Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 222 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2008-12-07 21:27 | |
![]() | ja varför dra in hela religionen å alla dess människor i kvinnodiskriminerade TRADITIONER?? | |
| Filippa Flax | 2008-12-07 21:29 | |
![]() | Vad menar du? | |
| ingson | 2008-12-07 21:30 | |
![]() | znizze 20:15 Jag ställde en konkret fråga om slöja som du inte svarade på. Däremot har du svarat mer allmänt; "vi muslimer gör PRECIS de som står i koranen och vad gud vill vi ska ha och göra" Menar du att alla svar står i koranen? | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2008-12-07 21:30 | |
![]() | finns det kvinnodiskriminerade traditioner vill många skylla på religionen osv | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2008-12-07 21:33 | |
![]() | den här tråden borde ligga under seriöst | |
| vulcan | 2008-12-07 21:33 | |
![]() | Angående kvinnlig omskärelse så anser jag att det måste vara något grundläggande fel i både kristendom och islam då bevisligen båda dessa religioner kan samexistera med detta barbariska övergrepp. Ett moralsystem värt namnet ska inte vara möjligt att "kombinera" med sådant. Å andra sidan verkar ju människor kunna kombinera nästan vilka motsägelsefulla ståndpunkter som helst och vara övertygade om att deras eget moralsystem hänger samman ändå... | |
| Filippa Flax | 2008-12-07 21:38 | |
![]() | Det är ju tyvärr, så som Sylvia Plath skriver, att många muslimska flickor inte får visa sin kropp för män. Svårt då att vara i simhall och på strand. Så vill jag inte att någon tjej ska ha det! Kvinnlig omskärelse är vidrigt och borde ge höga straff för dem som utför ingreppen. Där har man gått hela vägen och nöjer sig inte med att dölja kvinnans kropp i en burka. Nej, hennes sexuella njutningar ska också tas bort. Vem försvarar sådant? | |
| vulcan | 2008-12-07 21:38 | |
![]() | Mårten: Turkiet är väl iofs knappast ett representativt exempel på någonting som gäller Islam, då detta land har en speciell historia som knappast låter sig jämföras med något annat lands. Intoleransen mot att blanda religion och politik grundar sig väl snarast i landsfadern Atatürks idéer om ett nationalistiskt, sekulärt Turkiet med orientering mot Europa. Att Islam varit mer tolerant mot andra religioner historiskt sett är nog alla med lite historisk kunskap ense om. Att situationen ser ut så idag är kanske ett lite mer kontroversiellt påstående, likaså att Islam i praktiken ändå inte skulle ha varit en ganska hårt, expansiv religion där det kostat ganska mycket att försöka stå emot. | |
| butterkaka | 2008-12-07 21:46 | |
![]() | Jag har gått i en klass, med i princip endast muslimer, i 9 år. Vet en del om deras sätt att leva och om islam, inga fördomar från min sida iallafall :) | |
| Filippa Flax | 2008-12-07 21:48 | |
![]() | Hej Butterkaka Du har ju en jätteintressant erfarenhet. Kan du inte berätta mer? Fick dessa tjejer bada bland killar? | |
| butterkaka | 2008-12-07 21:52 | |
![]() | hade 2 tjejer i klassen som inte fick bada, Men ingen tjej bar slöja i min klass,de flesta föräldrar tkr inte att man ska ha slöja som barn, ska man ha slöja så ska det vara ett beslut man själv tagit i mogen ålder tex | |
| Filippa Flax | 2008-12-07 21:54 | |
![]() | Frågan är i vilken riktning som utvecklingen går. Fler eller färre småflickor med slöja? | |
| butterkaka | 2008-12-07 22:00 | |
![]() | Det är precis som med alla andra människor, beror på vanorna. I vissa "svenska" familjer lägger sig barnen alltid klockan 20, i andra familjer lägger sig barnen när de vill. Så är det ju med muslimska familjer, några har själva haft slöja som barn och låter därför barnet ta på slöjan i ung ålder, Andra anser att barnet inte är moget nog att ta på slöjan även fast han/hon vill ha på sig den. Det handlar bara om vanor. Svårt att avgöra om fler har slöja eller inte. Majorteten av muslimska småflickor bär enligt mej och mina erfarenheter inte slöja. | |
| Filippa Flax | 2008-12-07 22:06 | |
![]() | Nästa fråga, tycker jag, är om alla ska behandlas lika i skolan och om man kan begära att alla ska så på simundervisning tillsammans. | |
| znizze | 2008-12-07 22:07 | |
![]() | butterkaka PRECIS SOM DU SÄGER ANGÅENDE SLÖJA | |
| butterkaka | 2008-12-07 22:10 | |
![]() | ang simundervisning, så är det majoriteten som får vara med, som jag sa ovan handlar det om vanor, dessutom så tror man att de flesta muslimska tjejer inte får bada bara för att man uppmärksammar de som inte får, de som "sticker ut" | |
| ingson | 2008-12-07 22:11 | |
![]() | znizze bättre svar än så kan jag väl få på min uttryckliga slöjfråga, dvs själva motivationen, och då talar vi inte om barn | |
| butterkaka | 2008-12-07 22:11 | |
![]() | är det en grupp på 15 muslimska tjejer så är det ..igen av min erfarenhet ..kanske 3-4 som inte får bada | |
| Filippa Flax | 2008-12-07 22:11 | |
![]() | Men vad gör vi med dem som inte får lära sig simma? Lämnar dem åt sitt öde eller finns det alternativ? | |
| y not | 2008-12-07 22:12 | |
![]() | Jag fattar inte att beta tillåter en tråd med frågeställningen Vad tycker ni om muslimer? Kan inte se något seriöst i en sådan frågeställning? | |