Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2012-03-05 12:11
Antal inlägg: 37631

dom kommer driva så han börjar att ta ut sin pansion,det handlar inte om människor längre ,det hamdlar om pengar

kaffedryck2012-03-05 17:16
Antal inlägg: 57

Det handlar inte om att Försäkringskassan tycker att folk är friska bara för att den tidsbegränsade ersättingen upphör utan det är så regelverket ser ut, oavsett frisk eller inte

Pocaloca2012-03-05 17:17
Antal inlägg: 2156

Det är ju det som är galet

jpcnrd - Ej medlem längre2012-03-05 18:34
Antal inlägg: 620

Vad är det som är galet? Att den tidsbegränsade ersättningen upphör för att ersättas med a-kassa i tre månader tills den går tillbaka till sjukpenning i fall inga jobb påträffas? Det tycker jag låter bra, och det utgår jag att ni också tycker. Annars får ni gärna skriva ut det i klartext.

Tråkigt att den här personen blir ''nollad'' får se sin försäkringsgrundande inkomst satt till noll. Jag undrar vad det beror på, om det inte är en ren lögn. Förmodligen är han en av dem som aldrig har haft en inkomst men som trots det fick aktivitetsersättning (''förtidspensionering'') någon gång under nittiotalet, tvärt emot de regler som funnits i nära trettio år. Jag hade gärna sett att man kunde betrakta dessa krakar som ett vulgärt undantag, en liten klick människor som tillåtits hemma och dö ut (eller ''vänta på kvällen'', som mannen i artikeln säger) med sin förtidspensionering, och bara applicera de riktiga reglerna på nya sjukdomsfall. Men regeringen verkar tyvärr vara överambitiös här.

jpcnrd - Ej medlem längre2012-03-05 18:43

Fast nu läser jag att han bara haft tidsbegränsad sjukersättning i 1.5 år. Då ska sjukpenningen baseras på den inkomst han hade innan han prövades av arbetsmarknaden, och mig veterligen var det ingen som sedan 2006 fått full sjukpenning trots noll i inkomst. Jag tycker detta är suspekt. Den enda förklaringen jag kan se är att han inte haft någon a-kassa och att den nya sjukpenningen prövas mot denna inkomst -- men det tror jag faktiskt strider mot reglerna. Någon som vet vad ''då riskerar Per att få en betydligt lägre ersättning än tidigare'' kan tänkas betyda? Ligger ''risken'' i att han glömmer att skriva i formuläret på ett korrekt sätt?

VSK Ljusdal2012-03-05 18:52
Antal inlägg: 3

Jag tvivlar faktiskt starkt på att FK skriver i sin motivering att han skall ligga och jobba, det skulle knappast hålla i ett överklagande och jag har aldrig sett en sån motivering. Vanligaste orsaken till ett avslag på sjukersättning (obs, ej sjukpenning) handlar om varaktigheten för sjukdomen. Sen verkar det skumt med att SGI skulle bli noll. Även om man blir "nollad" efter ha haft tidsbegränsad sjukersättning får man tillbaka sin SGI. Knepigt reportage men visst såg han ganska dålig ut.

Sen fick han knappast aktivitetsersättning på 90-talet då man måste vara under 30 år för att få det. Aktivitetsersättning är dessutom i teorin inte "förtidspension" då den alltid är tidsbegränsad.

jpcnrd - Ej medlem längre2012-03-05 19:13

Nej, som sagt så såg jag nu att han bara haft sjukersättning i 1.5 år. Jag grubblade på om han varit en av dem som fått förtidspension i det tidigare systemet trots att han inte haft någon sgi alls.

Jag antar att ''risk att få lägre ersättning'' kan syfta på att den nya SGI:n kan komma att baseras på hans a-kassa (som kan vara lägre än den inkomst han hade tidigare). Kan det stämma?

umbä2012-03-05 20:55
Antal inlägg: 1

Ett litet inlägg bara . Blir så ledsen när ni klankar ner på folk som är sjuka . Man kan vara det utan att det står i pannan . Jag brukar önska att jag inte hade några ben eller så för då skulle folk förstå att man är sjuk .Jag har ett riktigt dåligt hjärta efter en kraftig hjärtinfarkt för 12 år sedan .Helt borta 7-8 min . Detta satte djupa spår både kroppsligt och själsligt i mig . Har till detta också fler andra sjukdomar . Har varit sjukskriven helt i stort sett i 12 år . Arbetstränat efter 4 år men det fungerade inte . Men nu har det hänt som jag inte trodde var sant .Mina dagar har gått ut !!!!!!Jag är frisk ,enligt försäkringskassan . Vilket lyckorus !!!!!!!!!Konstigt att jag inte känner det bara . HMMMMM men det kommer väll med tiden .Det är inte lätt att vara en liten sjuk kärring mot det stora systemet . Ska man sedan få höra att du ser inte sjuk ut . Vem faan vill gå och gråta hela dagarna ,det gör jag hemma i min ensamhet . Det är fasen ingen drömm att vara hemma och sjuk när alla andra jobbar . Jag blev sjuk för att jag jobbade för mycket ,. Så arbets skygg är jag inte . Vi finns faktiskt vi som är sjuka trots f-kassans friskintyg . Tack för mig blev bara så ledsen när jag läste en del inlägg.

Lillstölla2012-03-05 23:23
Antal inlägg: 23831

umbä: Jag lider med dig. Vet hur du har det!
Kram

le-lou2012-03-06 07:25
Antal inlägg: 17500

förstår inte heller varför Per Sköld skulle drabbas av nedsatt SGI, den borde han behålla under glappet om han står inskriven på arbetsförmedlingen som han har varit enligt Agenda iaf. det verkar helt virrigt alltihop.

Yamma2012-03-06 08:06
Antal inlägg: 2285

Jag postade länken för att det var en underhållande motivering. Om det är sant eller ej spelar ingen roll för humorn. ;)
Ligga och jobba liksom, sängprovare i Ankeborg då eller?

Min makes teori är att det jobbar en massa sossar på FK som vill sätta dit Moderaternas politik. "Få se hur de klarar sig NURÅ!"

VSK Ljusdal2012-03-07 17:49
Antal inlägg: 3

Idag har FK gått ut och förnekat att de har skrivit att han i Agenda skulle ha fått nej med motiveringen att han kan ligga och jobba. Tycker det är djupt beklagligt att Agenda som skall vara ett seriöst program inte kan prestera bättre. Trodde faktiskt bättre om Agenda för detta var "kvällspressnivå" och även för en insatt var det väldigt svårt att förstå själva ärendet som hela programmet byggdes upp kring.

Intressant teori din man har men på FK:s interna undersökning hur man röstade i senaste valet vann alliansen med knapp majoritet. Finns säkert många sossar, jag tillhör en av dem :-), men det funkar inte att avslå utan grund då det skulle ändras i omprövningen eller förvaltningsdomstolen.

Gautama2012-03-08 16:55
Antal inlägg: 6854

folkvet.nu/2011/09/s...-a nstalld/

Träsmak2012-03-08 17:15
Antal inlägg: 882

Tack Gautama.
... tror 100% på det som står där ...

le-lou2012-03-08 17:47

och vem är denna hemliga försäkringsanställd? Dummaste jag hört att fk går in och ändrar på sjukintyg. För det första GÅR det inte att göra, rent praktiskt, det är offentliga handlingar och skulle upptäckas pronto.

kaffedryck2012-03-08 17:48

Tror inte en sekund på att chefer på Försäkringskassan skulle uppmana sina anställda att konsekvent neka ersättning.

kaffedryck2012-03-08 17:49

håller med dig le-lou och speciellt när intygen nu är elektroniska

le-lou2012-03-08 17:54

Det hon pratar om i brevet är brottsligt att göra. Och är det nåt folk på fk är, så är det livrädda för att göra något som är otillåtet och icke enligt reglerna. Allt granskas inte av en, utav av flera och därtill också av en extern säkerhetsavdelning.
Detta är smutskastning av högsta nivå och totalt fejk. Jag har arbetat på FK, dock ej för sjukpenning men jag jobbade som handläggare för föräldrapenning: som anställd är man en robot, bakbunden av rutiner - man måste hålla sig till paragraferna och regler annars tar det hus i helvete kan jag lova och det är noga övervakat. Alla papper går in i systemen via inläsningscentralen och handläggarna jobbar med de sedan via sin skärm, alltså via datorn. Du kan inte ändra ett jota på något som är inskannat.

kaffedryck2012-03-08 18:01

Att de anställda skulle ha en dold agenda är rent förtal! Hela historien är suspekt och saknar förankring i verkligheten

SatanIGatan-2012-03-08 18:08
Antal inlägg: 2934

Så allt går helt rätt till på FK? Och alla sköter sina jobb?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?