Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 499

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dailynews - Ej medlem längre2009-05-02 00:13
Antal inlägg: 281

micro, precis, det jag skrev tidigare i tråden var att man skall höjja socialförsäkringen. Det här rör sig om unga vuxna som inte blir utpekade av sin samhällskrets för att den stödjer deras agerande. Hade samhället tyckt att deras agerande var så hemskt så hade samhället helt enkelt rapporterat in dom. Nu är det tvärtom där alla gnäller om att vi har för dålig välfärd. Folk gnäller om att politiker och affärslivet beter sig ohederligt. Det här är unga individer som ser sig som hjältar. Jag är beredd att faktiskt hålla med att dom är det även om jag är helt emot våld. Det är ju en enorm risk dom utsätter sig för och vad människan helst vill är ju faktiskt att ha det lugnt och skönt i första hand.

mjukispuffe - Ej medlem längre2009-05-02 00:16
Antal inlägg: 100

Inte direkt. Solglasbrillor, översittarattityd, uppfattningar som talar om vad andra ska göra snarare än vad man själv gör, förtal gör mej bara trött.

dudeniro - Ej medlem längre2009-05-02 00:16
Antal inlägg: 6214

Klart man skall vara kritisk - och det handlar väl om att rikta kritiken smart. Åtminstone på ett konstruktivt sätt.

Om jag nu säger att Borlängebor är halvkriminella våldsverkare, så lär jag ju få varenda tunatomte på mig. Det är en grov generalisering, och även om Borlänge har stämpeln "gansta city" i min värld, så antar jag att en del av borlängeborna gör rätt för sig, och dessutom inte direkt tycker det är kul med kriminella ungdomar eller vad det nu må vara.

Svenska medborgare, vilket de flesta invandrare är, är just svenska medborgare. Om svensk innebär att man måste vara född av x generationer svenskar, inavlad och skolad i jantelagen, så tycker jag att vi kanske skall lägga ner tanken på att låta några människor komma hit och få en ärlig chans över huvud taget.

Alltså, "invandrare" är vårt sätt att beteckna sådana som är födda utomlands, eller t.o.m. födda i sverige men av minst en utländsk förälder. En slags nationell stämpel på "nästansvenskar".

Ni som tycker att man måste få kritisera, har ni funderat på att nyansera ert språkbruk en aning? "Invandrare" innebär människor vars bakgrund är "utanför Sverige". Världen är stor, sverige är litet. Jag skulle inte vilja bli ihopblandad med thailändare om jag immigrerade till ett land, men det är ju precis det ni gör. Jag antar på grund av att ni inte vet riktigt vart ni skall rikta ert kritiska tänkande.

Det finns invandrargrupper som är kraftigt UNDERREPRESENTERADE i kriminalstatistiken. Det finns invandrargrupper där oerhört många är framgångsrika. Det finns invandrargrupper där arbetslösheten är skyhög. Det finns... tja, antagligen lika många livsöden som det finns invandrare.

Och om jag inte minns från min etniskt "rena" uppväxt i det ljuva 80-talets sverige, så lärde jag mig tidigt i bastun på det kommunala badhuset hur man som vuxen kunde säga "äh, jag stannade hemma igår jag var så jävla bakis" eller "kärringen och jag drog till mallis för bostadsbidragspengarna. Jävligt billig sprit därnere".
;)

mjukispuffe - Ej medlem längre2009-05-02 00:17

Vad jobbar du själv med lågprofil? Inom grönsaksbranschen?

micro1132009-05-02 00:18
Antal inlägg: 17542

daily
Fast det där är en lite romantiserad bild. Många pekas inte ut därför att folk inte vågar vittna mot dem -- det gör dem till allt annat än hjältar i mina ögon.

Människor inne i områdena dör, därför att ambulansen inte kan köra in utan poliseskort - det finns inget hjältemod i att ställa till det så för de egna.

Folk både i Rosengård och Södertälje har klart uttryckt att de vill bli av med bråkmakarna och kunna leva i lugn -- och alltså inte att de lierar sig med dem.

LowProfile - Ej medlem längre2009-05-02 00:18
Antal inlägg: 959

Det är väl bara EN person här som har antytt något om att hon anser att alla invandrare är kriminella. Onödigt att haka upp sig på det.

ALFASUD2009-05-02 00:19
Antal inlägg: 217

Visst har vi misslyckats, och inte har det att göra med att vi har tagit emot för många invandrare eller p g a att dessa invandrare inte vill arbeta.

Det är bara att konstatera att Svenskar i gemen är fördomsfulla mot människor som inte har samma kulturella ursprung som man själv har.

Hur skall man annars förklara att Iranska ingenjörer och läkare arbetar med att städa toaletter eller aldrig ens kommer på en arbetsintervju här i vårt fina jämställda land? Allvarligt talat så är det väl inte så konstigt om det i sin tur leder till frustration och utanförskap? Det är väl inte heller helt konstigt att det i förlängningen leder till en misstro mot samhället och oss "Svenskar"?

I övrigt håller jag med Daily News om att vi kommer att behöva mer arbetskraft i framtiden för att överhuvudtaget kunna hålla upp någon form av socialt verksamhet. Problemet i Sverige på lite längre sikt är inte att vi är för många invånare, snarare tvärt om.

mjukispuffe - Ej medlem längre2009-05-02 00:21

invandrarfrågan är viktig dyudeniro, men var kom den ifrån?

dudeniro - Ej medlem längre2009-05-02 00:21

detta låter cyniskt och hemskt mjuikspuffe, men jag förstår inte din svenska.

mjukispuffe - Ej medlem längre2009-05-02 00:24

vi tjötar polis och du pratar invandrare

dailynews - Ej medlem längre2009-05-02 00:25

micro, Svensken verkar ha en förmåga till att fastna i sin offerroll allt för ofta. Det spelar ingen roll om det är tobleronetjuvande politiker, socialsekreterare eller grannar. Den personliga utvecklingen är vad som brister. Det är som det är med det.

Det här gäller ju som sagt inte bara invandrare, utan är nog en kulturell implementation, jag kan ju inte annat än notera det som oliktänkare att jag har mer förkastningsnamn än vad jag har för, mellan och efternamn. Vi förtrycker varandra konstant. Visst kan man skylla på jantelagen på ett sätt, man kan skylla på media, man kan skylla på staten. Det är en sak, det är komplexa frågor. Men när man börjar bete sig som den man förkastar och försöker rättfärdiga det som öga för öga, då har man plötsligt hamnat i krig och förlorat all evenetuell rationalitet man en gång försökte uppnå. Dvs man har blivit korrupt. Prova och försöka bemöta människor som man vill bli bemött så löser sig det nog, även i det här fallet.

guleplutten - Ej medlem längre2009-05-02 00:26
Antal inlägg: 57

njukispuffe, jisses vad du djuter av att vara irellevant. Att använda ett forum för att bara hävda sitt eget behov. Det är annorlunda..

dudeniro - Ej medlem längre2009-05-02 00:27

Jag håller helt med dig alfa. Det är ju uppenbart att "invandrare" inte orsakar problem i länder där de välkomnas (genuint, inte symboliskt) och kommer ut på arbetsmarknaden snabbt.

Det är ett systemfel som skett i sverige, i grunden bottnad i svensk naivitet (kom hit och få en lägenhet så är du integrerad!) samt det faktum att den svenska arbetsmarknaden systematiskt motarbetar skulle jag vilja säga invandrare att få en ärlig chans. Priset är dels utfanförskap, dels att vi går miste om kompetens.

(Var det inte i Malmö som man för övrigt "hyrde in" ungerska läkare och sjuksköterskor och snabbutbildade i dem i svensk medicinsk terminiologi för att lösa personalbrist... samtidigt som det visade sig att det fanns tillräckligt många arbetslösa invandrade läkare i närområdet för att lösa problemet)

mjukispuffe - Ej medlem längre2009-05-02 00:32

poliser och socialsekreterare gör sitt bästa och har inget med regeringens migrationspolitik att göra. De verkar utifrån den.

LowProfile - Ej medlem längre2009-05-02 00:36

Vi är bonnläppar här i Svedala. För två generationer sedan hade vi två kilometer till närmsta granne. Inte konstigt att vi tittar snett på invandrare.

ALFASUD2009-05-02 00:37
Antal inlägg: 217

Jag skulle inte så tvärsäkert påstå att poliser och socialarbetare alltid gör sitt bästa. Jag tror att båda grupperna i regel är underutbildade. Men visst styrs kanske framförallt socialtjänstemän av den lag som finns, men detta innebär inte att man alltid måste tolka direktiven på värsta sätt för klienten systematiskt vilket jag personligen har blivit utsatt för.

mjukispuffe - Ej medlem längre2009-05-02 00:37

Snoosy2009-05-02 00:37
Antal inlägg: 4273

Allt handlar bara om en sak i samhället just nu. Att skapa oro.
Börjar mer och mer att tro att helvetet är här på jorden.
En del har möjlighet att se till att världen skulle bli ett paradis för alla.
Men dessa människor har tutat i genom media, att samhällsklyftor måste finnas. För att de har bestämt så.

Allt det är som händer i rosengård beror mycket pga samhällsproblemen som skapats. Klyftor mellan människor.

Det polisen planerar att göra är helt horibelt.
Media och staten ligger tyvärr bakom. Allt för att skapa oro. Som sagt.

LowProfile - Ej medlem längre2009-05-02 00:38

Sluta nu, Snoosy. Jag blir depp. :-)

dailynews - Ej medlem längre2009-05-02 00:40

Snoosy, folks värdefilosofi blir genast formbar när dom är rädda, man tar sämre beslut, man blir helt enkelt orationell.

Fear, Uncertainty, and Doubt (FUD) is a tactic of rhetoric and fallacy used in sales, marketing, public relations,[1][2] politics and propaganda. FUD is generally a strategic attempt to influence public perception by disseminating negative information designed to undermine the credibility of their beliefs.

en.wikipedia.org/wik..._a nd_doubt

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?