Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 462

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Jacob_Flygar - Ej medlem längre2009-04-28 00:25
Antal inlägg: 88

Sally

"Nu är det ju fortfarande så att när det kommer till åtal så frias fortfarande fler än vad som fälls i just våldtäktsmål.

( Man friar oxå i andra mål pga brist på tillräckligt med bindande bevis, trots att uteslutningsmässigt ingen annan än den åtalade skulle kunna ha begått brottet.)"

Har du då satt dig in i de enskilda målen och försökt hitta en förklaring till varför det blir friande domar?
Det är det jag tycker är så viktigt. Att man försöker ta reda på det. Inte bara konstaterar att det är så utan också VARFÖR i just de målen. För det är trots allt så att det ska vara ställt bortom allt rimligt tvivel för en fällande dom.

I inlägget ovanför efterlyste jag bland annat bättre förundersökningar och att det ställs högre krav på åklagarnas objektivetsplikt.

Sally skriver att fler frias än fälls i våldtäktsmål (jag skulle dock gärna vilja vet mer preciserat om det gäller mål eller gäller åtalspunkter), kan det kanske ha ett samband med att förundersökningarna är för dåliga?

Jag vet inte, men efter att ha läst hundratals förundersökningar så har jag många gånger undrat var de kritiska frågorna till målsäganden är DÄR och hur dåligt det varit med objektivetsplikten.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-28 00:26
Antal inlägg: 6214

Jaap, jag oroar mig heller inte att torska för narkotikabrott; men jag har pratat med både advokater och åklagare som sagt att "bevisribban" ligger lågt. Det förefaller vara underligt med tanke på hur långa strafftider som är för narkotikabrott. Det behöver inte betyda att du behöver oroa dig, naturligtvis. Som problem för rättsäkerheten är det dock ett problem.

Jag tror inte situationen är lika illa när det gäller sexualbrottslingar faktiskt, däremot tror jag att det handlar om brott där det bevisningsfrågan är svår och det ofta handlar om ord mot ord.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-28 00:29

Däremot tror jag som jakob skriver att mycket handlar om kompetens i förundersökningar. Narkotikabrott förefaller ha väldigt hög prioritering (särskilt med tanke på att man numera åtalar i många fall t.o.m. för egen kunsumtion av narkotika), och jag kan tänka mig att därmed följer också förundersökningsresurser.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-28 00:29
Antal inlägg: 1032

De fall du beskriver Beata är jättetråkiga. Men hur menar du nu. Eftersom det finns en risk för att bli falskt anmäld, så skall det inte gå att anmäla alls eller?
Det händer ju att folk blir falskt anklagade även för andra brott. Det är ju inte mindre tråkigt när det händer.

Precis som det är tråkigt att folk frias trots att dom alldeles uppenbarligen är skyldiga.
Det är inte enkelt detta.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-28 00:30

Jag tror att mer kompetens i förundersökningar även kan leda till att fler fall leder till åtal. Så det är ingen nackdel ur någon synvinkel.

JaapConrad - Ej medlem längre2009-04-28 00:30
Antal inlägg: 1788

Två procent omnämns i den för dagen aktuella rapporten, och avser falska anmälningar:

www.dn.se/nyheter/sv...e- 1.853118

Man tycker att det är en glädjande låg siffra... 1 av 48 är en genomgång som den bisarre Diesen och hans fru gör i någon annan blaska, och avser dömda.

JaapConrad - Ej medlem längre2009-04-28 00:31

Och jag nämner att det är Diesen för om det finns någon i Sverige som har en tendens att trivialisera förekomsten av falska anmälningar så är det han.

Maskulinist2009-04-28 00:32
Antal inlägg: 536

Tråkig tråd, men rubriken är verkligen jätterolig!

basknas2009-04-28 00:33
Antal inlägg: 37

jag tror vi behöver bli lite mer promiskuösa av oss, sex är en sån jävla stor grej i vårt gamla luther-bli-nedtryckt-av-k yrkan-samhälle. lite mer sex åt folket helt enkelt. titta på de andra kära eu-länderna, mer kompissex och det är inte en sån jävla stor grej där. här super folk ner sig som fan för att få ligga lite på en fredag/lördagkväll och blir dumma i huvet istället..

strom90302009-04-28 00:36
Antal inlägg: 120

Ingen som har några förslag över hur vi får män att sluta våldta och förgripa sig på kvinnor? Då löser vi ju det juridiska dilemmat i samma veva.

uisge beatha - Ej medlem längre2009-04-28 00:37
Antal inlägg: 1289

Nix, så menade jag inte. Jag svarade på detta: "Dom flesta män har bra koll på hur det ska vara eller hur en kvinna beter sig när hon är 'på G'
Jag förstår inte ens oron över att riskera att bli falskt anmäld för våldtäkt."

Vad gäller bevisbördan för narkotikabrott och risken att bli falskt anklagad där, funderar jag på om det inte mer handlar om upprepad brottslighet, än om brottets art? Jag menar att ett redan befintligt belastningsregister kanske genererar en ökad (men på intet sätt mindre felaktig) risk för fällande dom trots oskuld?

Jacob_Flygar - Ej medlem längre2009-04-28 00:37
Antal inlägg: 88

strom 9030.

Där har du fel. OM du går till närmaste tingsrätt eller hovrätt och hämtar ut låt säga de 25 senaste våldtäktsdomarna där det handlat om "våldtäkt utan vittnen närvarande" och sedan kollar hur många av de fällande domarna som grundar sig på att kvinnans uppgifter bedöms som trovärdiga. Du kommer troligen bli förvånad.

Och där stödbevisningen bestått i att kvinnan efter händelsen berättat för vänner om hur hon blivit våldtagen och att hon då när hon berättade det grät etc.

Det är nämligen så att det för ett bifall till åtalet kan vara tillräckligt med endast målsägandens uppgifter. För att så ska vara fallet ska det dock ställas höga krav på målsägandens tillförlitlighet. Men de kraven kan man diskutera efter att ha läst flera av domarna.

Där ord stått mot ord, inga vittnen etc men där kvinnans ord ändå väger tyngre. Och där det alltså också kan stå i domen att det inte framkommit något om varför målsäganden skulle pådyvla den åtalade ett brott denna inte begått. I svensk domstol ska det enligt lag vara åklagaren som har bevisbördan, men i vissa av de här domarna ställer man alltså kravet på den åtalade att kunna förklara varför han blivit, vad han anser, falskt anklagad.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-28 00:38

basknas:-)
Helt fel ute är du nog inte.
Och som jag sa tidigare. När tjejer utan att behöva skämmas eller 'ångra sig¨efter att haft sex så lär åtminstone falskanmälningar minska radikalt.
<'God natt gott folk*

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-28 00:38

Om vi tar ett steg tillbaka till vad själva tråden handlar om, så är det min fulla övertygelse att den dramatiska ökningen av anmälda våldtäkter handlar om ändringar i lagstiftningen och anmälningsbenägenheten. Bakom detta finns möjligen en reell ökning också, även om det är svårt att veta, men jag grundar det på att det tycks vara så att våldsbrottsligheten ökar i hela europa.

Kan ökningen tillskrivas invandrarna? Nej, om inte sverige får en unikt våldtäksbenägen grupp av "invandrare" som trots sitt ursprung i många olika kulturer och länder är oförskämt våldtäktsbenägna eller på något vis förvandlas till våldtäktsmän för att svenska kvinnan är så vacker och kåt och det missförstår de naturligtvis...? Det blir absurt. Men visst, invandrare är överrepresentaterade för denna typ av brott och det är naturligtvis viktigt att disktuera varför?

Varför enligt dudeniro
1. "invandrare" anmäls oftare för brott
2. Invandrare åtalas oftare för brott
3. Invandrare fälls oftare för brott
4. Invandrare dömd till hårdare straff
...än svenskar

Vissa grupper av invandrare, precis som vissa grupper av svenska män, kan naturligtvis vara mer "våldtäksbenägna" än "svenska män". Vissa invandrargrupper har kanske skev kvinnosyn vilket kanske yttrar sig i övergrepp.

Ju mer jag tänker på det, det borde vara spöstraff för att uttala sig så slappt som "invandrare" när man pratar om ett så specifikt och (relativt) sällsynt brott som vi talar om här. Vi svenska män vill inte höra några generaliseringar om oss, trots att vi står för säkert 85 procent av den anmälda brottsligheten totalt sett!

strom90302009-04-28 00:40

Jacob_Flygar
Det skulle vara mer intressant att gå till närmsta tingsrätt eller hovrätt och hämta ut de senaste 25 våldtäktsdomarna som handlar om "Våldtäkt i vittnens närvaro".

JaapConrad - Ej medlem längre2009-04-28 00:42

Oj, handlade tråden om invandrare? Det förstod inte jag...

strom90302009-04-28 00:42

För att rädda rättssäkerheten i landet kanske vi ska ta efter lagstiftningen i vissa andra länder som stipulerar minst 3 ögonvittnen för fällande dom. Finns inga såna...tja då är det stening som gäller. Det är rättvisa det!

sally93 - Ej medlem längre2009-04-28 00:43

:-) strom. Bra sagt.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-28 00:43

uisige... du har naturligtvis en poäng. Men det skall ju inte vara ett bevis i sig att någon dömts förut för ett brott, möjligen kan det vara relevant i den sammantagna bedömningen. Jag har dock sett det i "domslutet" att just det presenterats som bevis.

uisge beatha - Ej medlem längre2009-04-28 00:48
Antal inlägg: 1289

Nej givetvis skall det inte vara ett bevis i sig (även om det ändå vävs in). Men om vi snackar narkotikabrott i en storstad i Sverige, så behöver inte ordförande, polis, eller åklagare plocka fram gamla domar för att dra sig till minnes "Tjack-Kalle" som sitter i tinget för 26:e gången. Risken är överhängande att Kalle åker på en 27:e mer av bara farten än någon särskilt tung bevisarsenal. Men om det däremot gäller i domar med sexuellt våld och våldtäkt vet jag som sagt inte...men det borde ju liksom vara samma fenomen där?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?