Spelrum
Giraffen33
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 339

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Caligatia2009-04-02 01:58
Antal inlägg: 2187

Såg du ens inslaget?
Det var ursprungskullen - som jag förstod övergick till vakthundsbolaget.
Catch - hunden som attackerade sin matte.
De 3 hundarna i hundgården.
De (minst) 2 rapporterade fallen med lösspringande hundar.
Annons på annons på annons om hundar till försäljning efter att ägarna inte klarat av dem.

Och dessutom. Detta var som sagt en rutinerad hunduppfödare, van vid krävande hundar. Tror du verkligen att han bara försökte med en kull valpar; och sedan gav upp?

Budalv - Ej medlem längre2009-04-02 02:00
Antal inlägg: 2199

Läste nyss om en som sålde blandrasvalpar schäfer/ovtjarka varav två blev handikapphundar. Hm...

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-02 02:00
Antal inlägg: 450

har aldrig sagt att de 'r en familjehund,sa bara att den mkt väl kunde vara trevlig sådan om den fick arbeta på det sättet som den var till för.är den farlig för ni sett de på tv,ge er,men som alltid på detta jävla skit forum så vet alla allt o är besserwisser.(skiter i om jag inte kan stava rätt)men ni vet bäst,orkar inte diskutera med idioter

Budalv - Ej medlem längre2009-04-02 02:01

"2 av dem arbetar som handikapphundar, 1 åt en cp-skadad kille på 12 år den andra åt en epileptiker."

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-02 02:02

budalv:nej det går inte för sig att dom gör de,dom är livsfarliga mördarhundar,dom äter säkert upp dom

Caligatia2009-04-02 02:04

Nu faller jag förvisso i samma grop själv, men det är väl snarare idioten som börjar kalla folk saker när argumenten brister?

Och nej, allt på TV är inte sant, men det betyder inte att INGENTING på TV är sant heller. Man får kritiskt granska det som finns på TV, och även vilka avsändarna är och vilket syfte det har. Man kan även beroende på kanal tillmäta inslagen mer eller mindre trovärdighet; SVT ligger högt på min lista.

Utan någon som helst bakgrundsinformation överhuvudtaget hade jag ÄNDÅ blivit skrämd av den här hunden om jag bara sett klippen med dem; utan någon "speak". Kroppsspråket hunden hade sade mest i hela inslaget.

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-02 02:05

Ja, det stämmer att rasen är otroligt stor, min mammas syssling i Ryssland har två stycken som jag träffat och hanen vägde runt 100kg, men inte var de aggressiva inte. Tvärtom, hanen som heter Aggbaj var riktigt kelen och ville helst av allt sitta i knät, dock var han lite för stor för att sitta i mitt knä så han nöjde sig med att bara luta sig emot mig. Men med tanke på hur tung han var så orkade jag nästan inte hålla emot när han lutade sig emot mig.
Honan däremot var lite mer reserverad men då fort man lärt känna henne så kunde hon inte låta bli att tigga om att bli klappad på.
Båda hundarna är tränade vakthundar så deras huvudsakliga uppgift är ju att vakta huset, dock verkar de inte direkt aggressiva i sitt arbete utan bara målinriktade på att utföra sina jobb så bra så möjligt, som vilken duktig hund som helst som har ett s.k. jobb

citerat från en sida,men dom har fel....ni vet bättre

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-02 02:07

Vill bara berätta att detta är underbara hundar om man behandlar dem rätt. Har en kaukasisk tik hemma som behöver en bestämd hand (absolut rent ledarskap) , och veta var gränserna går.
Kan tänka mig att de kan bli farliga om man inte är bestämd av sig. Ingen första hund direkt.... Dessa är avlade för att vakta flocken själva så de är mycket självständiga och handlar på eget bevåg ibland.
Vet man vad man sysslar med så har man en fantastk vakthund, herdehund, men framför allt vän!

ett till citat....men ni vet bättre

Caligatia2009-04-02 02:07

För att förtydliga mitt resonemang om "idioten" så vore det trevligare med en allmän diskussion utan nedlåtande kommentarer.
Och du som pratar om avvikande kullar; skulle då 2 hundar plötsligt vara ett bevis för att det är du/ni som har rätt?

Budalv - Ej medlem längre2009-04-02 02:08

Undrar just hur mkt den här rasen skiljer sig från andra hundar, estrela, boerboel m fl...
Hur många raser ska förbjudas? Och vad gör man med blandraser isf?

Fördelar med ovtjarkan är att den verkar vara gårdsbunden och den jagar inte heller i regel efter inkräktare utan nöjer sig med att gå till attack om de just inkräktar.

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-02 02:08

nej men skulle de vara så att ni har rätt då?

le-lou2009-04-02 02:09
Antal inlägg: 17500

dgeo27 - att kalla folk för idioter bara för att dina argument tryter tycker jag är för jävligt. Du verkar vilja stirra dig blind på allt annat än de fakta som finns framlagda - fine. Skaffa dig ovtjarka och berätta hur det går.

Caligatia2009-04-02 02:10

Ja, det var så jag uppfattade det med; jag är inte heller ute efter ett totalförbud av rasen. Däremot hade jag velat att vissa kriterier skulle bli tvungna att uppfyllas innan hunden fick lov att köpa; något som hade kunnat ligga på uppfödarens ansvar att kontrollera - t ex att den inte kommer till ett bostadsområde; med många potentiella inkräktare.

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-02 02:11

ok idioter var kanske att ta i,men ni tror ni vet bäst...fine tro vad ni vill så tror jag vad jag vill.....nej jag vill inte ha en sån hund,för jag anser inte´mig vara rätt person att ha den sortens hund,den ska inte bo i stan,men vem vet,kanske om jag bor på landet med kor och liknande..

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-02 02:12

det håller jag med dig om caligata,den ska inte var i stan utan,utanför staden

Caligatia2009-04-02 02:13

Vi tror att vi vet bäst; ja. Annars hade vi väl inte argumenterat?
Och du tror att du vet bäst, annars hade inte du gjort det. :)

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-02 02:14

nej jag tror inte jag vet bäst,vet bara att ni har bestämmt er för att denna ras är livsfarlig för allt i sin omväg

Caligatia2009-04-02 02:16

Det borde du per automatik göra. :)

Jag är fullkomligt övertygad om att denna ras ÄR fullkomligt livsfarlig om man inte tar den på exakt rätt sätt; och att den är oberäknelig även där. Därmed inte sagt att det är en mördarmaskin som enbart går in för att förgöra, förgöra, förgöra. Att det däremot är en hund man skall beakta med största försiktighet - särskilt om den inte tillhör dig.

Pearla2009-04-02 02:19
Antal inlägg: 10

Jag har alltid levt med hundar och det finns alltid avvikande individer, detta gäller ALLA raser vi har i Sverige, sen finns det raser som har en högre riskfaktor än andra hundraser. Dessa hundar är avlade i ett bestämtsyfte från början och man bör vara en väldigt hundvan person för att köpa en och upplyst. Sen finns det raser som faktiskt inte alls skall bo inne i en stad ett exempel är vallande raser som kan få knäppa apstinenser av tristessen. Men i övrigt är hunden 100% anpassad i en stor stad, det är bevisat att hundar som lever tätt inpå sina ägare lever längre och har bättre sociala egenskaper.
Hunden är ett flockdjur, den vill ha flocken runt sig och inte bli släppt ensam för att kissa och bajsa i en stor trädgård. en hund som man är tvungen att ta sig tid med varje dag får 79% av sin flockstimulans tillgodolagd vilket gynnar hundens hälsa mycket.

Mycket av era dumma kommentarer om att hundar inte ska finnas i tätbebyggda områden är okunskap. Och jag tror dessutom att ni inte ska skaffa barn för de gämnfört med hundar, skriker och gnäller, spöar klasskompisar och terroriserar på tätbebyggda omraåden.
Så kan man inte tackla och tycka om djur som inte väljer själva bör man tänka på detta med att skaffa barn. En hund är som att ha ett barn, men ett barn som aldrig blir vuxet, ville bara understryka detta!

Sen finns det ett ordspråk till män med små hundar har händer som smeker...resten kan ni fundera ut själva.

PS har själv 5 hundar och 3 ungar i tätbebyggt område ;))

Caligatia2009-04-02 02:20

Det jag verkligen oroar mig för är att ökad uppmärksamhet på rasen får oönskad effekt; dvs att icke lämpade hundägare skaffar sig en som statussymbol - det var så pitbullen kom till Sverige från första början. (Det ironiska med pitbullen är dock att det är just för att hunden är så ägarlojal som dessa överhuvudtaget klarat av att hantera dem)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?