Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade34
Mobilspel
Pågående19 000

Forumkategorier

Användare Inlägg  
clinton2010-09-12 19:57
Antal inlägg: 283

EpsilonNoll:
Du kan inte säga att gud finns. VET du att gud finns? Det kallas väl ändå för TRO just därför att tro är det som religion grundas på, ej vetskap.
Min personliga övertygelse är att det inte finns något högre andligt väsen, att det inte finns "något" efter detta liv, att våran existens inte har någon "högre" mening.

Sen människans begynnelse har det hos vartenda folkslag på denna planet uppkommit någon form av religion och en tro på högre, andliga väsen. Allt från de stora världsreligionerna till de små naturfolkens och djungelstammarnas dyrkan av andar och gudar. religioner har kommit och gått under årtusenden så som asatron hos vikingarna och gudarna i den grekiska mytologin.
Min uppfattning är att människan har uppfunnit gudstron och tron på "något mer än jordelivet" av den enkla anledningen att vi p g a den självmedvetenhet vi har utvecklat anser att tanken på att vårt liv inte har någon mening eller syfte är alltför skrämmande. Att det är alltför ångestframkallande för vårt intellekt att det inte skulle vara något mer efter döden.
Religioner och gudstro har växt fram hos alla folkslag just för att vi är medvetna om vår existens och dödlighet och vårat intellekt inte vill/kan acceptera att vi bara är en naturens slump och att det jordeliv vi har faktiskt är allt vi kommer att få.
För det är skrämmande att tänka sig att det faktiskt inte finns något mer än det här. Det är ångestframkallande att veta att vi faktiskt kommer att dö och att allt tar slut i det ögonblicket.
Som jag ser det så är personer med religiös övertygelse helt enkelt för svaga för att orka acceptera denna tanke och är således tvugna att fly in i en gudstro och en tro på evigt liv för att göra sin egen existens uthärdlig.
Min fråga till alla troende: Hur kan ni vara säkra på att ni inte bara lurar er själva med er tro för att göra er tillvaro mera lättuthärdlig?
...då tänker säkert många av er att ni inte skulle kunna tänka er en värld utan gud, eller att "jag vet att gud finns för jag känner det i mitt hjärta".men det är ju just det som är min poäng! känn efter hur det skulle kännas om ni för ett ögonblick inte trodde att gud fanns? skulle det vara skrämmande? och i så fall hur vet ni att det inte är just för att den tanken är så skrämmande som gör att ni accepterar tron på en gud bara för att det är det bekvämaste alternativet?
Jag skulle gärna vilja ha ett svar med ett intellektuellt perspektiv på den här frågan från någon troende.

Och sist men inte minst: allt som jag sagt ovan är min personliga tro och övertygelse. Jag är dock ödmjuk nog att säga att jag naturligtvis inte kan veta säkert att det förhåller sig på det sättet, på samma sätt som ingen troende kan VETA att det verkligen finns en gud. Det finns inte en varelse på denna jord som VET, trots det så har jag mött många religiösa människor som säger just det, att dom VET! Detta tycker jag är en oerhört arrogant attityd som visar på avsaknad av respekt för oliktänkande.
Jag har min tro men erkänner att det är just bara en tro och att jag inte vet hur det förhåller sig, jag respekterar religiösa för deras tro. Varför kan inte ni visa mig samma respekt?

mrperfect2010-09-12 22:00
Antal inlägg: 11437

clinton

tack för din uppsats, så slapp jag :P

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-12 22:10
Antal inlägg: 37631

lite synd om dej tycker jag clinton,jag har inte skapat Gud har skapat mej,det var en kappten som var ute med sinna mannar på en övning en av mannarna var kristen det gillade inte kaptenen,så han ville sätta dit honom
,så han sa till mannarna ;ser ni skogen där borta ? ja säger alla, ser ni träden där borta ? ja svarar dom ,ser ni Gud frågar han? alla säger nej,den kristna mannen säger ser ni kaptenen? ja svarar alla ser ni hans blanka knappar ja svarar dom ,ser ni hans förstånd ?

Guanyin - Ej medlem längre2010-09-12 22:14
Antal inlägg: 1120

Jätterolig jämförelse ttiittii. Not.

Jag tycker att första delen av två ikväll på tvåan; Roten till allt ont, var mycket intressant. Det är ungefär så jag ser på så gott som all religion...

p_warnberg2010-09-12 22:22
Antal inlägg: 129

De påståenden som du citerar är ifrån personer som inte är speciellt insatta i vad bibeln säger.
Gud är bara god. Djävulen är bara ond. Gissa i vilket fack orsaken till rullstolen hamnar.
Gud sände sin son för att dö för våra synder och sjukdomar.

Finns citaten av Åsa Waldau och pingstpastorn på Youtube eller nåt?

clinton2010-09-12 22:45

Jag visste att någon skulle skriva just det som ttittii skrev: "tycker synd om dig"....ja du, jag tycker lika synd om dig som lever i en illusion för att du inte har mod nog att acceptera verkligheten.
Dessutom bad jag om ett intellektuellt svar på min fråga och det var tydligen inget som du kunde bistå med.

clinton2010-09-12 22:58

.....dessutom ttiittii så verkar du inte ha tagit in ett enda ord av det jag skrev, du lever med skygglappar på och är alltför upptagen med att predika din egen åskådning för att överhuvudtaget kunna ta in andras åsikter och värdera dom neutralt, och sådana människor har jag absolut ingen respekt för. om du inte vill lyssna på och ta in andras åsikter hur kan du då förvänta dig att någon ska lyssna på dina?

SethGecko2010-09-12 23:06
Antal inlägg: 635

"Religion is like a penis
It's fine to have one
It's fine to be proud of it
But please don't whip it out in public and start waving it around
And PLEASE don't try to shove it down any children's throats"

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-12 23:10

Clinton jag tror inte du och jag lever i samma värklighet ,jag har inga behov av att du ska tycka som jag gör,jag tycker om att vara kristen leva efter budorden,och skulle inte kunna tänka mej ett liv utan kyrkan,jag vill ha ett rikt liv ,presis som du säger så respekterar jag dina åsikter men jag tar dom inte till mej ,det har ingenting med mod att göra som du tror,men jag respekterar att du tror som du gör,och det är ganska varnlig att kristna inte respekteras av icke kristna så jag är van

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-12 23:11

jag förväntar mej ingen ting av dej Clinton och kräver ingemting av Dej!

Nerösktji - Ej medlem längre2010-09-12 23:23
Antal inlägg: 387

Jag anser att vi borde skapa en lite råare religion. En som förespråkar halshuggningar, steningar och avrättningar av oskyldiga. En som vi terrorister skulle kunna leva efter, speciellt vi som aldrig raka oss.

Eller vänta.. det finns ju redan.

Då kan vi skapa en religion där man får enligt gud ha sex med pojkar, eftersom kvinnor är ju faktiskt synden förkroppsligad.

Fast då kan ju katolicismen stämma oss... och vi vill ju inte ha nazi-sympatisörer som styr över våran skam över att vara människa?
Jag menar, kondom är ju faktiskt en uppfinning av satan själv.

Vänta, jag har en riktigt radikal idé! Häng med nu. Vi behöver inte tro, för det finns inget att tro på. Att Jesus ursprungliga budskap har förvandlats till ett kapitalistisk böghatarbudskap är ingen tvekan om.
Man är kokkobello om man tror på en andlig varelse helt enkelt. Speciellt när man kan förändra kraven hela tiden.

clinton2010-09-12 23:40

ttittii
Ja vi lever helt klart med olika livsåskådningar du och jag, vilken av dom som är verklighet vet dock varken du eller jag eller någon annan heller för den delen.
Det som gör mig lite irriterad är dock att du bara viftar bort mina frågeställningar som nonsens. Jag begär inte att du ska anamma mina idéer, men du vägrar kategoriskt att ens ta in dom och göra ett försök att värdera dom. Jag undrar varför?
och så tycker jag att du ska skippa den där martyrgrejen att du är så "van att kristna inte respekteras av icke kristna" för den avsaknaden av respekt är precis lika stor åt andra hållet också.

clinton2010-09-12 23:56

....för att förtydliga mig så är det detta jag undrar: Har du frågat dig själv VARFÖR du tror på gud, och i så fall vad blev svaret?
Jag är genuint intresserad av att få veta för att se om det finns andra anledningar än dom som jag nämner i tidigare inlägg och som jag anser är anledningen till varför de flesta människor har en gudstro.

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-13 00:13

varför måste du ha fler anledningar räcker inte dom du har?

clinton2010-09-13 00:17

Nej, eftersom du som alla andra troende inte godtar mina förklaringar så vill jag veta vilka era anlednigar är till er gudstro.
Är du rädd för att ställa dig själv den frågan? om inte, varför kan du inte svara?

clinton2010-09-13 00:22

Se det som en chans att vinna över mig på din sida, om jag kan se anledningen till gudstro ur samma perspektiv som dig så kanske jag skulle ändra min inställning till densamma.

Nerösktji - Ej medlem längre2010-09-13 00:39
Antal inlägg: 387

Religiösa människor skrämmer mig faktiskt.

Snoosy2010-09-13 00:50
Antal inlägg: 4273

Tyckte detta var bra beskrivet.
Lite mina egna tankar kring Gud!
svt.se/2.101792/sver...fr om=tabla

Man kanske ska se till Gud som världen. Vårat allt.
Vi är Gud. Det är vi som skapar världen.
Gud var enligt min mening inte skapad för att jaga oss med pekpinnar.
Men många går till punkt och pricka efter bibeln.
Om Gud nu fanns. Så som dom tror. SÅ ser dom ju Gud som en härskare. En makthavare.
Är övertygad om att begreppet Gud är vi. Det vi människor skapat och gjort av denna värld.

Kirgizistan2010-09-13 00:52
Antal inlägg: 1188

Det är ju inget nytt att (mer och mindre) religiösa är korkade.

anneli72 - Ej medlem längre2010-09-13 00:53
Antal inlägg: 11612

ulf ekman är stabil.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?