Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 1 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 26 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 19 588 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-02-23 11:54 | |
![]() | Kungahuset borde väl kunna vara självförsörjande? Det hade varit lämpligt. | |
Gautama | 2012-02-23 11:56 | |
![]() | Nej, det är klart att de kanske inte sliter ihjäl sig för pengarna, det har jag inte sagt. Men att de som varumärke drar in pengar till svenska staten kan vi ju inte blunda för. Ditt sista kapitel jonisk har jag inget svar på, jag är nog inte en av dem som förfasas över det som du nämner. Fattar inte varför jag ger mig in i denna diskussion egentligen, har inget intresse utav det och har debatterat det tillräckligt förut:-) | |
le-lou | 2012-02-23 11:57 | |
![]() | www.dn.se/ekonomi/ku...-a v-staten Tydligen går kungahuset med förlust. Hur de nu räknar fram sånt? | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-23 11:57 | |
![]() | Det var ju just mitt sista kapitel som var poängen. | |
Gautama | 2012-02-23 12:00 | |
![]() | Jo, men jag har väl inte sagt emot dig jonisk..., jag försökte mig på en gissning innan bara, jag har ingen aning varför det är så. Jag upplever inte heller att det är så som du säger, tvärtom så tror jag oftast att de som är rika också gillar kungahuset..., den vanliga arbetaren som gnäller på de rika är oftast inte för kungahuset, enligt min erfarenhet. Är det någon särskild du syftar på? | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-23 12:03 | |
![]() | Nej, verkligen inte. Det var en allmän reaktion; t ex baserat på reaktioner på fb på dagens nyhet kontra Reinfeldts utspel om pensionsålder. Inkonsekvent, i mina ögon. | |
le-lou | 2012-02-23 12:03 | |
![]() | oj, jag tycker det är helt tvärtom ja. Jag upplever att kungahuset verkar ha det största stödet hos de vanliga arbetarna, både när man spanar forum i frågan och när man kollar hos sin omgivning. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-23 12:03 | |
![]() | Ja, så upplever jag det också. | |
Gautama | 2012-02-23 12:04 | |
![]() | Så om man reagerar och är emot högre pensionsålder men ändå tycker att kungahuset är bra för sverige så är man alltså inkonsekvent enligt dig? Jag kan inte se sammanhanget alls?? | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-23 12:20 | |
![]() | Nä, gör man kopplingen så enkel så låter det ju rådumt. Vad jag menar är: I debatten om den höjda pensionsåldern så har många argument och arga kommentarer handlat om att politiker får ohemult mycket betalt för att vända papper, medan den 'vanlige arbetaren' (ditt ordval, inte mitt) sliter för att få det att gå ihop. Att samma personer håller monarkin om ryggen, som inte på något sätt sliter för att få det att gå ihop, utan i sin arbetsinsats kan liknas vid pappersvändare, är för mig obegripligt. | |
Gautama | 2012-02-23 12:22 | |
![]() | Ok, då förstår jag hur du menar. Bara som tillägg i debatten så kan jag säga att jag är varken för eller emot kungahuset, det är mig ganska intetsägande. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-23 12:26 | |
![]() | Och jag kan tillägga att jag är emot, men inte i första hand av ekonomiska skäl, utan för att det känns förlegat, odemokratiskt och framför allt onödigt. | |
A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-02-23 12:38 | |
![]() | On a side note: som telefonsäljare ringde jag hem till en kund häromveckan som hade 'hertig' som titel. Han tyckte det var en kul grej och hade bara testat att lägga in det för att se om det skulle gå igenom. Undrar om man kan få kalla sig kung också? | |
kaffeflicka - Ej medlem längre | 2012-02-23 12:39 | |
![]() | Menade inte att såra någon speciell och även jag anser ju att en grattistråd ska hållas fri från glåpord. | |
allida | 2012-02-23 12:44 | |
![]() | Min far som skulle blivit 98 i år (dog i fjol) var emot monarki. Han sade alltid att en president kunde man avsätta om denne/a inte skötte vad som ålagts. Men en kung/drottning är ju inte vald av folk och därför inte avsättbar. Om man inte som i äldre tider "störtade kungen" .... | |
kaffeflicka - Ej medlem längre | 2012-02-23 12:58 | |
![]() | Nu i vinter hade jag en vecka utomlands det tvivelaktiga nöjet att vara hänvisad till tyska tv-kanaler samt bbc. En gång pratade de fnissande om vår kung, då i samband med bilder från en strippklubb. Nåväl, Carl Gustaf påtog sig uppenbart motvilligt regentskapet då hans farfar avled. Han skapade ett eget valspråk: För Sverige i tiden. Med de orden anser jag att han borde ha abdikerat för länge sedan och jag har svårt att förstå att Victoria vill utsätta sitt lilla barn för samma påpassade uppväxt som hon själv har haft. De gamla kungahusen har sannerligen inte i tiden och med äkta demokrati att göra. | |
slånbär | 2012-02-23 13:08 | |
![]() | Jag tycker dessutom att vårt kungahus är så jäkla skitnödiga hela tiden och håller på konvenansen i alla lägen. Nåde den som säger du till kungen och sinsemellan är det ju också hans kungliga höghet hit och dit precis hela tiden. Victoria har ju visserligen en mer avslappnad attityd men hennes föräldrar tycks ju tro att dom är heliga. Jämför man med Norges och framförallt Danmarks kungahus så lever våra kvar på 1700 talet. För Sverige i tiden - nä inte ett dugg. | |
_hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-02-23 13:22 | |
![]() | kul inlägg av en med nicket "kaffeflicka" | |
_hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-02-23 13:27 | |
![]() | jag har dock förståelse för om folk tycker ett kungahus idag är både odemokratiskt och förlegat men om man reste sig lite mer upp rakryggat och ser det mer som en tradition, ett stycke historia i vår tid, en spegling av det förgångna och en symbol för ett land som vi alla hjälpt till att skapa så är det väl värt att bevara. Jag har bott i både republiker och monarkier och min uppfattning är att i alla länder försöker man skapa traditioner och i yngre länder hittar man gärna på sin historia och bekräftar den med pompa, precis som vi och andra ländr också gjort en gång | |
_hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-02-23 13:28 | |
![]() | när det gäller det ekonomiska så har kungahuset dragit in flerfallt mer till statskassan än vad de kostar och en folkvald president är minsann inte billigare. Titta på Finland men de har också ett kungahus(vårt) gratis | |