Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 171 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-03-17 15:46 | |
![]() | Men pion, alla egenskaper är "fysiska". Hur menar du? Vilka egenskaper är "betydligt mer flytande och godtyckliga" (vad det nu betyder)? | |
| pion ekrot | 2009-03-17 15:55 | |
![]() | En fysisk egenskap är att vara stark i bemärkelsen mycket muskelmassa t ex. Sen finns det massor med egenskaper som kopplas till beteenden men som inte är något fysiskt i sig. Det finns det massor med exempel på, jag tänker inte sitta här och radda upp alla. | |
| Plåtnicklas | 2009-03-17 16:19 | |
![]() | männen har väl för lite att göra när de insett att de inte kan få barn eller producera nåt annat coolt så då vill de visa sig duktiga på jobbet ist... de dom inte vet är att de kommer att dö tillslut ändå. | |
| Stig-Einar27 | 2009-03-17 16:23 | |
![]() | Kvinnan och mannen är olika av naturen, såsom Gud skapade dem. Varför det i moderna tider tycks vara en hysteri kring att ändra på detta ehuru det onekligen är ett fungerande koncept förstår jag inte. Kvinnan med sina modersinstinkter lämpar sig utan tvivel bäst som hemmafru, där hon för göra vad hon gör bäst, tänk på barnen om inte annat! Mannen är som bekant den som på bästa vis försörjer och skaffar uppehälle åt familjen, denna ordning är utav naturen förutbestämd och det finns ingen som helst anledning att rucka på den. Mvh Stig-Einar | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:26 | |
![]() | Orka, Illi. | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:27 | |
![]() | E Soul "Att det är större spridning bland män än vad skillnaden är mellan manligt och kvinnligt genomsnitt..." Vad betyder det? "Spridning bland män" Spridning av vad exakt? Om man t.ex vill påvisa en spridning av intelligens använder man ju många delar i hjärnan samtidigt. Om du menar mer en fysisk spridning om man nu skulle ta t.ex hjärnbalk så kan det ju betyda något hela annat. Jag undrar var är källan till det du skriver så man kan läsa och jämföra. Självklart är hjärnan komplicerad och för att mäta en viss sak måste man väl ta hänsyn till många saker. Egenskaper som intelligens är ju därför svårt att mäta enbart med att visuellt sett studera en hjärna eftersom det finns en miljard saker att ta hänsyn till. Det har jag svårt att tro att man kommer lyckas med. Områden i hjärnan som specifikt skiljer sig inom en viss grupp människor jämfört med en annan,och vad just den delen av hjärnan styr är dock mer intressant. Eftersom jag inte tror på att utpräglad homosexualitet beror på uppfostran eller miljöfaktorer så blir resultatet av vad man ser just i hjärnan intressant, särskilt om man kan koppla ihop resultat med hormoner under fostertiden kanske. Jag tror inte heller att en person med den sk "våldsamma" genen som man tror sig ha hittat behöver bli våldsam just därför, då det är en mängd faktorer som påverkar om vi blir arga och varför och hur vår miljö ser ut, särskilt under barndom. Att vara homosexuell är en tydlig särskiljning och att vara kvnna och man är också det en tyldig särskiljning. Din sk "spridning" inom gruppen män resp kvinnor, att den är "större" än spridningen mellan män/kvinnor, är därför intressant att få en källa på med vad man menar. Är det t.ex en egenskap så som intelligens är ju det självklart att man inte kan "se" det i hjärnan, pga hur den fysiskt är utformad. Därför först måste man ta hänsyn till alla olika typer av intelligens och då faller ju det man skulle studera. | |
| Maskulinist | 2009-03-17 16:27 | |
![]() | Eh, hur är en egenskap "flytande" och "godtycklig"? Låter som retorik, tycker jag. Usel retorik. | |
| Stig-Einar27 | 2009-03-17 16:30 | |
![]() | Tacka vet jag en riktig käring som vet att laga god mat och rå om barnen. Nej, sådana där "moderna" kvinnor ger jag inget för. Mvh Stig-Einar | |
| sophistry - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:30 | |
![]() | "Har kvinnan större makt än Männen vilka är störst mannen eller kvinnan i samhället?????????'" Kvinnan tycks inte ha större makt än männen bara för att hon är en kvinna. Om mannens eller kvinnans roller i termer av storlek i samhället i överhuvudtaget är jämförbara är tveksamt. Problemställningens avgränsning är oklar. Dock gjorde frågan möjligt för många i målgruppen att bearbeta sina egna problem relaterade till konkurrensen mellan man och kvinna. Jag finner inte rum för konkurans i mitt eget kontakt med mina manliga kolleger i arbetet eller män i mitt privatliv. Vi samarbetar och kompletterar varandra i det mesta på ett mycket bra sätt. Det finns inga lönemässiga skillnader i mitt företag som beror på kön, men dock skillnader som beror på utbildning, antalet anställningsår och arbetsinsatser. Här är det jag som bestämmer. Det beror inte på att jag är en kvinna utan enbart på att jag äger företaget. | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:30 | |
![]() | pion ekrot Jag menar inte att något är ett bevis mer än att man funnit skillnader och det är intressant och jag tycker man ska forska mer. Vad vissa tycker ang mångfald eller inte tycker jag inte hör hit och inte heller människors olika flytande egenskaper som kan kopplas ha sin grund till miljön självklart. Det är allmänt ointressant. | |
| sophistry - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:31 | |
![]() | När ska vi gifta oss, Stig- Einar27? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:31 | |
![]() | Mekano, eftersom jag är forskare själv skulle jag naturligtvis aldrig få för mig att nedvärdera forskning! ;) Jag skrev att mycket av teoribildningen och hur man väljer att lägga upp studier är på en historisk bakgrund av skeva urval och teorier om vad som skall studeras baserade på män. Det var inte meningen att det skulle tolkas som att modern forskning är biased eller felaktig, däremot tror jag att det finns ett grundläggande forskningsteoretiskt underskott som hänger ihop med forskningens (männens) historiska ointresse för att studera kvinnors beteende. Min analogi var främst till socialvetenskapalig forskning, där i princip alla "stora teorier" är baserade på studier om män och mäns beteende. På så vis finns t.ex. lärandeteorier, konfliktteorier och andra som lyckas förklara mäns brottslighet t.ex, men totalt misslyckas med att förklara varför kvinnor inte begår brott i samma situation som män. | |
| Maskulinist | 2009-03-17 16:31 | |
![]() | katten65: Måste säga att jag beundrar dig. Jag brukar nämligen också roa mig med att spela dum här på forumet - skriva en massa osammanhängande trams och spamma skiljetecken (frågetecken är min favorit också). Jag tycker själv att jag brukar vara rätt rolig. Eller, rättare sagt: jag tyckte det, tills jag snubblade över den här tråden. Well done! | |
| pion ekrot | 2009-03-17 16:32 | |
![]() | Ja. Flytande och godtycklig i relation till en faktisk fysisk muskelmassa = egenskapen "stark". Inte taget ur sitt sammanhang. Hur ser din egen s.k retorik ut? Slänga skit-retorik? | |
| sophistry - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:34 | |
![]() | mitt eget kontakt = min egen kontakt | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:34 | |
![]() | "i miljön" menade jag. Forskningen har visat att kvinnor använder fler områden i hjärnan rörande tal och språk än män. Någon som har en källa som motsäger exempelvis detta? Jag tycker att det är intressant och troligtvis ligger det något i det eller är det bara en slump att det är fler män än kvinnor som stammar? Varför det är farligt att titta på samband förstår jag inte om man inte samtidigt tar hänsyn till annat som man ska ta hänsyn till. | |
| Stig-Einar27 | 2009-03-17 16:35 | |
![]() | Till Sophistry Hoho du, det är ett smickrande förslag du kommer med, och jag är glad att du delar min syn på äktenskapet och är en kvinna som uppskattar riktigt kvinnogöra. Jag är nog emellertid lite för gammal för dig är jag rädd. Mvh Stig-Einar | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:35 | |
![]() | dudeniro Okej och det har i så fall inget med mina länkar att göra | |
| sophistry - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:36 | |
![]() | Det är farligt att titta på samband, men skulle sådana skillnader ge kvinna/mannen mer makt i samhället? | |
| pion ekrot | 2009-03-17 16:36 | |
![]() | Mekano: Få motsäger sig att fysiska skillnader finns. Frågan är varför det är intressant och vad som händer med slutsatserna av biologiSTISK forskning i praktiken. Jag tycker att det är ungefär lika intressant som rasbiologi, som sagt. Det är inte ointressant med miljön eftersom den ju hänger ihop med biologin, och INTE bara åt ena hållet. | |