksam för. | |
| strom9030 | 2009-04-07 23:21 | |
![]() | Ha ha hunters...bra där! | |
| Minta | 2009-04-07 23:32 | |
![]() | Jaap, ja att han var oskyldig alltså. | |
| strom9030 | 2009-04-07 23:33 | |
![]() | Jag har heller inget behov av något medborgarskap men nu är det ju trots allt en skyldighet/rättighet man åtnjuter/har i all världens länder. Det finns säkert många människor som bor och lever här och betraktar Sverige som sitt hemland i alla bemärkelser men många av dessa har ändå sitt hjärta i sitt ursprungsland och är inte beredda att ge upp sitt medborgarskap av olika skäl. Utan att lägga någon större värdering på den saken så kan man väl ändå beakta att denna önskan och rättighet även kan delas av någon som heter Annika Östberg? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-07 23:45 | |
![]() | strom9030, jag håller med dudeniros definition på "hem". Men när jag började diskutera begreppet så var det med anledning av en dn-artikel (som nu är helt förändrad) där mantrat var att "nu kommer Annika hem". Jag reagerade mot det och skrev så. Jag har konsekvent i den här tråden syftat på artikelns användande av ordet "hem", som jag inte uppfattade var enligt dudeniros definition. Att du, och exempelvis hunters, envisas med att tolka in någon slags känslokyla och moralbrist hos mig är beklagligt men inget jag bryr mig så värst mycket om. Jag har ALDRIG påstått att AÖ inte ska få åtnjuta samma rättigheter som svenska medborgare i övrigt. Tvärtom. En liten rekapitulation: ------------------------- ------ 2009-04-07 11:48 Jaha, så hon kommer "hem" nu. (Syftat på Viktors länk till dn-artikeln). Liksom andra i den här tråden tycker jag att det är lite väl vinklat. Hon har ju inte levt i Sverige sedan hon var för liten för att ens minnas det. Hur kan man då säga "hem"? Mediavinklat för att skapa sympati. 2009-04-07 20:16 Att hon kämpar med näbbar och klor för att göra sitt liv så drägligt som möjligt säger jag verkligen inget om. Jag skulle givetvis göra detsamma. Nu är hon ju svensk medborgare och det blir väl hennes "räddning". Till slut. Grattis. Men välkommen "hem"? Näe. 2009-04-07 22:05 Storm, det vore lite intressant att om du hänvisade till inlägg i tråden som du tycker är påhopp på AÖ och försök att "än en gång döma" henne. Åtminstone jag har bara gett uttryck för min åsikt att hon inte kan kalla Sverige för "hem" eftersom hon inte ens minns sin tid här. Och även om hon har sina släktingar här är det ju fortfarande inte hennes hem. Och så anser jag att hennes dom på inget vis är inkorrekt. Hon begick brott i USA och har dömts efter lagen där. (...) Varje rättstat har sin straffskala. Annika är dömd enligt amerikansk straffskala. Nu råkar hon vara svensk och har därmed fått en chans att bli frigiven tidigare än vad amerikansk lag skulle medge. Som sagt. Grattis! Kul att en människa får en andra chans. Men inte tusan skulle det varit fel att neka henne det. ------------------------- - Med andra ord, medmänniskan i mig är glad för Annikas skull. Jag är glad att hennes svenska medborgarskap ger henne en andra chans. Men principiellt önskar jag att andra hade fått den chansen i stället, andra som inte begått våldsbrott. Var hon har sitt "hem" enligt min definition i den här tråden, eller "hem" enligt dudeniros definition (som jag tycker funkar utmärkt, men fick inte uppfattningen att det var den definitionen som användes i dn tidigare) spelar precis lika liten roll som att exempelvis jämföra straffskalor mellan nationerna. Något annat har jag inte påstått. | |