Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 479 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2009-01-14 00:43 | |
![]() | rem Problemet är ju att de inte nöjde sig med det, utan att de genom åren fortsatt in på palestinsk mark, och skapat fler och fler bosättningar. Ett annat problem är ju hur palestinier behandlas vid kontroller av Israelisk militär osv.. Samt att Israel inte vill ha dit FN och FN observatörer för att se till att inga övergrepp sker mellan parterna. | |
| micro113 | 2009-01-14 00:44 | |
![]() | ullis Det är sant, men min poäng var att jag inte tror att det påverkar tillräckligt mycket, så att det skulle löna sig att skapa ett krig som en komplott för att få upp oljepriset. | |
| micro113 | 2009-01-14 00:48 | |
![]() | rem Menar du att det är danska bosättare som smugit sig in på svensk mark och ockuperar Skåne, Halland och Blekinge :)))) Det förklarar språket där nere ;) | |
| Phisus - Ej medlem längre | 2009-01-14 00:49 | |
![]() | visst, man kan ägna sig åt att bojkotta till höger och vänster. undrar om det leder nån vart.. vad, konkret, ska man bojkotta som är israeliskt? apelsiner, ok, men vad mer? | |
| remvanrijn | 2009-01-14 00:49 | |
![]() | micro jag nämnde Västbanken,Gaza;Sinai och Golanhöjdarna Vilka ANDRA område syftar du på nu? | |
| remvanrijn | 2009-01-14 00:51 | |
![]() | Micro om Skåne mfl. nej nej nej, men kan Sverige betraktas som ockupationsmakt över dessa landskap eller om Danmark skulle gå in och kräva tillbaka dem, skulle de anses vara ockupanter? | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-14 01:01 | |
![]() | Jag tycker att debatten blir lite lätt sandlådeaktig då det kommer in en tjomme som på allvar börjar dra anledningar som härrör ur Bibeln. Bibeln är en sagobok med dramatiska skildringar söm utspelade sig i en tid som ingen nu levande människa kan ha en personlig rellation till. Tyvärr så tror jag att staten Israel skapades av kristna européer för att bli av med judarna en gång för alla. Det var tyvärr inte enbart Hitler och hans anhang som var ivriga antisemiter i Europa på tiden för andra världskriget. Jag tror också att det är den kristne som glatt hejar på Israel som är antisemit och tänker som förut att judarna kan hålla sig där. Jag ser personligen helldre de judiska familjer som kommer från Europa innan andra världskriget i Europa än att jag ser dem i Palestina. | |
| Mårten | 2009-01-14 01:13 | |
![]() | Remvanrijn: Oavsett om Skåne har tillhört Sverige eller Danmark så har det alltid bott skåningar där. Precis som invånarna i Palestina (oavsett religion och etnicitet) genom historien politiskt har tillhört olika länder och riken och aldrig varit självständiga. Det är oväsentligt att det var Syrien och Egypten som anföll Israel i det krig du nämner. Utropandet av staten Israel 1948 var illegal, och som orättfärdig stat är det alltid legitimt att attackera den för att ställa saker och ting till rätta, oavsett om det gått en dag eller hundra år sedan det skedde. Detsamma gäller de som flyttat till Israel. En israelisk bonde är en sionistisk ockupant och krigsförbrytare och är med andra ord inte att betrakta som civil under några omständigheter. Speciellt när staten är grundat på en så ond ideologi som sionismen så ställer det ju mycket starka moraliska krav på alla som flyttat dit i dess namn att omvärdera detta beslut och flytta tillbaka, och de som brister i att göra det står till svars för de moraliska konsekvenserna av detta beslut. Etubrute: Du representerar en form av kristendom som är grundad på radikalt selektivt läsande, och vars Israelstöd inte är grundat på något annat än att de tycker att det är gulligt att städer som de känner igen från sånger de sjungit på söndagarna i [insert name of frikyrka here] omnämns på nyheterna. De profetior som anropas för att rättfärdiga ställningstagandet för Israel återfinns i Gamla Testamentet. De är dock inte formulerade så att FN ska återföra Guds folk till det land som de en gång med vapen tog från Jebuseer och Filisteer. Förutom att det är helt uppenbart att dessa profetior syftar på återkomsten från den babyloniska fångenskapen så beskriver de omständigheter som ingen kristen kan ställa upp på vad de än skulle gälla, att de som inte är judar ska förslavas eller avrättas. Det går inte att läsa varannan rad i GT i sedan ta politisk ställning utifrån det. För de kristna som upptäckt att det finns ett knippe böcker även efter Malaki kan lätt läsa sig till att i och med Jesus inte är så att Guds folk är judarna, utan att Guds folk är alla kristna, och det blir då helt befängt att åberopa verser från Jesaja som pratar om Guds folk i den gammaltestamentliga betydelsen samtidigt som man bekänner sig till en betydelse av Guds folk i den nytestamentliga betydelsen i och med att man bekänner sig som kristen. Vad nya testamentet säger judarna råder det ju inga som helst tvivel om heller (de är "djävulens söner" och "mänsklighetens fiender") och i det ljuset blir det än mer bisarrt att blint verka för att de ska ha en egen stat. | |
| Gatopardo - Ej medlem längre | 2009-01-14 01:20 | |
![]() | Jag förstår inte vart du vill komma micro... Det verkar som om att du bojkottar för bojkottandets skull... Trött jag blir på sånna som dig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Missnöjestönt! | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-01-14 01:21 | |
![]() | Jag håller mig till min linje,i alla fall. | |
| Mårten | 2009-01-14 01:24 | |
![]() | Min linje är att man inte ska låta religionen styra politiska territorialanspråk för att de omnämns i religiösa skrifter. Sådant är Guds uppgift då det är dags. Till och med för en rättrogen jude är det inte människorna som ska återupprätta Israel, utan Gud, och det på den yttersta dagen. | |
| micro113 | 2009-01-14 01:25 | |
![]() | rem I dag är de landskapen svenska, och Danmark skulle betraktas som ockupationsmakt. Det hänger ju lite på att de nu också är befolkade av svenskar. Därför blir ju frågan om Israeliska bosättare på Palestinsk mark viktig. Om de skulle lyckas bo in landet, så kommer ju Palestina förlora rätten till det. När det gällde utökning så menade jag i de uppräknade områdena, och inte nya områden. Det är fler bosättare på Palestinsk mark nu än för 20 år sedan. | |
| micro113 | 2009-01-14 01:27 | |
![]() | Gatopardo Jag bojkottar Israeliska produkter för att jag protesterar mot ockupationen av palestinsk mark, samt hur paletstinier bli behandlade. Jag anser att frågan aktualiserades ytterligare när Israel i strid med internationell rätt beskjöt ambulanser och bombade sjukhus. | |
| Mårten | 2009-01-14 01:28 | |
![]() | Om någon, låt oss kalla honom David Bengustavsson, skulle flytta till Skåne och utropa det till självständig stat skulle polisen åka dit. Om David skulle vifta med hagelbrakaren för att försvara sin statsbildning skulle även svensk polis skjuta honom. Det är i det moraliska sammanhanget man ska prata om Israel, inte genom att jämföra det med snapphanar etc. | |
| micro113 | 2009-01-14 01:32 | |
![]() | Tack Mårten Du är en klippa när det konflikten i Mellanöstern. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-01-14 01:39 | |
![]() | Ja faktiskt, även om jag annars är allergisk mot 20cm-långa inlägg späckade med länkar och citat. | |
| Minta | 2009-01-14 01:42 | |
![]() | Varför inte? Det gjordes ju mot apartheidregimen i Sydafrika. Nu tycker alla det var rätt att den försvann, också med bojkott från andra länder. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-14 01:44 | |
![]() | poäng micro (angående antalet offer). Jag tror att rättvisa bara är att lägga åt sidan och glömma bort. Om USA kunde inse det oförnuftiga och faktiskt våga kritisera israel officiellt (det har varit en hel del demonstrationer runt om i usa senaste veckan, så israel har inget ovillkorligt stöd från det amerikanska FOLKET) så skulle FN kunna gå in och upprätta en tvåstatslösning samt avväpna båda sidor och ha FN-posteringar i 400 år eller vad som nu krävs i genomsnitt för att folk skall vå vidare med sina liv. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-01-14 01:48 | |
![]() | Det låter väldigt bra, dudeniro. Kom bara ihåg att Israel sitter på kärnvapen och inte alls verkar villiga att ge tillbaka någonting som de har tagit elelr släppa handen på USA. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-01-14 01:50 | |
![]() | Jag tror att Obama är i ett svårt dilemma; det skulle kunna vara farligt t o m för Amerika att ta sin hand ifrån Israel. | |